Rakousko

Ještě před rozšířením EU do dopravních sítí 17 miliard €

Rakouský kancléř Wolfgang Schüssel na konci ledna potvrdil původní plán investovat do dopravní sítě Rakouska ještě před rozšířením Evropské unie na východ 17,3 miliardy €. Prioritou celého programu je zlepšení silničního spojení mezi Vídní a hlavními městy České republiky a Slovenska, uvedl úřad rakouského kancléře.
) Tyto investice jsou součástí třicetiletého programu investic do dopravy v celkové hodnotě kolem 45 miliard €. V rámci programu bude jen letos vytvořeno osm až deset tisíc pracovních míst; v příštích letech by se pak měl počet nových pracovních míst zvýšit na dvanáct až čtrnáct tisíc.
Prioritu napojení na dopravní síť České republiky a Slovenska si Rakousko zvolilo proto, aby bylo co nejlépe připraveno na rozšíření Evropské unie, uvedl Wolfgang Schüssel. Od programu investic do dopravy si kancléř slibuje nejen zlepšení kvality infrastruktury, ale i podporu hospodářského oživení.
Rakouský parlament již schválil výstavbu dálnice z Vídně na Mikulov, která by se na českém území napojila na dálnici D1.
Východní Rakousko požaduje přednost
Rakouská metropole Vídeň a celý východní region země musí mít při výstavbě infrastruktury vzhledem k očekávanému nárůstu dopravy po rozšíření Evropské unie o země střední a východní Evropy prvořadou prioritu. S tímto názorem vystoupil na fóru rakouské Společnosti pro dopravní politiku v lednu tajemník spolkového ministerstva dopravy Hans Jürgen Miko a vídeňský radní pro dopravu a městské plánování Rudolf Schicker.
Na setkání věnovaném tématu „Cíle generálního dopravního plánu Rakouska se zvláštním ohledem na východní region“ Rudolf Schicker zdůraznil, že objem kamiónové dopravy s kandidátskými zeměmi do roku 2010 vzroste na dvojnásobek stavu z roku 1998.
Vídni vyroste konkurence
Podle Rudolfa Schickera bude v souvislosti s rozšířením Evropské unie Vídeň vystavena konkurenčním tlakům měst jako Budapešť nebo Bratislava. Rychlá realizace infrastrukturních projektů na východě země bude pro zvládnutí tohoto náporu zcela klíčová. „Jako příznivec tunelu Semmering jsem s ohledem na vstup nových členských zemí pro urychlené vyřešení sporných bodů mezi zemskými vládami Dolních Rakous a Štýrska. Projekt je v zájmu hlavního města nutné výrazně urychlit,“ řekl Rudolf Schicker.
(čtk/mm) 

spinner