ČR/Evropská unie

Jan Kavan vyčetl Evropské unii, že zdržuje jednání o dopravě

Český ministr zahraničí Jan Kavan minulý týden v Bruselu vyslovil politování nad tím, že Evropská unie nedokázala ani po roce debaty dospět ke společnému stanovisku vůči ČR (a dalším kandidátům) v kapitole „Dopravní politika“. Zástupcům patnácti členských států vyložil, že ČR je připravena tuto kapitolu uzavřít bez jakýchkoli podmínek, a nerozumí ani současným průtahům, ani návrhu na odklad liberalizace nákladní dopravy.
„Litujeme, že cestovní mapa nebyla v této věci dodržena,“ řekl Jan Kavan posléze na tiskové konferenci. Měl tím na mysli harmonogram dohadování společných pozic unie schválený před rokem na jejím summitu v Nice – podle něj měla EU zformulovat stanovisko k dopravě do konce roku.
„Urgoval jsem to,“ uvedl. „Myslím, že není nic špatného, když kandidát někdy Evropské unii připomene její závazky – jako nám unie často připomíná naše závazky,“ řekl s tím, že belgický ministr zahraničí Louis Michel údajně toto upozornění i ocenil.
Členské země unie se nemohou dohodnout ohledně německého a rakouského návrhu, aby byl dopravcům z budoucích nových členských zemí omezen přístup na vnitřní trh stávajících zemí unie (kabotáž). Evropská komise původně navrhla pro ČR čtyřleté přechodné období s možností prodloužení o rok. Předsedající Belgie nyní hovoří o formuli „dva plus dva“, poziční dokument však ještě nespatřil světlo světa.
„Ne“ prodloužení ekobodů, „ano“ plné liberalizaci
Je to také proto, že vedle problému kabotáže uplatňuje plošnou výhradu vůči všem kandidátům i Rakousko, které se tak chce dobrat souhlasu ostatních členských zemí s prodloužením jeho systému ekobodů pro tranzit kamiónů za dohodnutý termín na konci roku 2003. Jan Kavan v této souvislosti upozornil na to, že ČR počítala se skončením rakouských ekobodů podle plánu. Budou-li prodlouženy, vyhrazuje si právo na ně zareagovat recipročními opatřeními – už proto, že české země jsou stejně jako Rakousko tranzitním prostorem, řekl.
Pokud jde o kabotáž, je Česká republika jednoznačně pro plnou liberalizaci dopravního trhu od okamžiku rozšíření. Proto český ministr zahraničí unii v Bruselu připomněl její vlastní zásady – že přechodná období mají být omezena v rozsahu i v čase a musejí být dokonale zdůvodněna. Připadá mu, že právě v případě kabotáže tomu tak není, a to zejména v případě České republiky, která sama nežádá v dopravě žádné přechodné období a do značné míry dodržuje všechny předpisy a normy Evropské unie.
Rakousko je spokojeno
Evropská unie mezitím vyšla vstříc požadavku Vídně a o víkendu minulého týdne se vyslovila pro prodloužení rakouského systému ekobodů pro tranzitní nákladní dopravu. Zároveň požádala Evropskou komisi, aby připravila příslušný návrh. „Jako přechodné řešení Evropská rada komisi požádala, aby předložila návrh na prodloužení systému ekobodů s cílem umožnit uzavření kapitoly ‚Dopravní politika‘ v přístupových rozhovorech do konce roku,“ zní věta, která byla po dva dny předmětem úporného jednání rakouské delegace na summitu Evropské unie v bruselském Laekenu.
Podle rakouského kancléře Wolfganga Schüssela je zcela uspokojivá, protože umožňuje prodloužit režim ekobodů alespoň o tři roky a uplatnit ho na celé území Rakouska. Na tiskové konferenci však neuvedl, jak chce tyto požadavky vůči komisi prosadit a jaký musí návrh komise být, aby Vídeň kapitolu ‚Dopravní politika‘ odblokovala. Naznačil jen, že míček je nyní na hřišti exekutivy Evropské unie.
Podle zdrojů Evropské komise je to sice málo pravděpodobné, ale předsedající Belgie stále předpokládá, že ještě za jejího předsednictví bude předepsaný harmonogram vstupních rozhovorů – včetně dopravy – ukončen.
(čtk) 

spinner