24. října 2002
Velké evropské přístavy začaly spolupracovat při vývoji společného systému ekologického řízení v přístavních zařízeních a terminálech. Projekt je součástí programu Ecoports, který financuje Evropská komise; oficiálně byl zahájen na začátku října v Amsterdamu a zástupci zúčastněných přístavů předpokládají, že potrvá nejvýše tři roky. Konsorcium pro tento účel založily přístavy Rotterdam, Antverpy, Barcelona, Hamburk, Janov, Amsterdam, Göteborg, Gdaňsk a skupina britských přístavů.
Námořní přístavy si ve stále větší míře uvědomují dosah své činnosti na životní prostředí. Diskuse na toto téma se dostávají do popředí zejména v souvislosti s projekty rozšiřování přístavů, při nichž je žádoucí upřednostnit optimalizaci využití dosavadních ploch před výstavbou nových terminálů „na zelené louce“. V očích veřejnosti i místních úřadů přístavy často vystupují jako podniky „těžkého“ průmyslu, které mimořádně škodí životnímu prostředí. Tento pohled vede ke vzniku řady iniciativ zaměřených proti přístavním aktivitám.
Spolupráce námořních přístavů v rámci projektu Ecoports by měla nalézt odpovídající řešení, které by vyhovovalo jak očekáváním veřejnosti (občanů, místních sdružení, nevládních organizací), tak i administrativě Evropské unie. Projekt podporuje také Evropský svaz námořních přístavů ESPO, který zastupuje zájmy přístavů v Bruselu. Iniciativu lze také chápat jako snahu o zahájení procesu „samoregulace“ rozvoje přístavů. Podle zúčastněných přístavů by projekt mohl sloužit jako příklad i pro ostatní hospodářské sektory, které veřejnost z hlediska životního prostředí vnímá jako rizikové. Podobný projekt již například přijaly podniky chemického průmyslu pod názvem „Odpovědnost a ochrana“.
Společná strategie a opatření
Smyslem projektu Ecoports je zajistit soulad mezi ekologickými požadavky a potřebami přístavního hospodářství. Přístavy usilují o vytvoření společné strategie a přijetí takových opatření, jež by přispěla ke snížení negativního vlivu činnosti námořních přístavů na životní prostředí. Cílem projektu je dále zlepšení podmínek v obytné zástavbě v okolí přístavních zón. Vedle toho má projekt sloužit i k výměně zkušeností personálu, především pro přístavy v kandidátských zemích EU (Polsko, Litva, Lotyšsko a Estonsko). Přístavní správy z těchto zemí budou mít možnost blíže se seznámit s předpisy, systémem ochrany životního prostředí a standardy Evropské unie v oblasti námořní dopravy.
Evropská komise často vyzdvihuje schopnost námořních přístavů – navzdory ostré konkurenci – společně jednat a spolupracovat při ochraně životního prostředí. Takový postoj je v celém logistickém řetězci výjimečný a podle Evropské komise je modelovým příkladem pro celý dopravní sektor, železniční společnosti, silniční dopravce, ale i letiště.
A