29. listopadu 2001
Pravidelná hodnotící zpráva Evropské komise za rok 2001 v kapitole
„Dopravní politika“ konstatovala, že Česká republika učinila značný
pokrok zejména v oblasti právních předpisů v silniční dopravě. Dosud
se ovšem situace nezlepšila v harmonizaci legislativy s železničními
předpisy Evropské unie. O reakci ministerstva dopravy a spojů jsme
požádali ředitele jeho odboru integrace do EU ing. Jana Suntycha.
„Jak hodnotíte letošní pravidelnou zprávu Evropské komise?“
„Pravidelná zpráva Evropské komise je realistická a její celkové
vyznění je rozhodně příznivější, než tomu bylo u předcházejících
zpráv. Česká republika dosáhla v oblasti dopravy značného pokroku
v aproximaci práva a přizpůsobila se procedurám, které musí splňovat
budoucí členská země Evropské unie.“
„K předchozí zprávě mělo ministerstvo dopravy a spojů výhrady,
protože obsahovala nepřesnosti. Objevily se i v letošní zprávě?“
„Zpráva i přes kladné a celkem objektivní hodnocení obsahuje i letos
několik nepřesností. Ministerstvo dopravy a spojů především odmítá
obavy Evropské komise z neprůhlednosti při udělování zakázky soukromé
společnosti na vybudování
a provozování dálnice z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. Tato zakázka byla
udělena na základě veřejného usnesení vlády, jež bylo přijato
v souladu s právním předpisem a se schválenou koncepcí dopravní
poli-tiky.
Výhrady máme i k pasáži zabývající se leteckou dopravou. Ve zprávě se
uvádí, že o pravidelných letech rozhoduje národní dopravce České
aerolinie. Ve skutečnosti přiděluje sloty společný orgán, který byl
zřízen v říjnu loňského roku a v němž jsou zastoupeny jak ČSA, tak
Česká správa letišť. Posun nastal i v přípravě orgánu pro šetření
leteckých nehod. Orgán složený z Úřadu pro civilní letectví a
Ministerstva dopravy
a spojů ČR, který se zjišťováním příčin nehod zabývá, prakticky
funguje od přijetí novely zákona o civilním letectví, tedy od loňského
roku. Podmínky pro jeho nezávislé fungování by měla vytvořit další
novela zákona o civilním letectví, jejíž znění bude připraveno do konce
letošního roku. Dosud však není jasné, kdy tento zákon začne platit.
Jisté úskalí totiž v příštím roce mohou představovat volby, nicméně
parlament i vláda se jistě budou snažit ve zrychleném legislativním
procesu návrhy nových právních úprav projednat a schválit.
Dalším zásadním omylem je hodnocení činnosti drážního úřadu. Zpráva
konstatuje, že ‚Drážní úřad dále vydává právní normy‘. Drážní
úřad ovšem není ústředním orgánem státní správy, a proto nemůže
žádné právní normy vydávat. Drážní úřad vydává rozhodnutí ve
správním řízení, což jsou ‚individuální správní akty‘, které
mohou upravovat i konkrétní otázky bezpečnosti provozování dráhy a
drážní dopravy, ale musí být v souladu s právními normami.“
„Oblast železniční dopravy se ovšem dosud nezlepšila…“
„Hodnocení železniční dopravy je
v tomto bodě realistické. Zpráva Evropské komise ovšem poukazuje na
skutečnost, která je spíše politického rázu. Tedy na to, že dosud nebyl
schválen zákon o transformaci Českých drah. Návrh zákona v současnosti
projednává Poslanecká sněmovna ve druhém čtení a ministerstvo dopravy a
spojů již do tohoto procesu nemůže podstatně zasahovat, ani jej urychlit.
Legislativní nesoulad v železniční dopravě, obsažený v zákoně
o dráhách z roku 1994, byl vyrovnán novelou tohoto zákona, která byla
přijata v loňském roce a jež například zaručuje širší liberalizaci
vnitrostátní železniční dopravy než současné ‚acquis‘. Nová
železniční legislativa Evropské unie, která byla přijata letos
v květnu, je pro členské země závazná až od prvního čtvrtletí roku
2003. Převzetí této nové právní úpravy do českého právní řádu bude
řešeno v rámci další novely zákona o dráhách, která je do
legislativního plánu vlády zařazena na roky 2002 až 2003. Česká
republika přizpůsobí právní úpravu pro provozování drah a drážní
dopravy novým směrnicím Evropské unie v souladu
s právním řádem a ve stejné době jako členské země unie.“
„Evropská komise připravuje další železniční balíček, který
zveřejní již v prosinci letošního roku. Jaký bude postup ministerstva
v tomto případě?“
„Nové směrnice, které se připravují, začnou v členských zemích
Evropské unie platit až po přistoupení nových členů. Je nutno
samozřejmě počítat
s další novelou zákona o dráhách, ale v současnosti nelze říci, kdy
vejde
v platnost. Budeme vycházet z dat, která budou povinná pro členské
země.“
„Evropská komise chce ve společném stanovisku navrhnout, aby členské
země Evropské unie zavedly vůči České republice čtyřleté přechodné
období pro kabotáž v silniční nákladní dopravě. Jaké bude
stanovisko ministerstva dopravy
a spojů?“
„Evropská komise společné stanovisko zatím nevydala, nicméně signály,
že jejím hlavním obsahem bude stanovení přechodného období pro kabotáž
v silniční nákladní dopravě, exis-tují. Pro domácí silniční dopravce
je takový návrh podle našich informací akceptovatelný. Česká republika
bude na případné přechodné období odpovídajícím způsobem reagovat.
Naznačuje to i návrh společného stanoviska, v němž se uvádí, že
omezení kabotáže se vztahuje na dopravce z kandidátských zemí na území
členských zemí a naopak.“ Milan Žalud