20. prosince 2001
Český ministr zahraničí Jan Kavan minulý týden v Bruselu vyslovil
politování nad tím, že Evropská unie nedokázala ani po roce debaty dospět
ke společnému stanovisku vůči ČR (a dalším kandidátům) v kapitole
„Dopravní politika“. Zástupcům patnácti členských států vyložil,
že ČR je připravena tuto kapitolu uzavřít bez jakýchkoli podmínek, a
nerozumí ani současným průtahům, ani návrhu na odklad liberalizace
nákladní dopravy.
„Litujeme, že cestovní mapa nebyla v této věci dodržena,“ řekl Jan
Kavan posléze na tiskové konferenci. Měl tím na mysli harmonogram
dohadování společných pozic unie schválený před rokem na jejím summitu
v Nice – podle něj měla EU zformulovat stanovisko k dopravě do konce
roku.
„Urgoval jsem to,“ uvedl. „Myslím, že není nic špatného, když
kandidát někdy Evropské unii připomene její závazky – jako nám unie
často připomíná naše závazky,“ řekl s tím, že belgický ministr
zahraničí Louis Michel údajně toto upozornění i ocenil.
Členské země unie se nemohou dohodnout ohledně německého a rakouského
návrhu, aby byl dopravcům z budoucích nových členských zemí omezen
přístup na vnitřní trh stávajících zemí unie (kabotáž). Evropská
komise původně navrhla pro ČR čtyřleté přechodné období s možností
prodloužení o rok. Předsedající Belgie nyní hovoří o formuli „dva
plus dva“, poziční dokument však ještě nespatřil světlo světa.
„Ne“ prodloužení ekobodů, „ano“ plné liberalizaci
Je to také proto, že vedle problému kabotáže uplatňuje plošnou výhradu
vůči všem kandidátům i Rakousko, které se tak chce dobrat souhlasu
ostatních členských zemí s prodloužením jeho systému ekobodů pro
tranzit kamiónů za dohodnutý termín na konci roku 2003. Jan Kavan v této
souvislosti upozornil na to, že ČR počítala se skončením rakouských
ekobodů podle plánu. Budou-li prodlouženy, vyhrazuje si právo na ně
zareagovat recipročními opatřeními – už proto, že české země jsou
stejně jako Rakousko tranzitním prostorem, řekl.
Pokud jde o kabotáž, je Česká republika jednoznačně pro plnou
liberalizaci dopravního trhu od okamžiku rozšíření. Proto český ministr
zahraničí unii v Bruselu připomněl její vlastní zásady – že
přechodná období mají být omezena v rozsahu i v čase a musejí být
dokonale zdůvodněna. Připadá mu, že právě v případě kabotáže tomu
tak není, a to zejména v případě České republiky, která sama nežádá
v dopravě žádné přechodné období a do značné míry dodržuje všechny
předpisy a normy Evropské unie.
Rakousko je spokojeno
Evropská unie mezitím vyšla vstříc požadavku Vídně a o víkendu
minulého týdne se vyslovila pro prodloužení rakouského systému ekobodů
pro tranzitní nákladní dopravu. Zároveň požádala Evropskou komisi, aby
připravila příslušný návrh. „Jako přechodné řešení Evropská rada
komisi požádala, aby předložila návrh na prodloužení systému ekobodů
s cílem umožnit uzavření kapitoly ‚Dopravní politika‘
v přístupových rozhovorech do konce roku,“ zní věta, která byla po dva
dny předmětem úporného jednání rakouské delegace na summitu Evropské
unie v bruselském Laekenu.
Podle rakouského kancléře Wolfganga Schüssela je zcela uspokojivá, protože
umožňuje prodloužit režim ekobodů alespoň o tři roky a uplatnit ho na
celé území Rakouska. Na tiskové konferenci však neuvedl, jak chce tyto
požadavky vůči komisi prosadit a jaký musí návrh komise být, aby Vídeň
kapitolu ‚Dopravní politika‘ odblokovala. Naznačil jen, že míček je
nyní na hřišti exekutivy Evropské unie.
Podle zdrojů Evropské komise je to sice málo pravděpodobné, ale
předsedající Belgie stále předpokládá, že ještě za jejího
předsednictví bude předepsaný harmonogram vstupních rozhovorů –
včetně dopravy – ukončen.
(čtk)