12. prosince 2002
Zřejmě dvakrát budou muset od příštího roku platit řidiči za jízdu po polských dálnicích. Přestože
ministerstvo dopravy zavede v příštím roce systém dálničních známek, na jejichž základě bude možné využívat síť polských dálnic a hlavních silnic, na dvou dálničních úsecích, na nichž se vybírá mýtné, s největší pravděpodobností zůstanou stát i pokladny. Vyplývá to z novely zákona o dálničních známkách, kterou na konci listopadu začali projednávat poslanci polského Sejmu.
Za jízdu po zhruba šedesáti kilometrech dálnice mezi jihopolskými Katovicemi a Krakovem řidiči platí již měsíce. Zastavení u pokladen, které provozovatelé nyní montují také na dálničním úseku mezi obcemi
Wrzes´nia a Konin, při nájezdu i výjezdu z dálnice už berou jako samozřejmost. Přesto řada z nich očekávala, že po plánovaném zavedení dálničních známek mýtné zmizí.
Iluze jim však vzal místopředseda vlády a ministr infrastruktury Marek Pol, který ve vysílání rádia RMF přiznal, že zavedení dálničních známek nebude mít na přímé platby na dvou dálničních úsecích pražádný vliv. Jak komentují polská média, je to v přímém rozporu s ujištěními, kterými vicepremiér i jeho spolupracovníci nešetřili ještě v polovině listopadu.
Resort infrastruktury nicméně odmítá interpretaci, že by existence obou systémů vybírání poplatků za využití veřejné komunikace představovala dvojité zpoplatnění řidičů. Stát podle něj řidičům na placené úseky dálnic zajišťuje přístup po komunikacích, na nichž je provoz bezplatný.
Program zpoplatnění dálnic a hlavních tranzitních komunikací polská levicová vláda premiéra Leszka Millera představila na začátku letošního roku. Jeho cílem je podle ministerstva infrastruktury zajistit další zdroje pro financování oprav. Polsko navíc stojí i před realizací ambiciózního programu výstavby nových silnic.
Polská vláda hodlá do roku 2005 modernizovat nebo dokončit výstavbu 550 kilometrů dálnic a 200 kilometrů rychlostních silnic. Dalších 500 kilometrů dálnic a 200 kilometrů rychlostních tras by v té době mělo být ve výstavbě. Náklady na realizaci záměru mají pouze do roku 2005 dosáhnout 36,8 miliardy PLN, tedy zhruba 348 miliard Kč.
Daleko k ideálnímu stavu
Zatím se polští silničáři starají o zhruba 18 tisíc kilometrů hlavních silnic a 268 kilometrů dálnic. Od konce druhé světové války země postavila jen 149 kilometrů dálničních úseků a více než 100 kilometrů dálnic pochází ještě z předválečné doby.
Celá síť má navíc skutečně daleko k ideálním stavu. Převážná většina z hlavních komunikací vyžaduje okamžitou kompletní rekonstrukci, o lokálních cestách ani nemluvě. I proto jsou polští řidiči pobouřeni a odmítají za jízdu po děravých a nebezpečných silnicích platit. Ministerstvo infrastruktury však s prodejem dálničních známek spojuje jedinou
naději na zajištění rychlejší rekonstrukce a další výstavby silniční sítě.
Od začátku letošního roku musí v zemi za využívání všech 18 tisíc kilometrů hlavních státních silnic platit pouze vozidla nad 3,5 tuny. Během příštího roku by opatření mělo postihnout také majitele osobních automobilů.
Polští motoristé už od loňského jara musejí zaplatit v přepočtu 80 Kč za průjezd po zhruba 60 kilometrech dálnice A4 mezi jihopolským Krakovem a Katovicemi. Od začátku příštího roku budou muset se stejnou částkou počítat za průjezd po úseku Wrzes´nia-Konin dálnice A2.
(čtk)