23. ledna 2003
Dlouho ohlašovaná modernizace a elektrifikace bulharské železniční trati Plovdiv-Svilengrad, která je v současné době největším železničním projektem na Balkáně a tvoří důležitou součást 4. pan-evropského dopravního koridoru, se zřejmě opět protáhne. Mezinárodní výběrové řízení na dodavatele se uskuteční až poté, co se vyjasní vlastnické poměry, pravděpodobně nejdříve v listopadu letošního roku.
Práce na modernizaci koridoru dosud nebyly vůbec zahájeny, ačkoli příslušné finanční prostředky z bulharského státního rozpočtu, fondu ISPA Evropské unie a půjčky od EIB v celkové výši 340 miliónů € jsou připraveny. K neúměrně dlouhým průtahům při plánování rekonstrukce trati se navíc přidaly problémy s vyvlastňováním pozemků potřebných k provedení projektu.
Bulharské železnice se v současné době nacházejí v rozhodující fázi reformy. K 1. lednu byly státní dráhy rozděleny na dva samostatné podniky – státní společnost pro železniční infrastrukturu, která odpovídá za modernizaci sítě, a akciovou společnost BDŽ, jež bude zajišťovat osobní a nákladní dopravu. Druhá etapa restrukturalizace počítá se zvýšením efektivity železničního provozu, technologické úrovně a kvality managementu.
Mezi hlavní investiční projekty vedle prací na 4. panevropském koridoru bude patřit rekonstrukce železniční trati s novým dunajským mostem Vidin-Calafat, rozšíření příměstské a regionální dopravy a modernizace parku kolejových vozidel. V oblasti nákladní dopravy sází vedení BDŽ na rozšiřování strategických partnerství s výkonnými železničními podniky, například DB Cargo.
Formální otevření bulharské železniční sítě konkurenci bylo prozatím jediným vyjádřením vůle po reformách. Železničnímu sektoru nadále dominují BDŽ, které byly přeměněny na akciovou společnost ve vlastnictví státu. O změnu dosavadních poměrů by se mohl postarat bulharský holding REI, který před nedávnem požádal o udělení licence na tratích, na nichž státní dráhy nechtějí zajišťovat obslužnost. Rozhodnutí o přidělení licence však zatím nepadlo. V případě kladného stanoviska lze nicméně očekávat omezení naprosto výlučného postavení BDŽ, protože holding REI v Bulharsku kontroluje velké zbožové toky. A