Dálnice D8

Nad zahájením stavby sporného úseku stále visí otazník

Ačkoli v polovině února ministr životního prostředí Miloš Kužvat potvrdil konečné rozhodnutí o výstavbě dálnice D8 přes České středohoří a udělil pro tuto stavbu výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny, není vůbec jisté, kdy bude výstavba sporného šetnáctikilome­trového úseku dálnice D8 zahájena. Podle ředitele výstavby Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana by se tak mělo stát nejdříve v příštím roce, advokát ekologů, kteří proti rozhodnutí ministra životního průmyslu hodlají i nadále protestovat, Petr Kužvart však tento termín označil za „velice optimistický odhad“. „Může to trvat řádově měsíce, ale i roky,“ řekl Petr Kužvart ke správním řízením, kterými musí projekt ještě projít. Přitom podle vládního usnesení z listopadu 1993 měla být dálnice hotova již v roce 2002. Podle mluvčí MDS Ludmily Roubcové sice nelze předjímat výsledky dalších řízení, které budou výstavbu sporného úseku dálnice doprovázet, česká strana se však podle ní bude snažit naplnit smlouvu s Německem, podle které by dálnice měla být dokončena do roku 2005. A to i proto, že pokud nebude stavba zahájena ani v příštím roce, mohlo by to navíc ohrozit čerpání úvěru, který na stavbu poskytla Evropská investiční banka. Třicet podmínek ochrany přírody Udělení výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro stavbu dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na území chráněné krajinné oblasti České sředohoří podmínil ve svém konečném rozhodnutí ministr životního prostředí splněním třiceti podmínek ochrany přírody a krajinného rázu. Podél trasy dálničního úseku nesmí být například žádné stavby, které by mohly narušit plynulost provozu na dálnici nebo negativně změnit hodnoty zachovalého rázu krajiny, tedy parkoviště, čerpadla, odpočívadla nebo reklamní zařízení. Dále musí být všechny úseky dálnice v místech pravidelného výskytu zvěře oploceny, a projekt dokonce počítá i s vybudováním zvláštního mostu pro živočichy. Příjezdové a přísunové trasy nesmí negativně ovlivnit biotopy zvlášť chráněných druhů rostlin a živočichů a nesmí poškodit ani přírodě blízké ekosystémy. Zakázány jsou i protihlukové bariéry z betonu, kovu nebo plastu. V celé délce úseku dálnice procházející chráněnou krajinnou oblastí musí zůstat zachována průchodnost značených turistických cest. Kromě toho bude mít správa chráněné krajinné oblasti možnost kdykoli po ohlášení staveniště navštívit a provést na něm kontrolu všech těchto nařízení. Po dokončení stavby pak budou muset být všechny stavbou narušené plochy uvedeny do původního nebo odpovídajícího stavu. Ačkoli podle vedoucího správy chráněné krajinné oblasti České středohoří Zdeňka Jandy bude vybraná varianta pro tuto oblast co nejcitlivější, proti rozhodnutí ministra se odvolají zástupci ekologické organizace Děti země. Nesouhlasí s ním ani Strana zelených. To, že mezi ekology jde o nepopulární rozhodnutí (ekologové proti stavbě protestují už od roku 1995), si ministr Miloš Kužvart uvědomuje. „Je to zděděný kostlivec,“ uvedl ministr s tím, že o udělení výjimky měli rozhodnout už tři jeho předchůdci. V české kotlině se však podle něj pro liniovou stavbu nenajde řešení, které by vyhovovalo všem. (mna, čtk)

spinner