20. února 2003
Nové mnichovské výstaviště bude ve dnech 20. až 24. května letošního roku hostit již 9. ročník mezinárodního odborného veletrhu dopravy, logistiky a telematiky „transport logistic“. Jeho součástí bude i výstava letecké nákladní dopravy „Air Cargo Europe“, která se bude od letošního roku v bavorském hlavním městě konat v dvouletém cyklu souběžně s veletrhem, a kongres o železniční nákladní dopravě Eurailfreight 2003.
Jak na konci ledna při prezentaci veletrhu v Mnichově uvedl ředitel pořádající společnosti Messe München Detlev R. Gantenberg, navzdory horší hospodářské situaci v SRN je letos zájem vystavovatelů o účast na veletrhu na stejné úrovni jako při jeho posledním ročníku v roce 2001. Výstavní plocha se dokonce rozšíří o deset tisíc na celkem 66 tisíc m2. Dále se také prohlubuje mezinárodní charakter veletrhu – mimo jiné i díky zvyšujícímu se počtu národních expozicí. Letos se tímto způsobem budou nově prezentovat vystavovatelé z Velké Británie, Španělska a také z České republiky.
Ministerstvo průmyslu ČR totiž veletrh zařadilo na seznam státních účastí a na výstavní plochu bude poskytovat dotaci až ve výši sto tisíc Kč. Zástupce Messe München pro ČR Jaroslav Vondruška ze společnosti EXPO-Consult+Service uvedl, že cena samostatné jednací kóje o rozloze čtyři krát čtyři metry ve společné národní expozici se pohybuje kolem dvaceti tisíc Kč. Do expozice se podle něj zatím přihlásily společnosti Selectra Děčín, ČSAD Hodonín, Servant Praha, Butraco Český Krumlov, Četrans Ústí nad Labem a Setto Praha. Samostatnými expozicemi se budou prezentovat firmy NH Trans, Metrans, České dráhy, ČKD Vagonka, DAKO, Inekon Group, Jerid Olomouc, LOSTR a další na celkové ploše přes 300 m2. „Z české strany se jedná o rekordní účast,“ zdůraznil Jaroslav Vondruška.
Nejen Česká republika, ale i dopravní a logistický trh všech ostatních zemí, které by se již napřesrok měly stát členy Evropské unie, budou podle Detleva R. Gantenberga v centru zájmu návštěvníků veletrhu. Vedle integrace trhů nových zemí bude mezi ústřední témata veletrhu patřit také ochrana proti mezinárodnímu terorismu, nové výzvy při přepravě nebezpečných věcí a dopad zpoplatnění německých dálnic pro nákladní vozidla na dopravu a spedici v Evropě.
„transport logistic“, který se za dobu své existence vyprofiloval do podoby jedné z nejreprezentativnějších evropských výstav pro obory dopravy, spedice a logistiky, i letos představí novinky z oblasti vnitropodnikové dopravy, řízení materiálových toků, systémů a služeb pro nákladní a veřejnou osobní dopravu, ale také logistiky a telematiky. V loňském roce jej podle Detleva R. Gantenberga zhlédlo více než 36 tisíc návštěvníků z řad odborné veřejnosti z celkem 66 zemí světa. Vlastními expozicemi se na něm představilo 975 vystavovatelů, zejména z řad leteckých společností, spedičních firem, poskytovatelů logistických služeb a letištních správ. Počet zahraničních vystavovatelů – včetně několika českých – se v roce 2001 ve srovnání se 7. ročníkem v roce 1999 zvýšil o třicet procent.
Air Cargo Europe 2003
Souběžná výstava „Air Cargo Europe 2003“ se podle Detleva R. Gantenberga stane první podobnou pravidelnou akcí v Evropě, tedy na kontinentu, který má vedoucí úlo-hu v celém odvětví letecké nákladní dopravy s ročním obratem 215 miliard USD.
Akce by měla nabídnout ideální platformu pro prezentaci všech účastníků globální letecké nákladní dopravy. Přípravou výstavy s doprovodnou dvoudenní konferencí byla pověřena odborná rada, v níž jsou zastoupeni experti leteckých společností American Airlines, Air France Cargo (SkyTeam), Cargolux, Emirates SkyCargo, Lufthansa Cargo a Malaysia Airlines a logistických koncernů Kühne&Nagel a Schenker.
Na doprovodné konferenci vystoupí vedoucí představitelé světových spedičních koncernů, leteckých společností, letištních správ a poskytovatelů služeb v mezinárodní letecké nákladní dopravě. Na organizaci Air Cargo Europe se bude podílet také odborný letecký týdeník Air Cargo Week a správa mnichovského letiště.
Eurailfreight 2003
O evropském kongresu o nákladní železniční dopravě Eurailfreight 2003, který bude rovněž součástí do-provodného programu veletrhu „transport logistic“, v Mnichově informoval výkonný ředitel Společenství evropských drah (CER) se sídlem v Bruselu – a někdejší generální ředitel Německé dráhy – Johannes Ludewig. „Vysocekarátové obsazení“ kongresu, který se v Mnichově uskuteční 22. a 23. května pod mottem „Nákladní železniční doprava v Evropě – nová dimenze pro nové století“ a pod záštitou Evropské komise, je podle něj zárukou, že se stane vrcholnou událostí posledních několika let.
V centru pozornosti účastníků kongresu – mimo jiné dopravní komisařky Evropské komise Loyoly de Palaciové nebo německého ministra dopravy Manfreda Stolpeho a dalších vedoucích osobností politiky, nejvyšších představitelů drah, drážního průmyslu a výzkumu – bude liberalizace železniční dopravy. Budou mít například příležitost jako první zhodnotit dopad otevření transevropské nákladní železniční sítě konkurenci 15. března. Mezinárodní význam setkání podle Johannese Ludewiga podtrhne skutečnost, že národní dráhy dnes podávají 50 procent výkonů nákladní dopravy v mezinárodní dopravě (v případě dopravy osobní je to jen deset procent).
K hlavním pořadatelům kongresu Eurailfreight budou vedle CER, které sdružuje třicet drážních podniků a správců infrastruktury z celé Evropy, patřit také Mezinárodní unie drah UIC (Paříž), Svaz evropského drážního průmyslu UNIFE (Brusel) a Německá dráha.
Luboš Spálovský