České dráhy

Jak management Českých drah hodnotí uplynulé čtyři roky?

Zavedení pořádku do účetnictví, zisková nákladní doprava, zdvojnásobení objemu zboží přepravovaného v kontejnerech a dosažení vysoké profitability v oblasti mezinárodní dopravy  – takové jsou podle Dalibora Zeleného hlavní úspěchy jeho čtyřletého působení ve funkci generálního ředitele Českých drah.

„Českým drahám se také podařilo zrušit prakticky všechny nevýhodné smlouvy, které byly před čtyřmi lety právem kritizovány,“ uvedl Dalibor Zelený v rozhovoru pro Dopravní noviny. V období let 1999 až 2000 předala Generální inspekce ČD Policii České republiky 240 podnětů na podezření z trestné činnosti. Odbor kontroly Generálního ředitelství Českých drah pak na žádost Policie ČR provedl řadu šetření v oblasti poradenských a konzultačních firem, nových technologií, veřejných obchodních soutěží a ve vybraných činnostech hospodaření. Ve všech prokazatelných případech vedení ČD vyvodilo personální opatření a důsledně přijímalo opatření nutná pro nápravu. „Nevýhodné smlouvy, na jejichž základě České dráhy přicházely až o stovky miliónů Kč ročně, již neexistují, nebo byly upraveny v souladu s potřebami Českých drah,“ zdůraznil Dalibor Zelený.

Systémová opatření

Za obzvlášť významné považuje Dalibor Zelený to, že se v průběhu uplynulých čtyř let podařilo stabilizovat management Českých drah, takže bylo možné zahájit systémovou práci na legislativě, konkrétně na obecných zákonech upravujících činnost železnice v zájmu dosažení kompatibility s právem Evropské unie. Podle Dalibora Zeleného se díky tomu podařilo vytvořit příznivé podmínky i pro zahájení procesu transformace Českých drah a pro vznik akciové společnosti České dráhy, státní organizace Správa železniční dopravní cesty a nezávislé Drážní inspekce.

Průhledné účetnictví

Řádně vedené a průhledné účetnictví se podle Dalibora Zeleného stalo základem pro obnovení důvěryhodnosti hospodaření Českých drah. „Zatímco za rok 1995 auditor zcela odmítl udělit výrok a v dalších letech měl závažné výhrady, od roku 1999 došlo k výraznému zprůhlednění účetnictví. Účetnictví ČD za loňský rok ověřil auditor Deloitte&Touche s výrokem ,bez výhrad z důvodu nesouhlasu‘ a navíc s konstatováním, že všechny výhrady z minulých let byly vyřešeny a odstraněny,“ uvedl Dalibor Zelený. Zatímco v roce 1996 auditor konstatoval nejistotu v oblasti majetku v hodnotě deseti miliard Kč, v loňském již neměl žádné výhrady.

Mezinárodní aktivity

Významných úspěchů se Českým drahám podařilo podle Dalibora Zeleného dosáhnout i na poli mezinárodní diplomacie, a to „zejména v těch organizacích, v nichž se rozhoduje o postavení železniční dopravy v Evropě“.

V roce 1999 otevřely České dráhy vlastní zastoupení v Bruselu a jako první drážní podnik z asociovaných zemí se staly členem Evropské

železniční asociace. Z dalších významných aktivit Českých drah na mezinárodním poli Dalibor Zelený jmenoval jejich předsednictví v Misi východ-západ UIC, spolupředsednictví ve Forum Train Europe a členství v Mezinárodní železniční unii (UIC), Společenství evropských železnic (CER), Mezinárodní organizaci spolupráce železnic (OSŽD) a v dozorčí radě Evropského železničního výzkumného ústavu (ERRI).

Pro České dráhy je podle Dalibora Zeleného důležité především to, že jako řádný člen mohou zasahovat do přípravy směrnic, které se přijímají v Bruselu. „To je důležité nejen pro České dráhy, ale i pro český průmysl. Pracovníci ČD jsou schopni dostatečně a fundovaně argumentovat a potřeby české železnice i průmyslu při tvorbě směrnic prosazovat. Očekáváme, že současné postavení Českých drah se v budoucnu zúročí i ve velmi silné pozici obchodní,“ řekl Dalibor Zelený.

Nákladní doprava

Podle zástupkyně ředitele Odboru vnějších vztahů pro média ČD Zdenky Celé začaly České dráhy od roku 1999 v oblasti nákladní dopravy provádět novou aktivní obchodní politiku, založenou na individuálním přístupu k zákazníkovi a především na nabídce řady doplňkových činností podle požadavků jednotlivých zákazníků. „Bez ohledu na celkový útlum nákladní železniční dopravy v Evropě přepravují České dráhy každý den v průměru čtvrt miliónu tun na průměrnou vzdálenost přesahující 200 kilometrů. Množstvím přepravených tun zboží za rok jsou České dráhy na čtvrtém místě mezi železnicemi západní a střední Evropy, před nimi jsou jen železnice německé, polské a francouzské,“ uvedla Zdenka Celá.

Výkony nákladní dopravy nepříznivě ovlivnila změna komoditní struktury a útlum poptávky po přepravách zboží hromadné povahy, například pokles přeprav uhlí po spuštění jaderné elektrárny v Temelíně a ukončení vývozu do bavorských elektráren. „Tento společenský trend se následně odrazil v poklesu výkonů a tržeb. Přesto se Českým drahám podařilo meziroční snížení výkonů minimalizovat,“ dodala Zdenka Celá.

Osobní doprava

V oblasti osobní dopravy se České dráhy podle Zdenky Celé zaměřily především na zvyšování kvality nabízených služeb. „To se projevilo i v zájmu veřejnosti o dopravu na železnici. Zatímco v letech 1996 až 1998 ubylo ve vlacích Českých drah přes 35 miliónů cestujících a jízdní řád musel být redukován, v období 1999 až 2002 se na železnici vrátilo 13 miliónů cestujících,“ uvedla Zdenka Celá s tím, že České dráhy se přitom v uplynulých čtyřech letech musely vyrovnávat i s nepříjemnými dopady vyhlášky Ministerstva financí ČR č. 1/200.

Za prvních pět měsíců letošního roku přepravily České dráhy o pět procent méně cestujících než ve stejném období roku loňského, ale zároveň o 1,6 procenta více cestujících než v prvních pěti měsících roku 2000. Jejich tržby z osobní dopravy se přitom zvýšily o deset procent.

Odlivu cestujících podle Zdenky Celé zamezil i rozvoj integrovaného dopravního systému v jednotlivých regionech. „Zájem lidí o využívání železnice v rámci integrovaného dopravního systému neustále roste. Systém byl zatím zaveden v Praze, v regionu Pardubice-Hradec Králové, na Ostravsku, Olomoucku, Zlínsku, Plzeňsku a Českobudějovicku a další se připravují,“ řekla.

Ve všech aktivitách Českých drah v letech 1998 až 2002 se podle Zdenky Celé odráží snaha o maximální racionalizaci a úsporu lidské práce za účelem dosažení větší produktivity. „Zásadní obrat ve vývoji produktivity nastal v roce 2000. Loni i v letošním roce je skutečný růst mezd u Českých drah nižší, než jaký je reálný růst mezd v České republice,“ dodala.

„Hospodářský výsledek za loňský rok je proti rozpočtu, který schválila Správní rada ČD, lepší o 1,3 miliardy Kč a o 0,8 miliardy Kč proti skutečnosti roku 2000. Provozní hospodářský výsledek se meziročně zlepšil proti rozpočtu o 2,3 miliardy Kč,“ zdůraznila Zdenka Celá. (von)

spinner