JUDr. Josef Turecký pro DN

„Montrealská úmluva 99 by měla začít platit již v příštím roce“

Na začátku března byl novým ředitelem odboru civilního letectví ministerstva dopravy a spojů jmenován JUDr. Josef Turecký. Své první postřehy po nástupu do funkce, hlavní úkoly odboru i prognózy dalšího vývoje civilního letectví v České republice i v Evropě shrnul v rozhovoru pro Dopravní noviny.
„S jakými prioritami jste nastupoval do funkce ředitele odboru civilního letectví MDS?“
„V první řadě jsem se chtěl zúčastnit a zároveň přispět k integraci českého letectví do Evropské unie. Jde především o migraci celé řady orgánů, které vznikly v minulosti, a které vstoupí pod jednotné řízení a vedení Evropské unie. Kromě toho to byla také moje dlouholetá praxe v civilním letectví a též všetečnost a zvědavost, která mě vedla k tomu abych zjistil, jak to ve státní správě chodí a vyzkoušel si tuto práci na vlastní kůži.“
„A vaše první dojmy?“
„Především se učím, protože existují značné rozdíly mezi provozní částí civilního letectví a státní administrativou. Velmi mě překvapilo a stále překvapuje, že se zde uplatňuje mnohem větší ‚operativa‘ než v provozu. V administrativě musíme řešit ze dne na den otázky, které by zasluhovaly někdy mnohem větší péči a předjednání. Kromě toho jsme nuceni třeba i během jednoho týdne dořešit problémy, jejichž začátek se datuje jeden až dva roky zpět. Dále mě trochu zaráží legislativní proces a jeho náročnost. Myslím si, že legislativní část resortu dopravy je díky jeho náročnosti s provozní částí málo spjata. Samostatnou kapitolou je potom oblast komunikace.“
„Před příchodem na MDS jste byl zaměstnán u České správy letišť, dlouhou dobu jste působil i v Českých aeroliniích. Jak vy-užíváte své dosavadní zkušenosti z oblasti letecké dopravy ve své současné funkci?“
„Chystám se je využít jako takzvaný ‚katalyzátor‘, než mě zpracuje ministerská ‚mašinerie‘ a budu vypadat jako ona… Ale teď vážně. Spíše nahlížím na řešení problémů z hlediska potřeb letecké veřejnosti a snažím se své zkušenosti z provozu přenést z části do praxe na ministerstvu.“
„Jaké hlavní úkoly v současné době váš odbor řeší?“
„Úkolů je celá řada. Musím se přiznat, že jsem byl opravdu překvapen, kolik důležitých témat řešených odborem civilního letectví je třeba připravit k velmi vážným diskusím s ostatními zainteresovanými organizacemi nejen v rámci civilního letectví. Řadu věcí bude nutno předložit i do vlády. Je to například příprava na zásadní novelu zákona o civilním letectví. V ní musíme zachytit současné trendy, zahrnout do českého zákonodárství evropské legislativní rámce a kompletně změnit definice tak, aby korespondovaly s definicemi používanými v Evropské unii. Musíme tedy vytvořit dobrý zákon, který bude platit dlouhou dobu, jako základ pro případné další legislativní a normativní akty. V současné době je v Poslanecké sněmovně ve fázi prvního a druhého čtení projednávána tzv. malá novela zákona o civilním letectví, která upravuje především otázky regulace na trhu odbavovacích služeb a přístup na něj a otázku zřizování nezávislých úřadů pro šetření leteckých nehod. Podle mého názoru je právě tato novela ukázkovým důsledkem postupu, v jehož průběhu se normy Evropské unie pasují na legislativní základ České republiky, který vychází ze zcela jiného prostředí. Myslím si proto, že její výsledek nebude příliš šťastný.
Dále odbor civilního letectví MDS řeší celou řadu dalších úkolů na poli evropské integrace, respektive mezinárodních úmluv, a to jak v rámci Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, tak i Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA. Zabýváme se také otázkami předpisů z oblasti údržby a provozu letadel JAR-OPS. Dalším problémem, který musíme vyřešit je například zřízení ‚Single European Sky‘ v rámci řízení letového provozu nad Evropou.“
„Vrátím se zpět k malé novele zákona o civilním letectví. Myslíte si, že bude přijata ještě před volbami?“
„Podle mého názoru ano. Obsahuje totiž jedno velice zásadní ustanovení, díky kterému bychom mohli přímo – bez transformace a legislativní cesty – recipovat normativy Evropské unie. Dále je pro nás velmi důležité zřídit úřad pro vyšetřování leteckých nehod, který má být nezávislý. Ihned po svém nástupu do funkce jsem hovořil s tajemníkem Evropské komise pro civilní letectví, který mi řekl, abychom se nepokoušeli zřízení takového úřadu vyhýbat. Tím, že novela naplňuje striktní vyjádření po-dle legislativních pravidel České republiky, bude do kompetence úřadu spadat kromě šetření leteckých nehod i šetření incidentů. Do této kategorie patří například také podklesání výšky s ohrožením, nebezpečné sblížení, vybočení z koridoru, nesprávné přiblížení na přistání, v některých zemích dokonce i porušení hlukových limitů při klesání a další.“
