2. května 2002
Na začátku března byl novým ředitelem odboru civilního letectví
ministerstva dopravy a spojů jmenován JUDr. Josef Turecký. Své první
postřehy po nástupu do funkce, hlavní úkoly odboru i prognózy dalšího
vývoje civilního letectví v České republice i v Evropě shrnul
v rozhovoru pro Dopravní noviny.
„S jakými prioritami jste nastupoval do funkce ředitele odboru civilního
letectví MDS?“
„V první řadě jsem se chtěl zúčastnit a zároveň přispět
k integraci českého letectví do Evropské unie. Jde především o migraci
celé řady orgánů, které vznikly v minulosti, a které vstoupí pod
jednotné řízení a vedení Evropské unie. Kromě toho to byla také moje
dlouholetá praxe v civilním letectví a též všetečnost a zvědavost,
která mě vedla k tomu abych zjistil, jak to ve státní správě chodí a
vyzkoušel si tuto práci na vlastní kůži.“
„A vaše první dojmy?“
„Především se učím, protože existují značné rozdíly mezi provozní
částí civilního letectví a státní administrativou. Velmi mě překvapilo
a stále překvapuje, že se zde uplatňuje mnohem větší ‚operativa‘ než
v provozu. V administrativě musíme řešit ze dne na den otázky, které by
zasluhovaly někdy mnohem větší péči a předjednání. Kromě toho jsme
nuceni třeba i během jednoho týdne dořešit problémy, jejichž začátek
se datuje jeden až dva roky zpět. Dále mě trochu zaráží legislativní
proces a jeho náročnost. Myslím si, že legislativní část resortu dopravy
je díky jeho náročnosti s provozní částí málo spjata. Samostatnou
kapitolou je potom oblast komunikace.“
„Před příchodem na MDS jste byl zaměstnán u České správy letišť,
dlouhou dobu jste působil i v Českých aeroliniích. Jak vy-užíváte své
dosavadní zkušenosti z oblasti letecké dopravy ve své současné
funkci?“
„Chystám se je využít jako takzvaný ‚katalyzátor‘, než mě zpracuje
ministerská ‚mašinerie‘ a budu vypadat jako ona… Ale teď vážně.
Spíše nahlížím na řešení problémů z hlediska potřeb letecké
veřejnosti a snažím se své zkušenosti z provozu přenést z části do
praxe na ministerstvu.“
„Jaké hlavní úkoly v současné době váš odbor řeší?“
„Úkolů je celá řada. Musím se přiznat, že jsem byl opravdu překvapen,
kolik důležitých témat řešených odborem civilního letectví je třeba
připravit k velmi vážným diskusím s ostatními zainteresovanými
organizacemi nejen v rámci civilního letectví. Řadu věcí bude nutno
předložit i do vlády. Je to například příprava na zásadní novelu
zákona o civilním letectví. V ní musíme zachytit současné trendy,
zahrnout do českého zákonodárství evropské legislativní rámce a
kompletně změnit definice tak, aby korespondovaly s definicemi používanými
v Evropské unii. Musíme tedy vytvořit dobrý zákon, který bude platit
dlouhou dobu, jako základ pro případné další legislativní a normativní
akty. V současné době je v Poslanecké sněmovně ve fázi prvního a
druhého čtení projednávána tzv. malá novela zákona o civilním
letectví, která upravuje především otázky regulace na trhu odbavovacích
služeb a přístup na něj a otázku zřizování nezávislých úřadů pro
šetření leteckých nehod. Podle mého názoru je právě tato novela
ukázkovým důsledkem postupu, v jehož průběhu se normy Evropské unie
pasují na legislativní základ České republiky, který vychází ze zcela
jiného prostředí. Myslím si proto, že její výsledek nebude příliš
šťastný.
