Ing. Jiří Landa pro DN

Informace o toku zboží zvýší konkurenceschopnost vodní dopravy

Společnost CityPlan připravuje pro ministerstvo dopravy a spojů projekt „Telematický systém vodních cest a vodní dopravy“. V jeho rámci bude vytvořen informační systém, který bude sestaven jako stavebnice tak, aby mohl být průběžně rozšiřován o nové funkce a aby respektoval požadavky uživatelů vodních cest v České republice. O možnostech aplikace inteligentních systémů v oblasti vodní dopravy jsme hovořili s vedoucím Střediska dopravy a dopravního inženýrství společnosti CityPlan ing. Jiřím Landou.
„Můžete přiblížit projekt Telematický systém vodních cest a vodní dopravy?“
„Projekt zadalo ministerstvo dopravy a spojů v rámci výzkumných úkolů v dopravě. Jeho cílem je navrhnout a realizovat informační systém, který umožní poskytovat informace o vodní cestě a dopravě, jež sbírají různé instituce a organizace, co nejširšímu okruhu uživatelů. Cílem systému je podpořit funkčnost vodní cesty a zvýšit konkurenceschopnost vodní dopravy. V systému budou využity prvky inteligentních dopravních systémů, které budou aplikovány v podmínkách vodní dopravy.“
„Co mezi tyto prvky patří a na jakém principu celé systémy pracují?“
„Inteligentní dopravní systémy pracují na principu sběru informací, jejich zpracování, využití a dodání uživatelům, a to nejen v případě plavby, ale i jiných druhů dopravy. V silniční dopravě jsou například využívány informace o povětrnostních podmínkách, intenzitě provozu na komunikacích, čekacích dobách na hraničních přechodech, uzavírkách a podobně. Pomáhají jak uživatelům, tak správcům dopravní cesty. Totéž platí i ve vodní dopravě. Je třeba sbírat podrobné informace o stavu dopravní cesty, například o stavu jednotlivých zdymadel či intenzitě provozu na dopravní cestě. Zejména je ovšem důležité podávat informace o toku zboží, které umožní vodní dopravu zapojit do logistických řetězců.“
„Jakým způsobem budou tyto informace zveřejňovány a jak často se budou aktualizovat?“
„Informace by měly být veřejně dostupné na internetovém serveru, který bude po dokončení projektu provozovat ministerstvo dopravy a spojů. Jaké vstupní informace na něm budou k dispozici a jak často budou aktualizovány, bude záviset na ochotě jednotlivých partnerů ke spolupráci. Jednotlivé instituce a firmy totiž data často využívají jen pro svou vlastní potřebu. Nešťastné by bylo, kdyby se jednotlivé ústavy zabývající se dopravní cestou, meteorologickými podmínkami apod. snažily poskytování informací embargovat, nebo za ně požadovaly platby. Nemáme totiž žádný nástroj, kterým bychom mohli ke spolupráci přimět i soukromé společnosti – bude pouze na jejich dobré vůli, zda se k projektu připojí. U organizací, jejichž zřizovatelem či vlastníkem je stát, může poskytování informací ovlivnit ministerstvo dopravy.“
„Jak daleko práce na projektu dosud pokročily?“
„Projekt se ve skutečnosti teprve rozjíždí, a to se záměrem, aby byl vypracován v průběhu dvou let. Práci na projektu naše společnost zahájila spolu s dalšími partnery v prvním pololetí letošního roku s určitým zpomalením, které bylo způsobeno krácením finančních prostředků na výzkumné úkoly. Na přídělu finačních prostředků od ministerstva bude ostatně záviset i to, zda se projekt dokončí již v příštím roce, jak bylo původně naplánováno, nebo o rok později.“
„Jakou má vnitrozemská plavba podle vašeho názoru budoucnost?“
„Vnitrozemská plavba zaujímá v zemích Evropské unie podobně jako v České republice na dopravním trhu malý podíl. S potížemi konkuruje jak dopravě silniční, tak i železniční a letecké. V zemích EU je na tom přesto podstatně lépe, protože může využívat významné vodní toky a soustavu kanálů, a má tak daleko větší šanci na prosazení na dopravním trhu. Vnitrozemská plavba je v nich zároveň napojena na kabotáž a na námořní plavbu, takže vytváří určitý ucelený systém. V České republice navíc trpí nespolehlivostí vzhledem ke známým vážným potížím se splavností Labe v oblasti chybějících vodních stupňů v Prostředním Žlebu a Malém Březně.
Se vstupem do Evropské unie budou veškeré dopravní trhy plně liberalizovány. V České republice by vodní doprava neměla v žádném případě zaniknout. Prostor, který na dopravním trhu pro vodní dopravu existuje, by měl být využit v maximální možné míře a beze zbytku. V žádném případě bychom si však neměli dělat ambice, že vodní doprava v České republice v budoucnu překročí své možnosti. Stejně jako železniční doprava má jasně vymezený segment na trhu, v němž se může pohybovat, a jeho hranice nemůže navzdory jakýmkoli politickým proklamacím překročit.“
„Co si myslíte o plánech na vybudování kanálu Dunaj-Odra-Labe?“
„Myslím si, že je to ambiciózní projekt našich předků, který v současnosti nemá z čistě ekonomického hlediska šanci na úspěch. Střetává se například s plánovanými
trasami rychlostních komunikací a železničních koridorů. V konkurenci železniční a mezinárodní kamiónové dopravy a spolu s nedostatečnou rychlostí vodní dopravy a vysokými investičními i energetickými nároky na vybudování a provozování vodních stupňů, které by při výstavbě kanálu bylo nutné vybudovat, tento projekt neobstojí. Tytéž přepravy lze podle mého názo-
ru uskutečnit po vodních cestách v Německu a Polsku, nebo na Dunaji. Obávám se, že doba příhodná pro vybudování tohoto kanálu byla promarněna – myšlenka byla na místě spíše v první polovině minulého století.“
Milan Žalud 

spinner