12. prosince 2002
Zákon o transformaci Českých drah stanovil nezbytné právní předpoklady a vymezil základní rámec pro vznik a fungování budoucí akciové společnosti České dráhy. O přeměně Českých drah na akciovou společnost jsme hovořili s předsedou Správní rady Českých drah a poradcem ministra dopravy a spojů ing. Pavlem Stoulilem.
„Jak probíhají přípravy na vznik akciové společnosti České dráhy?“
„Odborníci z ministerstva dopravy a spojů připravili po schválení zakladatelských dokumentů vládou harmonogram nezbytných kroků, které bylo třeba učinit, aby mohl být zákon naplněn. Podrobný harmonogram přijaly i České dráhy. V současné době vrcholí práce na stěžejních dokumentech upravujících důležité ekonomické vztahy mezi akciovou společností a státní organizací Správa železniční dopravní cesty. Po dopracování bude každý dokument, zejména Podnikatelský plán ČD, a. s., pro rok 2003, včetně podnikatelské strategie, a Finanční plán Správy železniční dopravní cesty, s. o., znovu projednán na zasedání Správní rady ČD. Návrhy těchto strategických dokumentů ovšem budou schvalovat až nové orgány ČD, a. s. Souběžně probíhají i nezbytné administrativní úkony před orgány státní správy. Celkově lze říci, že dosavadní průběh příprav vytváří předpoklad, že k 1. lednu příštího roku, datu vzniku obou nástupnických subjektů, bude vše připraveno tak, aby zahájení jejich činnosti proběhlo bez zbytečných obtíží.“
„Jak se s přechodem Českých drah na obchodní společnost změní obchodní politika podniku?“
„Pouhá změna právní a majetkové formy podniku České dráhy nemá na obchodní politiku ČD v nákladní dopravě bezprostřední vliv. Pozitivní vliv se však očekává od uvolnění finančních prostředků vytvořených v podnikání s nákladní dopravou, které byly dosud používány pro financování osobní dopravy. Tyto prostředky budou použity na stále odkládanou reprodukci a modernizaci nabídky nákladní dopravy, zejména na pořízení moderních nákladních vozů schopných mezinárodního provozu v režimu RIV. Existuje ovšem nebezpečí, že tento záměr bude v důsledku absence financí ve státním rozpočtu na příští rok na mandatorní výdaje na dopravní obslužnost v přepravě cestujících odložen o další rok. Nákladní doprava ČD nemá z minulosti vytvořeny předpoklady pro aktuální razantní změnu struktury nabídky nebo na změnu orientace na jiné trhy. Veškeré úsilí proto bude zaměřeno na kvalitativní stránku nabídky dosavadní.“
„Jaké úkoly budou muset České dráhy v příštím roce řešit?“
„V příštím roce bude velmi důležité připravit České dráhy na přechod z vnější železnice Evropské unie na železnici vnitřní. Jde o rozsáhlý soubor státně legislativních a smluvních opatření a soubor mezipodnikově smluvních technologických opatření pro přeshraniční režim dopravy zboží podle pravidel EU. Ta jsou nutná k tomu, aby vstup České republiky do EU ani přechodně nezpůsobil ztrátu konkurenční schopnosti nákladní dopravy ČD, která je svými výkony již dnes z více než šedesáti procent orientována na mezinárodní přepravu.
Základním cílem v nákladní dopravě bude udržení přepravních výkonů na úrovni trvale vyšší než 80 miliónů tun za rok. Vzhledem k aktuální pozici železniční nákladní dopravy na českém i evropském dopravním trhu, který je převážně obsazen silničními dopravci, bude proto nutné zcela změnit cenovou strategii. České dráhy budou muset již v příštím roce akceptovat i ceny na úrovni stávajícího zákazníka. V zájmu zachování podílu ČD na relevantním trhu je tak nutné přistoupit i na riziko, že se zmenší dosavadní účetní zisk z nákladní dopravy.
