Výroba letadel

Na superjumbo A380 odpoví Boeing letounem B747-400 Stretch

Vedení evropského konsorcia Airbus Industrie na konci loňského roku definitivně rozhodlo o výrobě „superletadla“ Airbus A380. Jeho hlavní konkurent, americký koncern Boeing, na to zareagoval oznámením o zahájení vývoje nového typu 747–400 Stretch. Nový stroj z výrobního závodu Boeing v Everettu nedaleko Seattlu by měl být podle vedení firmy zalétán už o dva roky dříve než konkurenční letadlo Airbus, s jehož nasazením na pravidelné linky se počítá od roku 2006. Zástupci firmy Boeing tvrdí, že jejich letoun se bude ve srovnání s evropským „gigantem pro 21. století“ vyznačovat ekonomičtějším provozem i údržbou. Před dvěma lety firma Boeing, která je vedoucím světovým výrobcem velkých proudových letadel pro civilní dopravu, projekt velkokapacitního „superjumba“ odložila. Teprve skutečnost, že se konsorcium Airbus Industrie nenechalo od svého ambiciózního projektu odradit a své úsilí dokázalo rychle proměnit v příliv nových objednávek, donutila Američany toto rozhodnutí přehodnotit. Nový Boeing B747–400 Stretch bude 80,55 metru dlouhý, s rozpětím křídel 69,77 metru a doletem až 14 450 kilometrů. Bude dosahovat maximální rychlosti Mach=0,86. Se­dačková kapacita se podle údajů výrobce bude pohybovat v závislosti na rozvržení tříd v rozmezí mezi 504 až 660 cestujícími. Doba letu okolo 16 hodin i u mimořádně dlouhých linek jako New York-Hongkong nebo Singapur-Londýn nebude podle vedení koncernu pro nové letadlo přadstavovat žádný problém. „Tento letoun překoná z hlediska hospodárnosti provozu a nákladů na osobokilometry všechny konkurenty. A to platí i pro čistě nákladní verzi 747–400X Stretch,“ uvedl viceprezident koncernu Boeing Randolph Baseler. V případě nákladního speciálu by měly být náklady na tunokilometr dokonce o dvanáct procent nižší, než u nákladní verze Airbusu A380. „Žádné letadlo nebude v dohledné době disponovat tak velkým doletem. Nový Boeing bude mít dolet o téměř 1300 kilometrů delší než A380. Navíc typ 747–400X bude s rychlostí Mach=0,86 ryc­hlejší, než jakýkoli jiný stroj,“ zdůraznil Randolph Baseler. Výrobce evropského superletounu udává maximální rychlost Mach=0,844. Kon­sorcium Airbus Industrie získalo do začátku ledna na nové letadlo 50 pevných objednávek a 42 opcí. Vedení společnosti Boeing očekává, že první kontrakty na B747–400 Stretch by mohly být podepsány ve druhém pololetí letošního roku. Ve prospěch evropského produktu však hovoří především to, že Airbus 380 má zcela novou konstrukci, zatímco 747–400X bude „pouze“ (i když zásadně) upravenou verzí staršího typu, který dominuje světovému nebi už třicet let. Náklady na vývoj nové verze letadla Boeingu by přitom měly dosáhnout pěti miliard USD. Firma Boeing hodlá prototyp zalétat již v roce 2004 s tím, že od konce roku 2005 by mohly být stroje předány prvním zákazníkům. Vzhledem k bouřlivému rozvoji nákladní letecké dopravy budou z továrny v Everettu vycházet jako první nákladní verze B 747–400X.

spinner