Dále odbor civilního letectví MDS řeší celou řadu dalších úkolů na
poli evropské integrace, respektive mezinárodních úmluv, a to jak v rámci
Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, tak i Mezinárodního
sdružení leteckých dopravců IATA. Zabýváme se také otázkami předpisů
z oblasti údržby a provozu letadel JAR-OPS. Dalším problémem, který
musíme vyřešit je například zřízení ‚Single European Sky‘ v rámci
řízení letového provozu nad Evropou.“
„Vrátím se zpět k malé novele zákona o civilním letectví. Myslíte
si, že bude přijata ještě před volbami?“
„Podle mého názoru ano. Obsahuje totiž jedno velice zásadní ustanovení,
díky kterému bychom mohli přímo – bez transformace a legislativní
cesty – recipovat normativy Evropské unie. Dále je pro nás velmi
důležité zřídit úřad pro vyšetřování leteckých nehod, který má
být nezávislý. Ihned po svém nástupu do funkce jsem hovořil s tajemníkem
Evropské komise pro civilní letectví, který mi řekl, abychom se
nepokoušeli zřízení takového úřadu vyhýbat. Tím, že novela naplňuje
striktní vyjádření po-dle legislativních pravidel České republiky, bude
do kompetence úřadu spadat kromě šetření leteckých nehod i šetření
incidentů. Do této kategorie patří například také podklesání výšky
s ohrožením, nebezpečné sblížení, vybočení z koridoru, nesprávné
přiblížení na přistání, v některých zemích dokonce i porušení
hlukových limitů při klesání a další.“
„Čeho konkrétně by se měla týkat velká novela zákona o civilním
letectví?“
„Měla by postavit legislativní rámec letectví v České republice na
stejnou úroveň jako
v Evropské unii. Možná, že již nebudeme tvořit letecký zákon ČR, ale
budeme se spolupodílet na úpravě pravidel v rámci celé Evropy. Možná…
Ale některé změny jsou naprosto nezbytné. Především definiční část
musí odpovídat současnému vývoji jak v oblasti mezinárodních úmluv, tak
především technických norem. Dále musíme uvést do souladu s legislativou
Evropské unie působnost zákona a stanovit srovnatelné kompetence.“
„V jakém časovém horizontu by mohla být velká novela zákona
zpracována?“
„Z mého pohledu by asi tak za šest až sedm měsíců mohla být
zpracována verze, která bude projednána se všemi zainteresovanými subjekty
a připravena k legislativnímu projednání. Nejprve budeme jednat o obsahu
novely z hlediska odbornosti a poté ji musíme uvést do souladu s ostatními
zákonodárnými normami České republiky respektive Evropské unie. Celkově
předpokládám, že celý proces potrvá dva až dva a půl roku. Nicméně
vstup České republiky do Evropské unie by mohl celý proces urychlit.“
„Účastníci březnového zasedání Aircargo klubu Svazu spedice a logistiky
vyzvali MDS, aby Česká republika ratifikovala Montrealský protokol č. 4 (viz
DN 17/02). Proč ČR zatím tento protokol neratifikovala a přistoupila
k obsáhlejší ‚Montrealské úmluvě 99‘, kterou však zatím přijalo
pouze dvanáct zemí? Jaký bude další postup?“
„Montrealský protokol k Varšavské úmluvě z roku 1929 byl podepsán
v roce 1975 a vstoupil v platnost v roce 1998. Mezitím začala
Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO připravovat novou úmluvu,
která tento protokol překonala. Proto Česká republika ratifikovala
Montrealskou úmluvu 99, která by měla vstoupit v platnost již v průběhu
příštího roku. Nepovažujeme proto za příliš vhodné, abychom
podepisovali Montrealský protokol č. 4. Byl by to totiž svým způsobem krok
zpět. Vstupem Montrealské úmluvy 99 v platnost navíc Montrealský protokol
č. 4 zanikne.“
„Zástupci českých společností podnikajících v oblasti letecké
přepravy zboží se tímto krokem MDS cítí diskriminováni, protože nebudou
moci například používat elektronický nákladní list, který právě
Montrealský protokol č. 4 mimo jiné zavádí…“
„V tomto směru postupuje Česká republika plně v souladu s Evropskou
unií, Mezinárodní organizací civilního letectví ICAO a Evropskou
konferencí pro civilní letectví ECAC.“
„Takže podle vás zde žádný problém neexistuje?“
„Ne. Záleží pouze na jednotlivých provozovatelích a jejich vybavení.
Českým subjektům v zavádění a uplatňování elektronického
zpracovávání a výměny dat při dovozu a vývozu zboží v souladu
s mezinárodními standardy v dané oblasti nic nebrání.“
„Loňská hodnotící zpráva Evropské komise konstatovala, že ačkoli byl
založen poradní výbor pro udělování slotů, rozhodování stále
přísluší ČSA. V této souvislosti jste žádali o konzultace Evropskou
unii, které měly napomoci vyjasnit pojem ‚závislosti‘ a
‚nezávislosti‘ orgánu. K jakému výsledku jste dospěli?“
„Zjišťovali jsme, jak postupují jednotlivé členské země Evropské unie
a zjistili, že ani v rámci EU není tento problém zcela vyřešen. Každá
země totiž řeší situaci jinak. Přesto mohu konstatovat, že do konce
letošního roku dojde v rámci České republiky k jednáním a patřičným
rozhodnutím.“
„Jak postupují jednání o transformaci a privatizaci ČSL?“
„V současné době se o transformaci České správy letišť jedná. Pokud
po transformaci přistoupíme k privatizaci ČSL, předpokládáme, že
i poté si Česká republika v této společnosti uchová majoritní
podíl.“
„Uvažuje se také o přeměně státního podniku Řízení letového
provozu?“
„Zahájili jsme jednání a čekáme, že prostřednictvím MDS bude do vlády
předložen návrh, v němž budeme prosazovat, aby struktura ŘLP byla
upravena v souladu s podmínkami platnými v Evropské unii. Dojde zřejmě
k rozdělení na tzv. poskytovatele služeb a řídicí střediska.“
Martina Novická