17. října 2002
Od poslední hodnotící zprávy vykonala Česká republika další pokrok v oblasti dopravní politiky, především co se týče pozemní dopravy. Konstatuje to poslední Pravidelná hodnotící zpráva Evropské komise o stavu přibližování k Evropské unii, která byla v Bruselu zveřejněna minulý týden. Podle zprávy je připravenost České republiky na vstup do Evropské unie na dobré úrovni, nicméně bude ještě zapotřebí doplnit některé předpisy v železniční dopravě a uplatňovat sociální předpisy v silniční nákladní dopravě.
Ministerstvo dopravy a spojů ČR své stanovisko k poslední hodnotící zprávě Evropské komise v době uzávěrky tohoto čísla DN teprve zpracovávalo. Nicméně, jak pro Dopravní noviny uvedl ředitel odboru integrace do Evropské unie MDS Jan Suntych, hodnotící zpráva odráží aktuální stav české dopravy. „Hodnocení jednotlivých částí dopravního odvětví je realistické a příznivé. Drobné nepřesnosti vznikly zřejmě tím, že zpracovatelé neobdrželi včas některé potřebné informace,“ dodal.
Hodnotící zpráva konstatovala, že v návaznosti na Transevropskou dopravní síť bylo v ČR dosaženo malého pokroku v budování infrastruktury. V této souvislosti komise upozornila na skutečnost, že Státní fond dopravní infrastruktury nemá dostatek personálu, aby mohl účinně reagovat na rostoucí počet projektů, za něž zodpovídá.
V silniční dopravě Česká republika vytvořila podmínky pro získávání řidičských průkazů a zabezpečení sociálních potřeb řidičů (doba odpočinku a řízení), které odpovídají požadavkům legislativy platné v zemích Evropské unie. Bude však třeba vynaložit další úsilí, aby příslušné předpisy byly dodržovány, a to především ve vnitrostátní dopravě, uvádí dále zpráva. Kladně komise hodnotila i přiblížení se České republiky k Evropské unii v otázce institutu bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí.
Za krok vpřed považuje Evropská komise přijetí nového zákona o Českých drahách, který umožní rozdělení stávajícího operátora na akciovou společnost provozující drážní dopravu a státního správce železniční cesty. Nicméně stále je nutné dokončit sladění legislativy se standardem Evropské unie, a to především v otázce přerozdělování kapacity infrastruktury a zajištění interoperability. Měla by také pokračovat restrukturalizace a modernizace sektoru, aby se železniční doprava stala konkurenceschopnější a cenově efektivnější.
Kladně komise hodnotila i stávající implementaci evropské legislativy v oblasti letecké dopravy. Nicméně, v České republice podle ní stále chybí funkční nezávislý orgán pro vyšetřování leteckých nehod.
K vnitrozemské vodní dopravě komise vznesla připomínku, že je nutné vytvořit fond pro vnitrozemské vodní cesty a převzít evropská pravidla pro přepravu nebezpečných věcí.
Vzhledem k tomu, že Česká republika je členem Mezinárodní námořní organizace, harmonizace legislativy v námořní dopravě je na vysoké úrovni.
Reforma státní správy, při níž bude na obce převedena řada kompetencí souvisejících s dopravou, si po-dle Evropské komise vyžádá další nárůst počtu úředníků. (lan)
/enlargement/report2002