12. září 2002
Česko-polské rozhovory o prodloužení širokorozchodné tratě z jihopolského Slavkova do severomoravského Bohumína a výstavbě terminálů pro překlad zboží z transsibiřské magistrály k další cestě po Evropě narážejí i po dalším kole jednání na překážky. Konkrétní výsledky zatím nepřineslo minulý týden ani osobní zapojení premiérů obou zemí, Leszka Millera a Vladimíra Špidly, během dvoudenní oficiální návštěvy českého premiéra ve Varšavě.
„Existuje obecná shoda, že projekt propojení asijského a středoevropského prostoru je mimořádně cenný,“ zhodnotil Vladimír Špidla ve Varšavě výsledky rozhovorů po se-tkání s polským protějškem. „Budeme o tom dále hovořit,“ doplnil Leszek Miller.
Nesdílnost předsedů české a polské vlády naznačuje, že se dosud nepodařilo překonat sporné otázky související s výstavbou terminálů ve Slavkově a Bohumíně. Polská strana dává dlouhodobě najevo, že výstavbě překladiště v Bohumíně sice nebrání, k prodlužování širokorozchodné trati ze Slavkova však nevidí žádný důvod. Místopředseda polské vlády a ministr infrastruktury Marek Pol pak již dříve opakovaně označil výstavbu terminálu ve Slavkově za ekonomicky nejvýhodnější.
Vladimír Špidla: Budou jednat experti
Vladimír Špidla minulý týden ve varšavském zámku Belweder uvedl, že řešení sporných bodů by měli hledat experti obou stran. „Je třeba, aby… se nalezlo řešení, které bude vyvážené jak ve vztahu k Polské republice, tak ve vztahu k České republice,“ řekl. Za klíčové přitom označil vyřešení ekonomických a technických parametrů podniku.
Český ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský, který českého premiéra na cestě do Polska doprovázel, již před odjezdem uvedl, že při jednáních bude prosazovat výstavbu terminálu v Bohumíně. „Chtěl bych apelovat na polskou stranu, aby se připojila k mezistátní dohodě mezi Ruskem, Ukrajinou a ČR,“ uvedl ministr.
„Je potřeba argumentovat tím, že velká část té dopravy směřuje na jih Evropy,“ řekl před odjezdem do Varšavy Milan Šimonovský. Podle jeho názoru by si obě země měly připojení transsibiřské magistrály rozdělit na jižní část operovanou z Bohumína a severní z polského Slavkova. „Záleží na tom, jak velké sousto jsou schopni polští investoři zvládnout a jak by mohli spolupracovat s investory, kteří se etablovali v ČR,“ dodal.
Širokorozchodná trať napojená na železniční síť zemí bývalého Sovětského svazu dnes končí v jihopolském Slavkově. Právě toto město poskytuje podle dřívějších prohlášení vicepremiéra a ministra infrastruktury Marka Pola „ekonomicky nejvýhodnější řešení“ sporu o lokalizaci terminálu. Mluvčí jeho úřadu Paulina Jankowská pak v této souvislosti jednoznačně odmítla možnost, že by Polsko mohlo s prodloužením trati souhlasit. (čtk)