4. července 2002
Předpokládám, že stát za dálnici D47 během třicetiletého projektu nezaplatí více než 125 miliard Kč, ale podstatně méně. Při podpisu smlouvy o soukromém financování výstavby dálnice D47 s vedením izraelské firmy Housing&Construction to minulý týden prohlásil ministr dopravy a spojů Jaromír
Schling.
Stavba se stane pilotním projektem soukromého financování dopravní infrastruktury v
České republice. Na základě získaných zkušeností z tohoto projektu bude tato metoda využívána i u dalších staveb; uvažuje se například o soukromém financování dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic.
S výstavbou dálnice D47 je podle Jaromíra Schlinga spojena i řada rizik, například zpoždění při vydávání územních rozhodnutí a stavebních povolení, zdržení kvůli archeologickým nálezům nebo ztížené zakládání staveb na poddolovaných územích Ostravska. I na jejich zvládnutí proto podle jeho slov závisí možnost soukromého financování dalších staveb dopravní infrastruktury v České republice.
Společnost Housing&Construction zahájila výstavbu dálnice na konci května, kdy byl položen základní kámen úseku Ostrava Rudná-Hrušov. Celá komunikace začne sloužit od roku 2007 a zcela dokončena bude
maximálně o dva roky později. Firma Housing&Construction bude dálnici provozovat do roku 2032 a pak ji předá státu.
Podle premiéra Miloše Zemana, který se podpisu smlouvy také zúčastnil, přispěje stavba dálnice ke snížení nezaměstnanosti v Moravskoslezském kraji a k vytvoření podmínek pro příliv zahraničních investic do regionu.
(von)