Státní odborný dozor

Ministr dopravy slibuje zpřísnění státního dozoru

Ministerstvo dopravy v březnu spustí pilotní projekt, v jehož rámci začnou výjezdní skupiny příspěvkové organizace Centrum dopravních služeb v těsné spolupráci s Policií ČR operativně na českých silnicích kontrolovat dodržování maximálního zatížení vozidel a předepsaných přestávek v jízdě. „Chceme, aby na českých silnicích zavládl i při přepravách nebezpečných věcí, v oblasti dodržování maximální povolené hmotnosti vozidel a také tzv. sociálních zákonů stejný pořádek, jako v jiných evropských zemích,“ prohlásil minulý týden ministr dopravy Milan Šimonovský.

Vozidla se podle ministra budou vážit nejen na hranicích, ale i ve vnitrozemí pomocí mobilních vah. „Připravujeme novou vyhlášku a ve spolupráci s policií začneme od března velmi systémově, trvale kontrolovat kotoučky a převažovat vozidla. V současné době probíhá výběrové řízení na vozidla a váhy a v březnu by mělo začít pilotní ověřování projektu. Centrum dopravních služeb bude personálně posíleno a jeho výjezdní skupiny budou jezdit po celé republice a pracovat v součinnosti s Policií ČR. Řešení přestupků přes dopravní úřady chceme nahradit správním řízením, v němž jsou pokuty podstatně vyšší – až do půl miliónu Kč, řekl Milan Šimonovský.

Při pokutování zahraničních řidičů přitom ministr hodlá uvést do života vymáhání prostředků prostřednictvím kaucí a zvrátit tak současný neuspokojivý stav. V této souvislosti připomenul, že policie dokonce před dvěma lety vydala krajům metodický pokyn, aby v případě zahraničních řidičů nevyužívaly institutu kauce. „Ten jediný ovšem může zahraniční řidiče vrátit do hry při projednávání přestupků,“ zdůraznil.

Legislativně jsou tato opatření zapracována do novel motoristických zákonů, které ministerstvo předloží do meziresortního připomínkového řízení do konce února. Souběžně s tím budou vytipována odstavná parkoviště a připraveno řešení technických problémů, které dosud vybírání kaucí bránily. „Harmonogram všech těchto opatření byl projednán na konci loňského roku a nyní na Centru dopravních služeb probíhají výběrová řízení a školení členů výjezdních skupin a řeší se jejich součinnost s Policií ČR,“ řekl Milan Šimonovský.

Ministr vyjádřil své rozladění z toho, že státní odborný dozor zatím v ČR prakticky vůbec neexistuje, případně je zcela formální, na všech úrovních. Proto vedle kontrol řidičů na silnicích bude usilovat i o zpřísnění kontroly technického stavu vozidel. Do všech stanic technické kontroly například hodlá zavést systém, který by umožnil kontrolu jednotlivých pracovišť a jejich postup při schvalování vozidel do provozu. „STK nejsou odborně kontrolována a tento stav je pro nás neúnosný,“ zdůraznil ministr. Po zavedení nového systému by se v praxi již nemělo stávat, že některá vozidla získají technický průkaz bez toho, aby se na STK vůbec objevila, dodal.

Státní dozor je podle ministra zcela nedostatečný také při přebírání dopravních stavebních děl. Technický stav vozovek by podle něj mohl pomoci zlepšit program na přísnější přejímání dokončených dopravních stavebních děl. „Technický dozor investorů má skutečně velké rezervy,“ zdůraznil v této souvislosti.

Zákon o liniových stavbách upraví majetkové vypořádání

Do konce února by mělo ministerstvo dopravy připravit také návrh zákona o liniových stavbách, který by měl urychlit budování dálnic a rychlostních komunikací v České republice. Zákon umožní stavět komunikace ve veřejném zájmu, a teprve následně řešit problémy související s majetkovým vypořádáním za nucený výkup pozemků. „Na jaře k němu (zákonu) očekáváme diskusi v parlamentu. Cílem je zkrátit průběh stavebního řízení, aniž by byla dotčena práva jeho účastníků,“ řekl Milan Šimonovský s tím, že jako vzor k diskusi může sloužit například obdobná německá úprava. Připomenul, že bez legislativních změn by nebylo možné splnit vládní program, jenž stanovil rozšířit do roku 2010 síť ze současných 800 na 2000 kilometrů. Současně podrobil kritice postoj některých ekologických aktivistů, kteří „ze sportu“ blokují výstavbu kapacitních komunikací, které by mohly mimo jiné přispět i ke snížení počtu obětí dopravních nehod.

Připravuje se novela zákona o provozu na pozemních komunikacích

Podle policejních statistik patří Česká republika mezi státy s nejvyšším počtem dopravních nehod se smrtelnými následky v Evropě (viz DN 5/03). Pochybení lidského činitele by měla omezit novela zákona provozu na pozemních komunikacích, kterou chce ministr do vlády předložit v březnu a při jejíž přípravě jeho úřad hodlá v široké míře využít evropských zkušeností. V této souvislosti uvedl, že je téměř jisté, že jeho součástí bude i bodovací systém hodnocení přestupků řidičů, který policii umožní neukázněným řidičům za přestupky nejen ukládat pokuty, ale i trestné body. Po dosažení určitého počtu by provinilec mohl přijít načas i o řidičský průkaz. Podobný systém již úspěšně funguje v Rakousku, Německu nebo Francii.

(spa)

spinner