16. května 2002
Informace o zasilatelských aktivitách předválečných podnikatelů jsou
zatím velmi kusé. Ani o zasilatelství na území tzv. Protektorátu Čechy a
Morava není prakticky nic známo.
Nicméně po ukončení druhé světové války se na území Československa
poměrně rychle obnovily privátní zasilatelské firmy. Většina z nich se
zabývala mezinárodním zasilatelstvím již v předválečném
(v některých případech částečně i ve válečném) období. Složité
postavení měly v období bezprostředně po válce zasilatelské firmy
s německým kapitálem. Nemalé zasilatelské aktivity se bezprostředně po
druhé světové válce soustřeďovaly na zajišťování dodávek poválečné
pomoci UNRRA. Mezinárodní zasilatelství bylo tehdy orientováno především
na železniční a částečně i na vodní dopravu, ale jeho rozsah byl velmi
malý. Silniční provoz těsně po válce prakticky podléhal individuálnímu
povolovacímu řízení vojenských zástupců, bez jejichž písemného
povolení nebylo možné překročit hranice demarkační linie. Situace se
však postupně uvolňovala a také relativně liberalizovala.
Znárodňování přineslo změny
Významné změny přinesl v ČSR proces znárodňování, který velké firmy
zasáhl již v roce 1945, ale vrcholu dosáhl především v době po únoru
1948. Již na konci roku 1948 byla zřízena československá akciová
společnost s monopolním postavením v oblasti mezinárodního zasilatelství
a námořní plavby včetně jejího provozu – Metrans.
V březnu letošního roku oslavila půlstoletí existence firma Čechofracht,
která byla založena (opatřením ministra zahraničního obchodu ČSR č.
54/1952 Ú. l.) jako akciová společnost pro námořní dopravu se základním
jměním 200 miliónů Kčs. V období od dubna roku 1952 do července roku
1958 byl ovšem Čechofracht výhradně námořním rejdařem, tedy
provozovalem československé námořní plavby (vlastnil a provozoval
námořní lodě Republika I, Julius Fučík, Lidice a další) a jako
mezinárodní zasilatel nepodnikal.
Mezinárodní zasilatelství bylo v té době předmětem podnikání firmy
Metrans. V říjnu roku 1953 byly Čechofracht i Metrans přeměněny na
státní podniky zahraničního obchodu (PZO). V srpnu roku 1958 (na základě
vyhlášky MZO č. 114/1958 Sb.) se podnikatelské aktivity Čechofrachtu
rozšířily i na provozování mezinárodního zasilatelství, které
společnost převzala od firmy Metrans včetně jejích pracovníků. Firma
Metrans tak ukončila svou aktivní činnost.
Nadále pak Čechofracht provozoval jak námořní plavbu jako rejdař, tak
i obstaravatelskou (agenturní a brokerskou) činnost a zároveň byl aktivní
také jako zasilatel, a to až do března roku 1959.
Po vzniku firmy Československá námořní plavba – od počátku
mezinárodní akciové společnosti – v dubnu roku 1959 předal
Čecho-fracht rejdařskou agendu, respektive provoz československých
námořních lodí včetně příslušných odborníků této firmě.
Firma Čechofracht pak prošla řadou organizačních změn, došlo
i k úpravě rozsahu předmětu jejího podnikání, avšak základní
zaměření firmy – na námořní dopravu a mezinárodní zasilatelství –
zůstalo po celou dobu zachováno. I když z vnitrostátního pohledu
představoval Čechofracht v té době (jako organizace zahraničního obchodu)
monopol spojující československé podniky zahraničního obchodu – jako
výhradní vývozce a dovozce – s československými výhradními dopravci,
přesto v mezinárodním kontextu Čechofracht vždy vystupoval v tržních
podmínkách. Na tuto skutečnost se dnes často účelově pozapomíná.
V roce 1991 se Čechofracht stal akciovou společností pro námořní dopravu
a mezinárodní zasilatelství a jeho transformace byla ukončena v rámci
kupónové privatizace v roce 1992.
Po roce 1989 vznikají nové soukromé firmy
Od počátku devadesátých let vznikla v ČSFR řada soukromých
zasilatelských firem různé velikosti, různého zaměření i různého
kapitálového složení, které samozřejmě nabízely i velmi rozdílnou
kvalitu služeb. Není bez zajímavosti, že se jejich jádrem v řadě
případů stali bývalí odborníci z řad zaměstnanců firmy Čechofracht.
Razantní byl i nástup zahraničních zasilatelských firem, jejichž pobočky
a dceřiné společnosti v České republice velmi rychle zdomácněly.
V současnosti je Čechofracht nejstarším československým zasilatelem
nabízejícím univerzální zasilatelské služby. Postupně se transformuje na
zasilatelsko-logistický dům specializující se na logistické projekty a
systémová logistická řešení v mezinárodní i vnitrostátní přepravě,
respektive v celé oblasti tzv. obstaravatelské logistiky.
V souvislosti se změnami po roce 1990 je třeba připomenout i zaktivování
činnosti firmy Metrans, která byla v roce 1991 transformována na akciovou
společnost, jejímž akcionářem byl do roku 1997 v různém rozsahu
Čecho-fracht. Firma Metrans se postupně vydala cestou operátora
multimodálních, především pak kontejnerových přeprav.
Výrazné změny v podnikatelském prostředí nově orientovaného vývoje
zasilatelství (zejména pak mezinárodního) jako relativně samostatného
oboru podnikání přišly jako jedny z prvních výrazných podnikatelských
aktivit již na počátku roku 1990. To dokumentuje mimo jiné i vznik Svazu
spedice a skladování – dále jen SSS (dnes v ČR Svaz spedice a logistiky
a v SR Svaz zasilatelů Slovenska) – jako zájmového sdružení
zasilatelských firem bezprostředně se podílejícího na aktivitách
Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA.
Nejen samotným vznikem nových – soukromých – zasilatelských firem po
roce 1990, ale snad především založením SSS tak byla i de jure stvrzena
skutečná renesance tohoto v současnosti bouřlivě se rozvíjejícího a
nanejvýš významného oboru.
(Pozn.: Záslužnou činností – mapováním historie zasilatelství
v našich zemích – se v rámci projektu „Historie dopravy“ zabývá
Institut Jana Pernera se sídlem v Praze v Hybernské ulici, který dozajista
velmi rád akceptuje jakékoli prameny a dokumenty či snad i autentické
vzpomínky nestorů naší dopravy a zasilatelství.) JUDr. ing. Radek Novák,
CSc.
katedra logistiky
Vysoké školy ekonomické v Praze