26. září 2002
Společnost MAN Nutzfahrzeuge AG patří k předním evropským výrobcům nákladních vozidel a autobusů. O jejích dalších plánech v západní i východní Evropě jsme na veletrhu IAA v Hannoveru hovořili s jejím výkonným ředitelem Ha°kanem Samuelssonem.
„Můžete specifikovat cíle firmy v Evropě, především ve střední a východní?“
„Naším cílem je do tří až čtyř let obsadit osmnáctiprocentní podíl na trhu. Jsme si vědomi toho, že máme ještě značný potenciál v západní Evropě – například náš podíl na trzích ve Francii a Itálii je nízký. Určité ambice máme také ve východní Evropě, především v zemích, jejichž ekonomiky jsou blízké západoevropským trhům. Ve Slovinsku, České republice, Maďarsku či Polsku jsme již získali obdobný podíl jako v zemích západní Evropy. Velmi silnou pozici si udržujeme například v České republice a ve Slovinsku.“
„Liší se vaše obchodní strategie v zemích střední a východní Evropy?“
„Dvě hlavní zásady jsou ve všech regionech stejné. Za prvé, a to je velmi důležité, nabízíme produkt, který odpovídá potřebám zákazníků – spolehlivá vozidla s dlouhou životností a nízkými provozními náklady. To je v konkurenčním prostředí prvořadé. A za druhé, i velmi dobrý produkt potřebuje servisní síť. Protože pokud bychom vozidla pouze prodávali a dál se již o naše zákazníky nestarali, příště by se obrátili na někoho jiného. Tudíž, abychom byli skutečně silní – a to i v České republice a dalších středoevropských rozvíjejících se ekonomikách – musíme se orientovat na zákazníky a skutečně je podporovat. Myslím si, že v tomto směru jsme již mnohé udělali – například jsme investovali do nových provozů – a musíme v tom pokračovat i nadále. Nelze počítat s tím, že svých cílů dosáhneme přes noc – jedná se o těžkou práci na několik let, protože dobrých prodejních výsledků nechceme dosahovat snižováním cen.“
„Jaká je ve východní Evropě vaše obchodní politika v oblasti autobusů?“
„Nyní se v Německu vyrábí mnoho nízkopodlažních autobusů a jejich výrobu budeme přesouvat i do Polska. Vyrábíme ovšem také i standardní meziměstský autobus s označením SÜ – jedná se o autobus postavený na konvenčním rámu s vyšší podlahou, který je spolehlivý a má dlouhou životnost. Jeho jedinou ‚nevýhodou‘ pro cestující je to, že má o schůdek víc. Avšak uvnitř je to stále moderní, velmi pohodlný autobus, a pokud zákazníci žádají výrobek s delší životností, můžeme jim doporučit právě tento typ. Obzvláště v případech, kdy jsou silnice méně kvalitní a nízká podlaha by mohla být zdrojem mnoha potíží.“
„Zmínil jste se o Polsku, kde MAN vlastní bývalého tuzemského výrobce nákladních vozidel Star…“
„V Polsku máme dva závody. Jedním je továrna na výrobu autobusů v Poznani a druhým je závod na výrobu nákladních vozidel Star ve městě Starachowice.
Star v rámci dodávek pro armádu dosahuje s vlastním výrobním programem velmi dobrých prodejních výsledků. Nicméně i v civilním sektoru disponuje širokým rozvojovým potenciálem. Zákazníci měli původně problémy a stěžovali si na nízký výkon vozidel, proto bylo nutné snižovat ceny. V současné době však žádají moderní a pokrokovější vozidla, proto jsme uvedli na trh vozidlo MAN L 2000, které v Polsku prodáváme pod značkou Star S 2000 (jedná se v zásadě o totéž vozidlo). Tím jsme konsolidovali naši tržní pozici, i když pochopitelně na nižší úrovni než dříve, kdy trh ještě nebyl otevřen a monopolní výrobce Star získal vysoký tržní podíl.
V budoucnu budeme závod rovněž využívat jako výrobní jednotku, v níž se bude připravovat základní hrubý skelet pro finální montáž autobusů v Poznani a také kabeláž. Zvyšujeme počet zaměstnanců a je zřejmé, že Star bude v naší výrobní skupině autobusů hrát důležitou roli.“
„Nyní jste uvedli na trh tzv. PriTarder…“
„PriTarder je naprostá novinka, která byla vytvořena ve spolupráci s firmou Voith. Další inovací je bezpečnostní systém Line Guard System (LGS). Jedná se o videozařízení, které sleduje bílou čáru krajnice a podle způsobu jízdy identifikuje, zda je řidič unaven. Je to důležitá pomůcka, neboť se stále vyskytuje mnoho zdánlivě nevysvětlitelných nehod, kdy se nákladní vozidlo náhle ocitne uprostřed silnice. Jejich příčina je však jasná – únava řidiče v důsledku dlouhé doby strávené za volantem.“
„Jaké jsou reakce zákazníků na tuto novinku?“
„Rádi bychom přesvědčili pojišťovny, aby instalaci tohoto zařízení zohlednily a poskytovaly dopravcům výhodnější podmínky. Jednání však zatím nebyla ukončena. Existují však i další bezpečnostní zařízení – například elektronický stabilizační program (ESP), který snižuje riziko vzniku doposud běžných nehod nákladních vozidel, k nimž dochází v důsledku ztráty stability vozidla. Takové zařízení vozidlo včas stabilizuje, například přibrzděním. Je pro nás skutečně velmi důležité vyrábět bezpečnější nákladní vozidla, protože v budoucnu se jejich počet na silnicích bude zvyšovat. Ekonomický rozvoj bude ve svém důsledku znamenat rozvoj dopravy, a to především silniční. Bude proto nutné, aby vozidla byla bezpečnější.“
„Jaký je váš názor na budoucnost automobilového průmyslu?“
„Požadavky kladené na výrobu nákladních vozidel odpovídají ekonomickému vývoji. Existuje však mnoho možností dalšího vývoje a nerad bych o této problematice spekuloval. Jsem však spíše optimistický – na základě mírně pozitivních tendencí v letošní roce věřím, že naše podnikání bude pokračovat a zájem zákazníků se v porovnání s letošním rokem nesníží.“
„Jak se díváte na nové vztahy mezi hlavními výrobci nákladních vozidel?“
„V posledních dvaceti letech proběhla v Evropě velká restrukturalizace a zůstalo vlastně jen šest hlavních výrobců. Jistě, lze spekulovat, že v dalších letech se tento počet ještě dále sníží. Naším hlavním cílem je lepší postavení společnosti MAN na trhu, a to především díky novým kvalitním produktům. Naši pozici hodláme dále upevňovat jak v západní, tak i východní Evropě. Ta pozice by měla být tak silná, abychom partnera nepotřebovali. Samozřejmě že se můžeme dostat do situace, kdy se bez aktivního hledání partnera neobejdeme. Ale podotýkám, že pokud se s někým spojíme, může to přinést i komplikace a problémy. Není tudíž jednoduché vydat v tuto chvíli jakékoli stanovisko.“
„Vstoupit do vztahu s jiným výrobcem tedy nemáte v plánu?“
„Ne, nikoho aktivně nehledáme. Předtím, než se s někým spojíte, budete se zajímat o to, nakolik vám vyhovuje, jaké výhody vám spojení přinese a hodně vše propočítáváte. Jsem otevřen tomu, jít do konkrétního jednání, ale musím vědět, s jakým partnerem.“
Milan Frydryšek