7. listopadu 2002
Německá letecká společnost Lufthansa v zimním letovém řádu od 27. října zvýšila kapacitu o 13 procent a přiblížila se tak nabídce v „předkrizovém“ zimním období 2000/2001. Počet code-sharových letů Lufthansy a ČSA přitom zůstává zachován na současné úrovni a frekvence letů mezi Prahou a Mnichovem se nezmění ani po otevření nového terminálu na mnichovském letišti v červnu příštího roku. „Teprve v roce 2004 se přizpůsobíme poptávce,“ uvedl minulý týden v Praze výkonný viceprezident společnosti Lufthansa pro prodej Thierry Antinori.
Thierry Antinori oznámil, že Lufthansa je díky dobrému managementu v době nejhlubší krize oboru od druhé světové války připravena na nárůst poptávky v dalším období, i když dosažení předkrizové úrovně meziročního nárůstu poptávky neočekává dříve než v příštím roce. Připomenul, že Lufthansa je na trzích zemí střední a východní Evropy vedoucí leteckou společností po národních dopravcích. „I pro české zákazníky představuje první alternativu po ČSA,“ řekl.
Mezinárodní doprava se po událostech z 11. září 2001 v celosvětovém měřítku snížila o čtyři procenta, vedle nižší poptávky museli dopravci čelit i zátěži v podobě dodatečných bezpečnostních opatření a dramatického zvýšení nákladů na pojištění letadel. IATA udává celkovou ztrátu všech 274 členských leteckých společností na 15 miliard USD (tedy vyšší než zisk, který celé odvětví vytvořilo za posledních dvacet let). Ztráty německého dopravce se jen během prvních čtyř dní po 11. září pohybovaly kolem 70 miliónů USD. Lufthansa přesto loni nakonec díky dobrému krizovému managementu vytvořila provozní zisk ve výši 28 miliónů €, řekl Thierry Antinori. V době krize především stáhla z provozu 43 letadel a přizpůsobila letový řád snížení poptávky. Zatímco například v červnu letošního roku byla poptávka po letecké dopravě meziročně nižší o 8,3 %, nabídka Lufthansy byla nižší o 10,4 procenta: díky optimálnímu přizpůsobení kapacit se tak obsazená sedačková kapacita zvýšila o 1,7 procenta a výnosy o 4,0 procenta. Společnost dále zmrazila investice a nábor nových zaměstnanců a přehodnotila a případně zastavila kapitálové výdaje. Současně po 11. září přizpůsobila svůj program na zvýšení efektivity D-Check, který zavedla již v době zpomalování růstu před útoky na cíle v USA s cílem zvýšit konkurenceschopnost a ziskovost a do roku 2004 vytvořit dodatečný cash-flow 1,078 miliardy €, změněným podmínkám. „D-Check acute“ jí pak do konce loňského roku přinesl dodatečný vnitřní cash-flow 127,2 miliónů €.
Narozdíl od jiných společností však Lufthansa nepřistoupila k propouštění – lidské zdroje využila na práce při zvyšování bezpečnosti a na zlepšování přesnosti na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem. „Díky všem těmto opatřením nicméně letos vedení společnosti Lufthansa očekává provozní zisk kolem 400 miliónů €,“ řekl Thierry Antinori.
I do dalšího období hledí vedení Lufthansy podle Thierryho Antinoriho s optimismem. „Celkový počet pasažérů, kteří ročně využijí služeb letecké dopravy, činí jen 25 procent světové populace. Podle prognóz se v letech 2003 až 2015 tento počet zdvojnásobí, proto jsme optimisté, ale je pravda, že obor nutně potřebuje projít etapou konsolidace. Lufthansa je zisková a proto doufáme, že budeme patřit k vítězům tohoto procesu,“ řekl.
Thierry Antinori v Praze odmítl státní zásahy do oblasti civilního letectví v zemích Evropské unie. „Chápeme jednorázovou pomoc při restrukturalizaci, ale v EU je několik společností, které si doslova kupují svůj podíl na trhu za peníze státu,“ řekl. Proto vedoucí představitelé společnosti intervenují v Bruselu a snaží se na úrovni Evropské unie najít takový mechanismus, který by tomu do budoucna zabránil, dodal.
(spa)