Vodní díla na Labi

Miroslav Šefara: „Ministr Miloš Kužvart ohrožuje zájmy České republiky“

„Jako občan České republiky jsem připraven všemi zákonnými prostředky volat k zodpovědnosti ministra životního prostředí současné vlády Miloše Kužvarta za reálné ohrožení existenčních zájmů tohoto státu.“ V prohlášení adresovaném Dopravním novinám to v polovině března v reakci na záporný postoj Miloše Kužvarta k výstavbě plavebních stupňů na Labi uvedl generální ředitel společnosti Československá plavba labská Miroslav Šefara.
Miroslav Šefara v úvodu svého prohlášení konstatoval, že Česká republika je od svého vzniku vnitrozemským státem. Československo, které vzniklo po první světové válce, získalo na základě ujednání Versailleské smlouvy právo svobodného přístupu k moři po vodní cestě Labi a k tomu do pronájmu určitou část hamburského přístavu a flotilu říčních plavidel. „Každý politik i ekonom už tehdy chápal strategickou potřebu (ekonomickou i politickou) svobodného přístupu k moři a tedy ke světovému obchodu a k realizaci komplexních zájmů suverénního státu. Letos to bude už osmdesát let, co tuto výsadu prakticky naplňuje a realizuje současná akciová společnost Československá plavba labská, dříve v jiném uspořádání a pod jiným názvem, dnes pak společně s dalšími českými rejdaři. Za tuto dlouhou dobu generace plavců odvezly desítky miliónů tun českého exportu a importu. Vodní doprava byla samozřejmou součástí našeho dopravního systému, jen málokdo si však uvědomoval její prvotní roli a její klíčový význam v kontextu suverenity vnitrozemského státu,“ konstatoval Miroslav Šefara ve svém prohlášení.
„Tarify by mohly být dvojnásobné“
V ekonomické oblasti česká vodní doprava podle Miroslava Šefary svou nezávislostí pozitivně ovlivňuje ceny na dopravním trhu v oblasti severozápadní Evropy, kde se pohybuje minimálně pět až šest miliónů tun českého exportu a importu (viz DN 05/02). Uzavření této tepny by podle jeho slov znamenalo jediné: zboží by bylo dopravováno cizími dopravními systémy (železnice), nebo po cizích dopravních cestách. Zmizela by tak relevantní česká konkurence, kterou představují česká plavidla, a nastoupil by monopol cizí železnice, jíž by už nic nebránilo v uplatnění plného, tedy dvojnásobného tarifu oproti současnosti, kdy je právě kvůli české plavbě nucena poskytovat až padesátiprocentní slevy, uvedl Miroslav Šefara.
„Jsem přesvědčen, že závislost české ekonomiky výhradně na cizích dopravních systémech bude mít v dlouhodobém pohledu doslova devastační účinky na českou ekonomiku. Řada výrob zanikne, řada dalších ztratí konkurenceschop­nost. Rozměry dopadů na současnou křehkou oblast výroby a obchodu lze jen těžko přesně kvantifikovat, jisté ovšem je, že budou mít celostátní charakter. Struktura zboží ve vývozu i v dovozu s minimální přidanou hodnotou napovídá, že řada komodit jednoduše neunese zvýšení dopravních nákladů,“ dodal Miroslav Šefara.
Tato situace podle jeho slov reálně hrozí zejména proto, že česká plavba je před zánikem. Největší rejdař – ČSPL – je v konkurzu, a to především z důvodu absence kvalitní dopravní cesty na českém úseku Labe z Ústí nad Labem po státní hranici České republiky s Německem. Problém lze podle Miroslava Šefary řešit jediným způsobem – co nejrychlejším zahájením výstavby dvou nízkých jezů v uvedeném úseku, které by zajistily celoroční splavnost tak, aby plavební podniky mohly poskytovat dopravní služby po celý rok. „Tomuto řešení kritické situace velmi aktivně – i nad rámec svých povinností daných mu zákonem – brání Miloš Kužvart. Jeho laické a nekvalifikované výzvy o přizpůsobení plavidel řece jsou nehorázným nesmyslem, protože lodě se za staletí plavby po Labi této řece už dávno přizpůsobily a dosáhly všech limitů. Rovněž úvahy o přesunu zboží na železnici a silnici jen potvrzují naprosté nepochopení původní role české plavby jako regulátora cen na dopravním trhu, kde nezáleží na objemu přeprav tolik, jako na její samotné existenci,“ zdůraznil Miroslav Šefara.
„Ekologický ministr se snaží zlikvidovat ekologickou dopravu“
V České republice tak podle jeho slov nastala unikátní situace, že „se tzv. ekologický ministr snaží zlikvidovat ekologickou dopravu“, přestože česká vláda přímo uložila výstavbu vodních děl dvěma usneseními, podpořili ji při společném jednání premiéři ČR a SRN a požaduje ji krajské zastupitelství Ústeckého kraje, všechny samosprávy dotčených měst a obcí a odborná i laická veřejnost. „Miloš Kužvart schvalovací proces zdržuje porušováním správního řádu a nad rámec českých
zákonů jezdí do zahraničí a shání v cizině odpůrce zlepšení dopravní cesty. Jsme svědky neuvěřitelné situace, kdy ministr české vlády aktivně působí proti zájmům České republiky a jejím občanům a toto působení překvapivě koresponduje se zájmy cizích dopravců. To vše za peníze daňových poplatníků a s tvrzením, že se jedná o regionální problém ochrany životního prostředí,“ uvedl Miroslav Šefara.
Podle jeho slov je paradoxem, že zatímco sousední Německo po celou dobu úzkostlivě respektuje nezávislost a svobodu plavby po Labi, vlastní ministr české vlády aktivně pracuje na přerušení tohoto jediného spojení České republiky se světem. „Důsledky jsou prosté: pokud zmizí z Labe české lodě a při vstupu do Evropské unie jich budeme mít například jenom pět, bude to naše kvóta na celkový povolený počet plavidel do budoucna. Toto nebezpečí si zřejmě Miloš Kužvart neuvědomuje, právě proto by měl více naslouchat ministru dopravy a spojů. A navíc, v době, kdy evropské státy investují ročně do vodních cest miliardy DEM ve snaze odlehčit dopravu po silnicích a železnicích, v době, kdy Česká republika investuje desítky miliard Kč do železničního koridoru a dálnic, je šestimiliardová investice do vodní cesty skutečně malou daní za odvrácení hrozících následků,“ uvedl dále ve svém prohlášení generální ředitel ČSPL.
„Všechna výše uvedená tvrzení lze prokázat. Chci jenom věřit tomu, že vláda si je vědoma velikosti problému izolace vnitrozemského státu a prosadí realizaci svých usnesení. Snad už těch fatálních omylů v podobě například konverze zbrojní výroby, vyklízení světových trhů nebo kupónové privatizace bylo dost,“ uzavřel Miroslav Šefara.
(von) 

spinner