4. dubna 2002
Akciová společnost CAC LEASING, třetí největší leasingová společnost
na českém trhu (v loňském roce podle údajů Asociace leasingových
společností České republiky dosáhla celková hodnota všech leasovaných
věcí výše 19,572 miliardy Kč), působí na českém trhu již jedenáctým
rokem. V roce 2000 uzavřela smlouvu o spolupráci s výrobcem autobusů
Karosa Vysoké Mýto; v loňském roce kromě financování vozidel značky
Renault – prostřednictvím dceřiné společnosti Renault Leasing CZ –
zavedla také produkt na výhodnější financování vozidel značky Tatra.
O tom, jak se obě nabídky na trhu osvědčily, a o činnosti slovenské
dceřiné společnosti CAC LEASING jsme hovořili s obchodním náměstkem a
prokuristou společnosti Petrem Kempným.
„Kolik nových obchodů loni uzavřel CAC LEASING a jeho dceřiná společnost
Renault Leasing CZ?“
„Na všechny komodity jsme v loňském roce uzavřeli 25 980 smluv
s pořizovací hodnotou 13,673 miliardy Kč. Financovaná hodnota (rozdíl
mezi zálohou a vstupní kupní cenou) dosáhla 8,7 miliardy Kč. To se týká
veškerých movitých předmětů, tedy dopravní techniky, strojů, zařízení
a odbytového leasingu, který se vztahuje na financování menších strojů a
zařízení v úzké spolupráci s výrobcem nebo dovozcem. V segmentu
dopravní techniky uzavřel CAC LEASING 23 548 smluv na leasing techniky
s celkovou pořizovací hodnotou 10,6 miliardy Kč a z toho dceřiná
společnost Renault Leasing CZ uzavřela nové obchody v hodnotě 1,9 miliardy
Kč (celkem 4821 nových smluv). Financovaná hodnota dosáhla téměř
1,1 miliardy Kč.
Z uvedených čísel je patrné, že autoleasing tvořil více než 75 procent
všech nových obchodů uzavřených v loňském roce. Těžká dopravní
technika a návěsy přitom vykazují ne-ustále rostoucí trend, zhruba
o 20 až 25 procent za rok. Předpokládáme, že v letošním roce by
hodnota nově uzavřených obchodů v tomto segmentu mohla dosáhnout 1,4 až
1,5 miliardy Kč a celkový počet nových smluv by se mohl pohybovat mezi
1100 až 1200.“
„Jak vysoký podíl si Renault Leasing udržuje na celkovém prodeji vozů
značky Renault?“
„Loni se penetrace pohybovala kolem padesáti procent. Ve srovnání s rokem
2000 tak došlo k určitému snížení. Ačkoli totiž počet smluv mírně
vzrostl a financovaná hodnota zůstala přibližně na stejné úrovni,
zvýšil se celkový prodej vozidel značky Renault.“
„Jak se vyvíjí vaše spolupráce s výrobcem autobusů Karosa Vysoké
Mýto? Považujete kontrakt za úspěšný?“
„Dohodu o spolupráci v oblasti leasingu jsme s Karosou uzavřeli v roce
2000 a na nárůst obchodu měla pozitivní vliv: zatímco před uzavřením
smlouvy financoval CAC LEASING prodej 17 autobusů, v loňském roce to bylo
už 35 kusů. Musím nicméně přiznat, že naše představy o úrovni
penetrace byly vyšší. Potvrdilo se ovšem, že přímé spolupráce
s výrobcem nebo dodavatelem (s výjimkou uzavření joint venture) nejsou
automaticky zárukou úspěchu.“
„Z jakých důvodů?“
„Trh v České republice je silně obsazen leasingovými společnostmi a vliv
dodavatele je poměrně omezený. Může svým zákazníkům určitou
leasingovou společnost doporučit, může také ve spolupráci s finanční
institucí předvídat požadavky trhu, ale vliv výrobce na jednotlivá
prodejní místa – dealery – je velmi omezený. Proto je pro nás
vítanější spíše vytváření rámcových podmínek, které mohou –
svým způsobem tržně – konkrétní finanční instituci zvýhodnit.“