„Čeho konkrétně by se měla týkat velká novela zákona o civilním letectví?“
„Měla by postavit legislativní rámec letectví v České republice na stejnou úroveň jako
v Evropské unii. Možná, že již nebudeme tvořit letecký zákon ČR, ale budeme se spolupodílet na úpravě pravidel v rámci celé Evropy. Možná… Ale některé změny jsou naprosto nezbytné. Především definiční část musí odpovídat současnému vývoji jak v oblasti mezinárodních úmluv, tak především technických norem. Dále musíme uvést do souladu s legislativou Evropské unie působnost zákona a stanovit srovnatelné kompetence.“
„V jakém časovém horizontu by mohla být velká novela zákona zpracována?“
„Z mého pohledu by asi tak za šest až sedm měsíců mohla být zpracována verze, která bude projednána se všemi zainteresovanými subjekty a připravena k legislativnímu projednání. Nejprve budeme jednat o obsahu novely z hlediska odbornosti a poté ji musíme uvést do souladu s ostatními zákonodárnými normami České republiky respektive Evropské unie. Celkově předpokládám, že celý proces potrvá dva až dva a půl roku. Nicméně vstup České republiky do Evropské unie by mohl celý proces urychlit.“
„Účastníci březnového zasedání Aircargo klubu Svazu spedice a logistiky vyzvali MDS, aby Česká republika ratifikovala Montrealský protokol č. 4 (viz DN 17/02). Proč ČR zatím tento protokol neratifikovala a přistoupila k obsáhlejší ‚Montrealské úmluvě 99‘, kterou však zatím přijalo pouze dvanáct zemí? Jaký bude další postup?“
„Montrealský protokol k Varšavské úmluvě z roku 1929 byl podepsán v roce 1975 a vstoupil v platnost v roce 1998. Mezitím začala Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO připravovat novou úmluvu, která tento protokol překonala. Proto Česká republika ratifikovala Montrealskou úmluvu 99, která by měla vstoupit v platnost již v průběhu příštího roku. Nepovažujeme proto za příliš vhodné, abychom podepisovali Montrealský protokol č. 4. Byl by to totiž svým způsobem krok zpět. Vstupem Montrealské úmluvy 99 v platnost navíc Montrealský protokol č. 4 zanikne.“
„Zástupci českých společností podnikajících v oblasti letecké přepravy zboží se tímto krokem MDS cítí diskriminováni, protože nebudou moci například používat elektronický nákladní list, který právě Montrealský protokol č. 4 mimo jiné zavádí…“
„V tomto směru postupuje Česká republika plně v souladu s Evropskou unií, Mezinárodní organizací civilního letectví ICAO a Evropskou konferencí pro civilní letectví ECAC.“
„Takže podle vás zde žádný problém neexistuje?“
„Ne. Záleží pouze na jednotlivých provozovatelích a jejich vybavení. Českým subjektům v zavádění a uplatňování elektronického zpracovávání a výměny dat při dovozu a vývozu zboží v souladu s mezinárodními standardy v dané oblasti nic nebrání.“
„Loňská hodnotící zpráva Evropské komise konstatovala, že ačkoli byl založen poradní výbor pro udělování slotů, rozhodování stále přísluší ČSA. V této souvislosti jste žádali o konzultace Evropskou unii, které měly napomoci vyjasnit pojem ‚závislosti‘ a ‚nezávislosti‘ orgánu. K jakému výsledku jste dospěli?“
„Zjišťovali jsme, jak postupují jednotlivé členské země Evropské unie a zjistili, že ani v rámci EU není tento problém zcela vyřešen. Každá země totiž řeší situaci jinak. Přesto mohu konstatovat, že do konce letošního roku dojde v rámci České republiky k jednáním a patřičným rozhodnutím.“
„Jak postupují jednání o transformaci a privatizaci ČSL?“
„V současné době se o transformaci České správy letišť jedná. Pokud po transformaci přistoupíme k privatizaci ČSL, předpokládáme, že i poté si Česká republika v této společnosti uchová majoritní podíl.“
„Uvažuje se také o přeměně státního podniku Řízení letového provozu?“
„Zahájili jsme jednání a čekáme, že prostřednictvím MDS bude do vlády předložen návrh, v němž budeme prosazovat, aby struktura ŘLP byla upravena v souladu s podmínkami platnými v Evropské unii. Dojde zřejmě k rozdělení na tzv. poskytovatele služeb a řídicí střediska.“
Martina Novická 

spinner