V rámci internacionalizace železniční nákladní dopravy budou pokračovat opatření k aplikaci nové úmluvy RIV, která železničním společnostem umožňuje hospodařit se svými nákladními vozy i na jiných, obvykle zahraničních, železnicích. Bude třeba razantněji proniknout na zahraniční trhy, které dosud obsluhují tamní dopravní podniky. V zájmu udržení podílu ČD na trhu bude nutno zproduktivnit a zmodernizovat řízení nákladní dopravy jak po stránce obchodně-přepravní, tak i po stránce provozní. Bude nutné najít vyvážený poměr mezi potřebami zákazníků a podnikovými náklady na jejich uspokojení.“
„Jak budou upraveny finanční vztahy mezi akciovou společností ČD a státní organizací Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)?“
„Na základě transformačního zákona bude uzavřena smlouva mezi SŽDC a ČD o provozování státní železniční infrastruktury (údržba železniční dopravní cesty a řízení provozu na ní) a zajištění její modernizace a rozvoje. Tyto činnosti budou zajišťovat ČD, a. s., a SŽDC je bude hradit ve výši obvyklé ceny (včetně přiměřeného zisku). Potřebné zdroje SŽDC získá z poplatků za užívání dopravní cesty, které hradí železniční dopravci, z dotací státu a z různých fondů, zejména se Státního fondu dopravní infrastruktury. České dráhy budou SŽDC platit cenu za užívání dopravní cesty pro dopravní podnikání jako ostatní železniční dopravci a její výši stanoví ministerstvo financí na návrh ministerstva dopravy a spojů. Další finanční vztahy vzniknou v souvislosti s tím, že ČD budou pro SŽDC vykonávat řadu jiných činností, například informační servis, provozovat majetek určený k umořování dluhů bývalých Českých drah, s. o., a vykonávat činnosti, zejména účetní, spojené s hospodařením s převzatými závazky a pohledávkami bývalých ČD (viz schéma – pozn. redakce).“
„Budou České dráhy připraveny na otevření hlavních železničních tahů?“
„Dne 15. března příštího roku vstupuje v platnost novela směrnice 91/440/EHS, podle níž mohou všichni železniční dopravci s licencí vydanou některým členským státem EU žádat o přidělení kapacit pro provozování nákladní dopravy na definované Transevropské železniční nákladní síti (TERFN), jež zahrnuje prakticky všechny hlavní tratě a přípojné tratě do přístavů. Nejedná se o ‚freeways‘ – myšlenka freeways touto direktivou padá. Tratě v České republice do této sítě zahrnuty nejsou. Budou tam zahrnuty až dnem vstupu ČR do EU, do té doby také nebudou uznávány licence mezi ČR a státy EU.
V této oblasti problémy neočekávám. České dráhy mají dost zkušeností s provozem licencovaných cizích dopravců na své síti – podílejí se na celkovém objemu nákladní dopravy zhruba deseti procenty. Navíc ČD spolu se švýcarskými železnicemi předsedají evropské organizaci pro mezinárodní koordinaci jízdních řádů FTE, v níž je zajišťována koordinace tras mezinárodní nákladní dopravy. ČD rovněž aktivně pracují v řídícím výboru RNE (Rail Net Europe), které problematiku ‚freeways‘ řeší, a po vstupu ČR do EU budou neprodleně zřizovat instituce související s dalším zdokonalováním plánování v mezinárodní nákladní dopravě, které již dnes existují na železnicích EU.
Některé podmínky pro žadatele o kapacity definují směrnice EU (železniční dopravce například sám musí zajistit trakci). Další podmínky definuje příslušný národní regulátor (v ČR Drážní úřad), například vybavení lokomotiv pro komunikaci se zabezpečovacími systémy, kvalifikaci personálu a podobně. Postup Drážního úřadu při přidělování kapacit bude upřesněn v připravované novele zákona o dráhách. Z těchto důvodů ČR nepožádala o přechodné období, během něhož kapacity nebudou přidělovány zahraničním dopravcům, jak to učinilo například Polsko či Maďarsko.
