18. července 2002
Problematika pracovní doby v dopravě není ožehavým tématem pouze v České republice, ale i v celé Evropské unii. V červnu zveřejnilo Sdružení ČESMAD Bohemia na svých internetových stránkách následující souhrnnou informaci Mezinárodní unie silniční dopravy IRU o aktuálních předpisech upravujících tuto oblast.
Rada ministrů a Evropský parlament letos dospěly k dohodě o směrnici upravující pracovní dobu mobilních zaměstnanců vykonávajících činnosti, které jsou předmětem Nařízení 3820/85. Směrnice byla publikována v Úředním věstníku EU L 80 s datem 23. března 2002. Ostatní mobilní pracovníci (například řidiči vozidel o hmotnosti nižší než 3,5 tuny nebo s méně než devíti sedadly pro cestující) a nemobilní pracovníci spadají pod působnost novelizované Obecné směrnice o pracovní době č. 93//104/EC.
Hlavní ustanovení nové směrnice k pracovní době jsou uvedeny v tabulce 1.
Přestože příslušná legislativa Evropské unie je nyní již uzavřena, národní legislativa, kterou se bude směrnice provádět, ponechává dostatek prostoru pro určitou pružnost na národní úrovni (definice práce, definice noční doby, délka referenční doby atd.).
Předpisy o době jízdy a odpočinku
Již loni v říjnu předložila Evropská komise návrh nových předpisů
o době jízdy a době odpočinku COM(2001)573. Jejím hlavním cílem bylo předpisy zjednodušit a učinit je snadněji kontrolovatelnými, a to s pomocí nového digitálního tachografu.
V tabulce 2 jsou srovnány navržené hodinové limity s dosavadními.
Kvůli zjednodušení a vymahatelnosti nově navrhované předpisy přinášejí mimo jiné to, že:
v denní odpočinek nelze dělit;
v normální denní odpočinek činí dvanáct hodin (místo dosavadních 11);
v týdenní odpočinek při určitých aktivitách osobní dopravy nelze odkládat;
v týdenní odpočinek se kvůli 36hodinovém týdnu nezkracuje;
v maximální doba jízdy za kalendářní týden činí 56 hodin;
v v případě dvoučlenné osádky bude denní odpočinek činit 12 hodin (3 + 9) za 30 hodin;
v během 24 hodin je možná práce v noci maximálně v délce 10 hodin;
v existuje méně odchylek;
v maximální pracovní doba, jak ji stanovuje směrnice:
- odpočinek kratší než hodina je „pohotovost“ (nové Nařízení 3820/85);
- přestávka kratší než 30 minut může být dobou jízdy (nové Nařízení 3820/85);
v je možná a pravděpodobná přísnější kontrola.
Stanovisko IRU
Styčné výbory IRU s EU schválily stanovisko k návrhu Komise již 22. února. V písemném stanovisku daly najevo, že IRU považuje dosavadní Nařízení 3820/85 za lepší v případě, že se bude řádně prosazovat. Dále v něm konstatovaly, že návrhem předkládané předpisy by byly nerealizovatelné ve značné části silniční dopravy, a to ještě více v osobní než v nákladní dopravě. IRU zpochybňuje potřebu navrhovaných předpisů zejména kvůli náročnosti jejich prosazování a poukazuje na to, že kritické části nových předpisů bude možné interpretovat různým způsobem, a že by tak v některých případech dokonce mohly mít i negativní důsledky. IRU má například výhrady proti odstranění odchylek, snížení pružnosti, nové odpovědnosti dopravců i budoucí adaptaci předpisů.
Pokrok na půdě Rady a Evropského parlamentu
V pracovní skupině rady, jež připravuje materiály pro konečná rozhodnutí ministrů, jsou národními delegáty jmenovány často tytéž osoby, které se ve funkci reprezentantů národního orgánu pro prosazování předpisů podílely na přípravě předmětného návrhu. To je pro dopravce nepříznivé, neboť v takové situaci je nesnadné dosáhnout rovnováhy mezi praktickou proveditelností a vynutitelností.
Nicméně diskuse v pracovní skupině postupuje dosti rychle. Díky přímé vazbě na zavádění digitálního tachografu (jaro 2004) by nové předpisy měly být dokončeny v první polovině příštího roku. U některých méně významných otázek byly připomínky IRU vzaty v potaz. Ale co se týče hlavních témat, jako je například možnost dělení denního odpočinku a přestávek, ukazuje se, že jen několik členských států hodnotí praktické potřeby výše než snadnost prosazování. (lan)