19. prosince 2002
V listopadu se v Budapešti uskutečnilo jednání česko-maďarské Smíšené komise pro mezinárodní nákladní a osobní dopravu. Výsledkem jednání bylo mimo jiné navýšení kontingentu trvalých povolení pro českou nákladní dopravu na příští rok o 400 kusů.
Ze statistických údajů vyplývá, že přeprava zboží mezi Českou republikou a Maďarskem vykazuje vzestupnou tendenci – v letech 1999 až 2001 se maďarský dovoz zvýšil o 11 procent a export do ČR dokonce o 33 procent. Významnou roli ve vzájemné výměně zboží sehrávala silniční přeprava. Bilaterální přepravy se přitom loni prováděly převážně českými kamióny.
Česká delegace při jednání své partnery upozornila na skutečnost, že kontingent povolení do Maďarska je téměř vyčerpán a čeští dopravci potřebují k realizaci svých přeprav pro zbývající část roku další povolení. Maďarští zástupci vzali tento fakt v potaz a obě delegace se rozhodly rozšířit letošní kontingent o dva tisíce jednorázových povolení pro vozidla splňující minimálně standardy Euro 2.
V návaznosti na závěry předchozího jednání smíšené komise, týkající se postupné liberalizace dopravních vztahů, česká strana navrhla jako první krok, aby se s platností od 1. ledna prováděly přepravy kamióny Euro 3 a přepravy na vlastní účet (závodová doprava) bez povolení. Maďarská strana návrh odmítla – prozatím podle ní nelze ani tuto částečnou liberalizaci povolovacího řízení realizovat. Slíbila však, že možnosti osvobození přeprav od povolovacího řízení do dalšího jednání prozkoumá.
Kontingent pro příští rok
S ohledem na toto vyjádření požádala česká strana o další navýšení kontingentu povolení také pro příští rok. Proti tomu maďarská delegace námitky neměla, ale trvala na podmínce, že od příštího roku bude provedena restrukturalizace kontingentu povolení tak, aby již neexistovala žádná povolení, která by umožňovala vstup neekologických vozidel na území obou států. Po rozsáhlé diskusi byl kontingent povolení na příští rok zvýšen o 400 kusů trvalých povolení s tím, že jak jednorázová, tak trvalá povolení budou (přibližně napůl) určena buď pro vozidla minimálně Euro 1, nebo vozidla minimálně Euro 2.
Dokladem o tom, že příslušné vozidlo, respektive souprava vozidel, splňuje předepsané standardy Euro, jsou atesty CEMT. Obě strany potvrdily, že veškerá povolení určená pro kamióny Euro 1 nebo kamióny Euro 2 platí automaticky i pro ještě ekologičtější nákladní motorová vozidla. Při přepravě kamiónem splňujícím standardy Euro musí mít řidič ve vozidle pro případnou kontrolu atest CEMT o splnění technických podmínek podle Rezoluce CEMT/CM (2001) 9/Final.
Obě strany se zavázaly k tomu, že se v budoucnu budou snažit zvýšit podíl kontingentních povolení určených pro kamióny Euro 2, respektive Euro 3, tak aby byly zohledněny aspekty ochrany životního prostředí a bezpečnosti silničního provozu.
Zástupci obou zemí při jednání potvrdili, že jednorázová i trvalá povolení budou i nadále použitelná pro bilaterální, tranzitní i třetizemní přepravy a jejich platnost bude vždy do 31. ledna následujícího roku. V protokolu bylo zaznamenáno i to, že eventuální žádost o další zvýšení kontingentu povolení v průběhu příštího roku bude posuzována kladně.
Přeprava osob
Obě strany se shodly na tom, že jak linková doprava, tak i příležitostná přeprava osob funguje bez znatelných problémů.
V oblasti příležitostné přepravy osob si delegace vyměnily pro příští rok jako předběžný kontingent pouze 300 kusů povolení pro prázdný vjezd, která jsou platná pro šest jízd tam a zpět. A to s ohledem na skutečnost, že od vstupu dohody Interbus (v níž oba státy figurují) v platnost mohou být v liberalizovaném režimu prováděny také prázdné vstupy autobusů. V této souvislosti se delegace sjednotily v tom, že kontrolní dokumenty pro příležitostné přepravy obsažené ve smlouvě Interbus budou od doby, co vstoupí v platnost, oboustranně používány podle propozic této smlouvy. V příštím roce budou také uznávány momentálně používané jízdní listy.
Problémy na hranicích
Česká strana poukázala na skutečnost, že čeští dopravci jsou nuceni na maďarských hraničních přechodech při vyplňování celních dokumentů (karnetů TIR) a taktéž při zhotovení kopie kontrolovaného povolení využívat služeb spediční firmy. Maďarská strana k tomu uvedla, že využití spedičních firem není povinné a že maďarské celní orgány o tomto problému budou informovány. Současně však zástupce maďarské celní správy konstatoval, že celní úředníci budou využití spedičních služeb pravděpodobně doporučovat i nadále v zájmu urychlení celního odbavení. Pokud by některý celní úředník využití spedičních služeb přímo nařizoval, je možné si stěžovat buď přímo u vedoucího celního úřadu, nebo následně písemně u ředitelství celní správy v Maďarsku. Stížnost by měla obsahovat přesné informace (hraniční přechod, datum, čas, služební číslo celníka, SPZ vozidla, jméno řidiče, jméno firmy atd.) a případné přestupky proti platné-mu postupu by měly být zdokladovány.
Dále maďarská strana potvrdila, že ve smyslu maďarských předpisů je při překročení hranice třeba po-užít záznam o nakládce vyplněný odpovídajícím způsobem („Rakományjegyzék“). Česká strana přislíbila, že vyhotoví česko-maďarskou verzi tohoto dokladu, zašle ji na vědomí maďarské straně a bude o této povinnosti informovat české dopravce. Současně však česká strana žádá o zaslání předpisu, aby mohla českým dopravcům poskytnout informace v plném rozsahu.
Na jednání smíšené komise byla nastolena také problematika nájemních vozidel a obě delegace se po krátké diskusi shodly na tom, že v případě přeprav prováděných pronajatými vozidly bude nutné předložit notářsky ověřený doklad o pro-nájmu vozidla, a to v německém nebo anglickém jazyce, popřípadě v jazyce příslušného státu, do kterého vozidlo vstupuje.
Jaroslava Černá,
vedoucí odboru povolení
Sdružení ČESMAD Bohemia