Podle směrnice bude TERFN existovat pouze pět let, tedy do 15. března roku 2008. Pak bude otevřen přístup (možnost žádat o kapacity) na všechny železniční tratě. V současné době se v EU projednává návrh další novely této směrnice, jejímž cílem je toto pětileté období zkrátit.“
„Jak se vyvíjí finanční situace Českých drah? Daří se zajistit dostatek finančních prostředků na provoz podniku?“
„I přes příznivý vývoj hospodářského výsledku přetrvává problém v oblasti toku hotových peněz. Jestliže očistíme výsledky hospodaření ČD – v tržbách a nákladech – o tzv. nepeněžní úpravy (garantované úroky hrazené státem, metodický vliv účtování kursových rozdílů) dostáváme záporné saldo příjmů a výdajů. Hlavním důvodem je nedostatečné financování osobní dopravy, protože stát neplní Smlouvu o závazku veřejné služby v drážní dopravě. V současné době ČD hradí pouze nevyhnutelné platby, což způsobuje postupný růst závazků. Situaci lze považovat za vážnou a zároveň je nutno důrazně říci, že vina není na straně Českých drah. Důsledkem tohoto ‚začarovaného kruhu‘ například je, že Správa sociálního zabezpečení obstavila účty ČD, protože České dráhy kvůli nedostatku finančních prostředků několik měsíců nehradily sociální pojištění za své zaměstnance.“
„Jak jste spokojen s hospodařením Českých drah v letošním roce?“
„V letošním roce se hospodářský výsledek ve srovnání s minulým obdobím výrazně zlepšil. Tento výsledek ovlivnila zejména změna kursu koruny k euru a metodické vlivy opatření, které ke kursovým rozdílům přijalo ministerstvo financí. Pozitivně lze hodnotit růst tržeb v osobní dopravě, tržby z nákladní dopravy negativně poznamenaly povodně a zrušení přeprav energetického uhlí. Přes příznivý vývoj hospodářského výsledku však přetrvávají problémy v toku hotových peněž, které jsou vyvolány především neplněním Smlouvy o závazku veřejné služby v drážní dopravě.“
„S jakými výnosy a náklady počítají ČD v příštím roce?“
„Je třeba připomenout, že od 1. ledna příštího roku vznikne nová organizace – akciová společnost České dráhy, která bude mít velmi odlišné právní a ekonomické vazby k okolí. Základní ekonomický vztah bude mít k organizaci Správa železniční dopravní cesty, jíž ČD budou na jedné straně hradit poplatek za používání železniční dopravní cesty, a na druhé straně budou pro SŽDC zajišťovat servis na základě smlouvy o provozování dopravní cesty.
V nákladní dopravě se projeví obecný trend, který je ostatně charakteristický pro celou Evropu – stagnace objemu přepravy. Na druhé straně se počítá s růstem tržeb v osobní dopravě. Hospodářský výsledek ČD, a. s., ovlivní kromě podnikatelských aktivit také plnění smluv uzavřených se státem i s kraji.
České dráhy ve svých kalkulacích vycházely z reálných možností státního rozpočtu. Cílem je vytvoření ziskové akciové společnosti České dráhy, která bude mít vlastní zdroje ve výši plných odpisů. Uvedené vlastní zdroje budou použity
na úhradu daně z příjmu, na modernizaci, obnovu a na úhradu dluhové služby a na tvorbu sociálního fondu. Návrh podnikatelského plánu na příští rok je zpracován a Správní rada ČD po jeho opakovaném projednání doporučí, aby byla přijata reálná varianta, která předpokládá vyrovnané hospodaření. České dráhy, akciová společnost, nebudou k 31. prosinci příštího roku zadluženy a budou připraveny na vstup do Evropské unie.“
(von)