„Nabízíte také leasing jiných značek autobusů?“
„Ano, ale jen v omezeném množství. Jedná se především o menší
autobusy SOR a dále některé přímé dovozy.“
„Jedná se tedy o již použité autobusy?“
„V segmentu těžké dopravní techniky a autobusů nabízíme převážně
nová vozidla. Přesto financování ojetých vozidel nevylučujeme, platí
však zásada opatrnějšího přístupu.“
„Jaký je celkový podíl nových a ojetých vozidel?“
„Výrazně převažuje leasing nových vozidel, podíl ojetin činí pouze asi
pět procent. Toto číslo ovšem nezohledňuje vozidla odebraná z leasingu,
na která dále provádíme finanční služby.“
„Jak přijali zákazníci váš produkt Tatra leasing?“
„Z hlediska penetrace je to náš nejúspěšnější produkt. V loňském
roce jsme uzavřeli celkem 34 nových smluv, což představovalo asi
šestnáctiprocentní penetraci na celkových tuzemských prodejích. Mimo CAC
LEASING přitom bylo v ČR na vozidla Tatra uzavřeno pouze deset leasingových
smluv.
Proto bude naše vzájemná spolupráce pokračovat i v letošním roce;
v současné době již jednáme o jejím rozšíření i o další modely
financování.“
„Nabízíte také operativní leasing?“
„Pouze v omezeném rozsahu s omezeným rozsahem služeb. Spíše se jedná
o základní službu, která se od finančního leasingu odlišuje způsobem
kalkulace, přechodem vlastnictví předmětu po skončení leasingu a dobou
trvání. Operativní leasing totiž nemá zákonné omezení na tři
roky.“
„Týká se tedy jen některých komodit?“
„V oblasti dopravní techniky lze prostřednictvím operativního leasingu
pořizovat pouze osobní a užitková vozidla. Nákladní vozidla dosud na
operativní leasing nenabízíme.“
„Na Slovensku působí vaše dceřiná společnost CAC LEASING Slovakia.
Existují podle vás nějaké zásadní odlišnosti mezi českým a slovenským
leasingovým trhem?“
„Z hlediska kvality žádné odlišnosti nevidím. Co do velikosti je však
samozřejmě slovenský trh jen asi poloviční a také penetrace leasingu je na
Slovensku o něco nižší. CAC LEASING Slovakia, v němž naše společnost
vlastní čtyřicetiprocentní podíl, je velmi úspěšný v oblasti leasingu
dopravní techniky, především v segmentu těžkých nákladních vozidel.
Zatímco v České republice jsme zvolili cestu klientsky zaměřených
služeb, na Slovensku se společnost orientovala na úzkou spolupráci
s některými dodavateli. Musím jmenovat především dovozce vozidel Scania:
CAC LEASING Slovakia získal asi 70 procent veškerých leasingových obchodů
tohoto dodavatele. Podíl těžké dopravní techniky je v naší dceřiné
společnosti vyšší než v České republice a struktura portfolia je tedy
posunuta ve prospěch návěsů a tahačů.“
„Náš rozhovor jsme začali hodnocením loňského roku. Jaké výsledky
registrujete v prvních měsících roku letošního?“
„Z hlediska leasingu všech druhů vozidel jsme zaznamenali mírný pokles,
který však víceméně odráží celkový vývoj prodeje. Výrazně se naopak
zvýšil podíl strojů a zařízení. V porovnání s počátkem loňského
roku jsme – pokud jde o celkový objem nově uzavřených obchodů –
vykázali nárůst o šest procent.
V letošním roce bychom se chtěli zaměřit na rozšíření činnosti
v leasingu strojů a zařízení. Trh osobních a užitkových vozidel je
totiž již do značné míry nasycen; v segmentu nákladních vozidel jistě
prostor existuje, rizikovost těchto obchodů je však vyšší, a proto se
chceme ubírat cestou kontrolovaného růstu.“
Martina Novická