20. června 2002
V průmyslovém srdci Německa – Porúří – vyrůstá centrum druhé velké evropské sítě kombinované dopravy panevropského operátora Intercontainer-Interfrigo (ICF). Jak na výroční tiskové konferenci na počátku června v Basileji vůbec poprvé na veřejnosti oznámil generální ředitel ICF René Hellinghausen, bude společnost síť s označením X.net uvádět do provozu postupně ve třech etapách v období od července letošního roku do ledna roku příštího. Ve třetí etapě by měl být nový „hub“ v obci Herne spojen ucelenými vlaky i s Českou republikou a zeměmi východní Evropy.
Deset let po zprovoznění sítě
Qualitynet, která zahrnuje hospodářské aglomerace západní Evropy na trase Benelux-Francie-Iberský poloostrov-Švýcarsko-Itálie, tak ICF otevírá další kapitolu evropské kombinované dopravy. Díky novým relacím a napojení sítě na existující hlavní provozní centra ICF ve francouzských Métách a v maďarské Šoproni by měl vzniknout velký počet nových spojení napříč Evropou; současně by však X.net měla přispět i k optimalizaci stávajících spojení. Již od 1. července X.net nabídne prvních dvacet nových ucelených vlaků týdně a v druhé fázi (od září) dalších dvanáct; ve třetí fázi by pak do ní mělo být zaintegrováno několik dalších terminálů a dodatečných zhruba padesát ucelených vlaků týdně, uvedl René Hellinghausen.
Centrum v obci Herne se bude skládat z rozřazovacího nádraží, jehož provoz smluvně zajistí městský drážní podnik Wanne-Herner Eisenbahn und Hafen (WHE), a terminálu pro zásilky určené pro Porúří nebo původem z Porúří. WHE disponuje devíti lokomotivami a sítí 34 kilometrů kolejí. ICF se na terminálu podílí 49 procenty: zatím se skládá ze dvou kolejí o délce 700 metrů, dvakrát 400 metrů překladového prostoru a dvou mobilních překladových mechanismů. Jeho současná kapacita 40 tisíc TEU by se měla do roku 2004 zvýšit na 200 tisíc TEU.
„Byl to obtížný rok“
Vedení ICF v Basileji zveřejnilo i méně radostné zprávy. „Byl to obtížný rok,“ komentoval René Hellinghausen výsledky loňského roku, v němž společnost čelila dalšímu poklesu objemu přepraveného zboží i obratu. Objem vyjádřený v TEU se podle jeho údajů snížil o 13,2 procenta na 834 900 TEU při současném snížení obratu o 8,6 procenta na 303,1 miliónu €. Celkem loni operátor vykázal ztrátu ve výši 543 tisíc €.
Podle provozního ředitele ICF Patrice Pinoliho výsledky loňského roku negativně ovlivnila především špatná kvalita služeb drah. Provoz ve zvýšené míře narušovaly také nehody, špatné počasí a vysoký počet stávek železničářů v různých evropských zemích. Vedle toho ovšem operátor ztratil také dva zákazníky s vysokým objemem přeprav.
Přesto podle Reného Hellinghausena vedení ICF nehodnotí rok 2001 jednoznačně jako neuspokojivý: v jeho průběhu operátor například prokázal, že má dostatečný potenciál, aby mohl rychle zareagovat a přizpůsobit se negativnímu vývoji na trhu. Plánovaného vyrovnaného výsledku podle něj ICF navíc nedosáhl jen vinou neočekávané vysoké ztráty partnerské belgické firmy, jejímž je minoritním podílníkem. Zadlužení operátora se meziročně snížilo ze 71,9 na 49,7 miliónu € a v neposlední řadě ICF loni dokončil také rozsáhlé investice do oblasti informačních technologií. Díky nim je dnes připraven na e-business, může sledovat zásilky a vyměňovat si data mezi jednotlivými pracovišti a zákazníky.
Podle Reného Hellinghausena již podnik nicméně vyčerpal možnosti optimalizace uvnitř podniku a další nárůst mu musí zajistit nové produkty. Posílení jeho pozice na trhu očekává ved-le zprovoznění sítě X.net také od plánované přeměny formy podniku ze společenství na akciovou společnost, která by se měla uskutečnit již na podzim letošního roku s cílem otevřít společnost novým podílníkům.
„Mission possible“
Dosavadní výsledky letošního roku nicméně k velkému optimismu zatím žádný důvod nedávají: za první čtyři měsíce letošního roku ICF vykázal pokles objemu o dalších 11,8 procenta, podle Patrice Pinoliho především vinou přerušení provozu na trasách přes Alpy. Vedení ICF ovšem zůstává optimisticky naladěno a přesvědčeno o dobrých vyhlídkách jeho hlavní činnosti: změna dosavadního trendu podle Patrice Pinoliho není žádná „mis-
sion impossible“. Kombinovaná doprava do námořních přístavů nebo vnitrozemí SNS není jen nadějná, nýbrž nezbytná. Nové přepravy lze navíc očekávat od vstupu asociovaných zemí do Evropské unie, řekl. Luboš Spálovský