European Road Transport Show

Návštěvníky letos do Amsterdamu přitahuje několik světových premiér

V sobotu v nizozemském Amsterdamu skončí první ze tří letošních vrcholných výstavních akcí evropského kontinentu v oblasti užitkových a nákladních vozidel. Od zbývajících dvou akcí zařazených do letošního kalendáře prestižních přehlídek pod záštitou Mezinárodní organizace výrobců vozidel O.I.C.A. – červnového brněnského veletrhu Autotec a zářijové IAA v německém Hannoveru – jí vedle prvních premiér roku odlišuje i to, že je na ní tradičně udílen titul „truck“ a „van“ pro nadcházející rok.
Amsterdamská European Road Transport Show představuje již od poloviny minulého týdne domácí odborné veřejnosti jedné z největších evropských kamiónových velmocí, ale i mezinárodnímu publiku, nákladní a užitková vozidla všech kategorií, návěsy, přívěsy a speciální techniku. Výrobcům dala první letošní příležitost pro prezentaci novinek v jejich výrobních programech.
Celkem 320 vystavovatelů obsadilo na dobu deseti dní konání výstavy jako tradičně celou plochu areálu
o rozloze 57 tisíc m2, na níž rovněž jako vždy v Amsterdamu panuje pracovnější atmosféra, než na bruselském autosalonu, který otevírá sezónu v lichých letech.
Ve světové premiéře
Počtem novinek výstava letos dalším veletrhům staví laťku podstatně výše než před dvěma lety. Vedle nové řady Iveco Stralis (viz DN 07/02) se na ní poprvé v expozici představuje i Mercedes-Benz Axor (viz DN 39/01). Zvláště rušno však je v segmentu dodávek – novému titulem „Van of the Year 2002“ ověnčenému tandemu Renault Trafic/Opel Vivaro se v Amsterdamu ve světové premiéře postavila inovovaná trojice Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper, ale i nové lehké užitkové vozi-dlo Ford Transit Connect.
Řadu novinek je možné najít i u speciálních vozidel, která jsou silnou stránkou nizozemských výrobců, a tradičně v oblasti komponent a služeb. Dílčími inovacemi nešetřili ani ti výrobci tahačů, kteří se loni zaměřili na vylepšování svých nových modelů – například Renault V.I. do Amsterdamu přivezl celý svůj výrobní program nově vybavený motory splňujícími normu Euro 3.
Truck of the Year 2002
Pozornost novinářů se před vlastním zahájením výstavy minulý týden jako obvykle upírala především na slavnostní předání ceny „Truck of the Year“, která byla letos udělena již po šestadvacáté. Mezinárodní jury složená z odborných novinářů z dvaceti evropských zemí tentokrát za truck roku 2002 zvolila model DAF LF, kterému její členové udělili 87 bodů. Na dalších příčkách se umístily Volvo FH12 s 80 body a Renault Magnum s 29 body. Trofej z rukou předsedy poroty za skupinu DAF/Paccar převzal Jim Cordillo. Pro DAF je to v pořadí již třetí titul v šestadvacetileté historii trofeje.
„DAF vyrobil zcela nové, moderní a pohodlné nákladní vozidlo v segmentu středně těžkých nákladních vozidel, které je velmi přizpůsobivé pro různé druhy přeprav. DAF podle našeho názoru při vývoji řady LF zaměřil svou pozornost na tři nejdůležitější aspekty – provozní náklady, funkčnost a pohodlí řidiče,“ zdůvodnil odstupující předseda poroty, Estonec Tiit Tamme verdikt poroty
(více viz DN 02/02).
Van of the Year 2002
Titulem Van of the Year 2002“ byla v Amsterdamu oceněna dvo-jice Renault Trafic/Opel Vivaro. Model se podle poroty odlišuje svým výrazným a inovovaným designem, motorizací (vznětový motor 1.9 dCi se systémem vstřikování common-rail), nízkými provozními náklady, ergonomií a úrovní bezpečnosti. Se 115 body si duo při rozhodování poroty udrželo značný odstup od konkurentů Opel Combo (34), Ford Transit (24) a Fiat Doblo (19). Nový model Renault Trafic nahrazuje starší verzi vyráběnou od roku 1980 (viz DN 04/02).
„Transport Innovation Award“
Poprvé byla letos v Amsterdamu udělena také cena „Transport Innovation Award“. Ocenění udělované odbornými novináři pod záštitou generálního tajemníka IRU Martina Marmyho získala společnost Composittrailer za nástavbu pro přepravu brambor a za zavádění odlehčených kompozitních materiálů do konstrukce nástaveb nákladních vozidel.

(spa) 

spinner