6. března 2003
Při výpočtu poplatků za silniční dopravní cestu hodlá Evropská komise do položky „externí náklady“ zahrnout pouze kongesce, nehody a využití infrastruktury. Důsledky emisí CO2 by dopravci měli pocítit prostřednictvím spotřební daně z pohonných hmot nebo silniční daně. Komise se rozhodla, že do externích nákladů nezařadí ani škody způsobené nadměrným hlukem.
V polovině února předložila návrh směrnice na jednotný evropský systém poplatků v této podobě ostatním členům EK k posouzení komisařka pro dopravu a energetiku Loyola de Palaciová. Zveřejnění definitivní verze lze očekávat až na konci března.
Evropská komise předloží na jaře dále návrhy na konstrukci poplatků za použití silnic závislých na ujeté vzdálenosti. Směrnice bude sloužit ke konkretizaci rámcového projektu; současně nahradí dosavadní směrnici o eurovinětách.
Vypočítané externí náklady silniční nákladní dopravy by se mohly podle nepotvrzených informací pohybovat v rozsahu 0,13 až 0,30 € za kilometr. Otázkou ovšem zůstává, zda se členské státy Evropské unie rozhodnou přijmout směrnici jako závazný standard pro zavedení mýtného podle ujeté vzdálenosti, či zda se z návrhu stane jen „doporučující směrnice“ jako v případě euroviněty.
Rámcový návrh nestanovuje přesnou výši způsobených externích nákladů, určuje pouze metodiku výpočtu. Podle evropského měnového komisaře Pedra Solbese je ovšem plánovaný systém příliš široký a neúnosně zvýší náklady silničních dopravců.
A