Maersk Sealand

Maersk zahájil provoz uceleného vlaku z Budapešti do přístavu Koper

Společnost Maersk Agency zastupuje v České republice rejdařství Maersk Sealand, které je součástí dánské skupiny A. P. Moller. Tento měsíc to budou tři roky, co do jejího vedení nastoupil Michael

J. Stolarczyk. Firma během této doby výrazně rozšířila poskytované služby nejen v oblasti námořní dopravy, ale také přepravy kontejnerů prostřednictvím společnosti European Rail Shuttle (ERS).)

„Nejnovější spojení jsme zavedli teprve v červnu z Budapešti přes Szombathely do slovinského přístavu Koper a vlaky vypravujeme dvakrát týdně,“ uvedl Michael J. Stolarczyk. Slovinský přístav je podle něj mezi českými exportéry a spedičními firmami stále oblíbenější; využívají jej především k námořním přepravám na Dálný východ. Náklady na dopravu jsou přibližně stejně vysoké jako například do severoněmeckých přístavů, Koper však nabízí lepší tranzitní doby. V letošním roce zahájí Maersk Sealand ještě provoz nových spojů do Vídně a bulharské Sofie.

Dálný východ – především Japonsko, Čína a Hongkong – patří mezi nejvytíženější relace Maersk Sealand, na nichž se přepravuje zboží původně z České republiky a Slovenska. „Zájem je také o spoje do jižního Pacifiku a o transatlantické linky do Spojených států amerických a Kanady. Poměrně silné jsou i relace v severo-jižním směru do Afriky a Jižní Ameriky,“ uvedl Michael

J. Stolarczyk. I když obchodní vztahy především v Argentině, ale i Brazílii v posledních měsících postihly důsledky argentinské krize, ředitel Maersk Agency věří, že se v druhé polovině roku situace stabilizuje.

Největší meziroční nárůst zaznamenala letos firma na spojích na Střední východ, kam společnost Škoda Auto týdně vyvážela 25 čtyřicetistopých kontejnerů se součástmi vozidel Škoda Octavia. Tento kontrakt také přispěl k vyššímu podílu exportu na výkonech firmy. „Loni překročil objem exportu plánované hodnoty asi o 15 procent, takže vykázal ve srovnání s rokem 2000 celkový nárůst asi o čtvrtinu,“ řekl Michael J. Stolarczyk. Za hlavní faktor, který výrazně ovlivnil vývoz z České republiky, označil posilující kurz koruny. Také objem dovozu, který však za exportem již několik let za-ostává, se podle Michaela J. Stolarczyka loni vyvíjel o něco lépe, než firma ve svých plánech předpokládala. „Skutečný nárůst dovozů předčil plánovaná čísla asi o osm až deset procent,“ řekl s tím, že loni byl celkový vývoz asi o čtvrtinu vyšší než dovoz, v současné době jej přesahuje přibližně o dvacet procent.

Terminál v Lysé již příští rok

V posledních několika měsících se stále čatěji hovoří o výstavbě terminálu společnosti Maersk u Lysé nad Labem. „V současné době se dokončuje proces posuzování vlivu této stavby na životní prostředí a s vlastníky probíhá velmi složité vyjednávání o odkupu pozemků, na kterých by terminál měl vyrůst,“ popsal Michael J. Stolarczyk nejaktuálnější vývoj situace. Ačkoli ne vždy příprava pokračuje podle stanoveného harmonogramu, je ředitel Maersk Agency přesvědčen o tom, že terminál opravdu začne dopravcům sloužit již v příštím roce. „Je to obrovská výzva nejen pro Maersk Sealand, ale i pro celou skupinu A. P. Moller, protože na konci příštího roku bude u Lysé nad Labem k dispozici největší multimodální terminál v Evropě. Jsem přesvědčen o tom, že zcela jistě svou rozlohou a nabídkou služeb předčí podobné projekty, které se realizovaly nebo se připravují v Německu a Nizozemsku,“ řekl Michael J. Stolarczyk.

Terminál bude mít podle něj velmi strategickou polohu pro země střední a východní Evropy a zlepší jejich napojení na Západ. Společnost Maersk Sealand plánuje, že v tomto vůbec prvním vnitrozemském terminálu skupiny A. P. Moller bude odbavovat zboží pro Českou republiku, Slovensko, Slovinsko, Maďarsko, Rakousko a možná Chorvatsko a země bývalé Jugoslávie.

Důraz na e-commerce

V blízké budoucnosti se společnost Maersk Agency hodlá zaměřit na podporu elektronického obchodování. „Musíme převést dokumentaci do elektronické podoby, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout on-line rezervaci volných kapacit. Vedle toho se hodláme soustředit také na maximální využití našich železničních spojů, protože stále ještě existují volné kontejnerové pozice, a samozřejmě

nesmím zapomenout ani na poskytování lepších dopravních řešení pro naše zákazníky,“ řekl Michael

J. Stolarczyk. Značný potenciál do budoucna pak ředitel Maersk Agency pro české zákazníky vidí i v letecké dopravě zboží a speciálních službách.

(mna)

spinner