11. července 2002
Námořní doprava se vzhledem k celosvětové recesi a poklesu objemu mezinárodního obchodu v uplynulých několika měsících potýkala s převisem nabídky nad poptávkou. Jak se s tímto nepříznivým trendem dokázalo vypořádat korejské rejdařství Hanjin Shipping, jsme se zeptali manažera prodeje českého zastoupení Miroslava Jakaba.
„Při našem posledním rozhovoru loni v létě jste byl velmi optimistický, pokud šlo o prognózy dalšího vývoje námořní dopravy na příští měsíce. Naplnilo se vaše očekávání? Jak celý loňský rok hodnotíte?“
„Byl to pro nás bezesporu úspěšný rok, během nějž jsme zaznamenali meziroční nárůst mezi padesáti až šedesáti procenty. To bylo dáno zejména tím, že na českém trhu nepodnikáme příliš dlouho – teprve pět let. Kromě toho se neustále zvyšuje stupeň kontejnerizace, protože kontejnery nabízejí efektivní, levný a rychlý způsob dopravy. Pro další rozvoj naší firmy a samozřejmě i pražské pobočky to představuje velmi pozitivní trend.
Současná celosvětová situace v námořní dopravě je naopak poměrně složitá. Negativně ji ovlivnily i loňské teroristické útoky na USA, které do jisté míry přispěly k recesi celosvětového obchodu. Rejdaři kromě toho špatně odhadli vývoj
trhu, a proto po dlouhou dobu převyšovala nabídka kapacit nad poptávkou. To se samozřejmě odrazilo na významném propadu cen. Tento vývoj se snad podařilo zastavit; již jsme zaznamenali určitou tendenci k nárůstu přeprav. Vyrovnání mezi nabídkou a poptávkou sice stále ještě není ideální, ale situace světového obchodu se postupně zlepšuje. Řada rejdařů také zavedla určitá opatření, která by měla podpořit další nárůst poptávky.“
„Jaký očekáváte vývoj v letošním roce?“
„V této analýze bych rád oddělil vývoj v České republice od celosvětové situace. Česká koruna se dlouhodobě vyvíjí velmi netypicky, neustále posiluje vůči euru a na konci června dokonce prolomila hranici 30 Kč za dolar. To s sebou bezesporu pro hospodářství České republiky přináší značné problémy. Současná situace ohrožuje nejen exportéry, ale do značné míry i domácí výrobce. Když se totiž příliš zlevní import (což je pro nás jako dopravce velmi příjemné), cena dováženého zboží začne být velmi konkurenceschopná vůči ceně domácích výrobků, a to v dlouhodobém horizontu rozhodně nepřispěje k rozvoji české ekonomiky. Proto považuji za zajímavé a zvláštní, že ani v této situaci neklesá objem kontejnerové dopravy – dovozu ani vývozu. Je sice pravda, že se trošku mění skladba přepravovaných komodit a zboží, ale objemově zůstává kontejnerová doprava na stejné úrovni. A doufám, že tomu tak bude i nadále.“
„Již jste zmiňoval vliv teroristických útoků na USA. Právě Spojené státy americké jsou jednou z nejdůležitějších relací pro Hanjin Shipping i pro české zákazníky. Pocítili jste nějakým způsobem pokles poptávky?“
„Samozřejmě. Spojené státy jsou obrovskou ekonomickou velmocí: nejvíce zboží proudí přes Tichý oceán na transpacifických linkách mezi Asií a USA, a i když o něco nižší, přesto značná je přeprava také mezi Spojenými státy a Evropou. Po teroristických útocích se ovšem poptávka po zahraničním zboží v USA výrazně snížila. Jednak vzhledem k obecné nejistotě, jednak v souvislosti se změnou politiky americké vlády a její snahou podpořit větší
orientaci na domácí výrobce. Tato situace byla víceméně dočasná: v posledních měsících již strach mírně odezněl a je patrný obrovský nárůst přeprav, a to jak z Asie do Ameriky, tak především z Evropy do USA. Všechna naše plavidla jsou překnihovaná a kapacity je třeba objednávat na mnoho týdnů dopředu.“
„Zvýšily se také kontroly zboží dopravovaného na americký kontinent?“
„Okamžitě po teroristických útocích americká vláda zavedla velmi přísnou kontrolu veškerého zboží i prostředků, které se do USA dostávají. Ve všech přístavech byly zavedeny nové speciální procedury pro kontroly zboží. Kontrolami však prochází veškeré zboží již v zemích původu a další kontroly probíhají v přístavech Hamburk, Bremerhaven nebo Rotterdam, při nichž se zjišťuje, zde není naloženo nějaké závadné zboží. Mnoho druhů zboží, které je potenciálně zneužitelné, je jednoduše nutné odmítnout převzít k dopravě. Důvod je jednoduchý: importní opatření v USA se natolik zpřísnila, že nalodění například kontejneru obsahujícího chemikálii, z níž lze vyrobit výbušninu, by mohlo znamenat zákaz vjezdu do přístavu pro celou loď.“
„Loni jste zavedli některé nové služby – například do Indie – a ve spolupráci s dalšími rejdaři jste začali provozovat spojení do oblasti Mexického zálivu. Splnil zájem zákazníků vaše očekávání?“
„Někdy ano, někdy ne. Loni v září se představitelé Hanjin Shipping dohodli s vedením rejdařství Cosco, ‚K‘ Line a Yang Ming na vytvoření aliance. Do té doby platné dohody se mírně změnily a vznikly nové. Tento krok vedení Hanjin Shipping učinilo v souvislosti s celosvětovým trendem k racionalizaci námořní dopravy, v níž hlavní roli hraje rychlá a efektivní nabídka kvalitnějších a levnějších služeb s co nejnižšími náklady.
Začlenění do aliance s sebou přineslo například další rozšíření služby do Mexického zálivu – samozřejmě s jinými partnery, než jsme ji loni začali nabízet. Naopak Indii jsme přestali v současné době najíždět přímo, vrátili jsme se k lince přes Colombo. Nicméně myšlenku, že bychom v dohledné době opět zavedli přímé linky do Indie, rozhodně neodvrhujeme.“
„Připravujete na letošní rok pro české zákazníky další nové služby?“
„Domnívám se, že najíždět nové země již téměř nemůžeme, protože kromě Afriky a Jižní Ameriky, kterou obsluhuje naše dceřiná společnost Senator, provozuje Hanjin Shipping spoje do celého světa. Teď již tedy nepůjde o žádné radikální změny, ale bude se spíše jednat o urychlení doby přepravy či zvýšení počtu přístavů, které budeme najíždět přímo právě ve spolupráci s našimi aliančními partnery.
Co však nabízíme skutečně nového, to je vnitroevropská přeprava zboží mezi těmi zeměmi, v nichž provozujeme vlastní terminály. Jsou to v podstatě všechny země západní Evropy, z východní Evropy pak Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Polsko. Do zemí bývalého Sovětského svazu a bývalé Jugoslávie zatím žádné služby neposkytujeme.“
Martina Novická