29. srpna 2002
Úspěšné zavedení jednotné evropské měny ve dvanácti členských zemích Evropské unie by mělo být dalším signálem k tomu, aby se konečně strhly i národní hranice, které dosud přetrvávají v oblasti železniční dopravy. Místo ochrany národních drah se do centra pozornosti dopravní politiky musí vrátit vývoj železniční dopravy v mezinárodním měřítku, zdůraznil ve výroční zprávě Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR za loňský rok prezident unie Werner Külper. Výroční zprávu zveřejnila UIRR v Bruselu na počátku srpna.
Evropské země by se měly méně ohlížet po svých sousedech a brzdit podle nich liberalizaci; raději by se měly snažit být mezi prvními, aby demonstrovaly, kolik přeprav je možné díky liberalizaci a příkladným investicím do infrastruktury na koleje přivést, uvedl dále Werner Külper.
Prokazuje se, že kombinované dopravě chybí aktivní lobby na straně veřejnosti. Novináři, politici, politické strany a ekologické iniciativy myslí v první řadě na osobní dopravu, jedinou oblast, kterou znají z vlastní zkušenosti, i když alternativní organizace právě nákladní dopravy by mohla představovat rozhodující přínos k řešení krize dopravy, poznamenal prezident UIRR.
Nepatrně nižší počet zásilek
Celkem se loni podle výroční zprávy počet zásilek, které připravily všechny členské společnosti unie, mírně snížil na 1,287 z 1,290 miliónu v roce 2000, počet přepravených TEU byl rovněž nižší – místo 2,967 miliónu v roce 2000 to loni bylo jen 2,959 miliónu. Operátoři sdružení v UIRR loni ani navzdory velkému úsilí nevykázali stejný počet
zásilek jako v roce 2000 především z toho důvodu, že stále nebyly splněny dva hlavní předpoklady rozvoje kombinované dopravy: další zhoršování spolehlivosti železniční dopravy snížilo atraktivitu produktu kombinované dopravy a nebyl za-jištěn efektivní přístup na trh pro všechny dopravní obory a jejich kombinace, protože konkrétní politická opatření buď ještě nebyla přijata, nebo byla jen částečně uvedena do praxe, komentoval loňské výsledky členů unie generální ředitel UIRR Rudy Colle. „UIRR přesto nepropadá pesimismu, naopak vyvíjí nejrůznější iniciativy, aby mohla opět dosáhnout tak pozitivních výsledků, jako v letech 1980 až 1997,“ zdůraznil.
Bohemiakombi z šestého na osmé místo
Českým členem unie je společnost Bohemiakombi, která byla loni z hlediska objemu přeprav se
47 492 TEU osmým největším operátorem z řad členů unie, i když vykázala meziroční pokles výkonů o téměř 20 procent.
„Železnice jako systém bezpochyby představuje bezpečnější a ekologičtější způsob přepravy. Naším cílem je nabídnout alternativní cestu k přetíženým silnicím u nás i v Evropě převedením přímé silniční přepravy na určitém úseku na železniční koleje, což je zároveň i cíl dopravní politiky EU,“ uvedl k výroční zprávě UIRR jednatel společnosti Bohemiakombi Vladimír Fišer.
Praktické zkušenosti našich partnerů ze zemí EU dokazují, že se železnice může přizpůsobit i velmi náročným požadavkům trhu, a to ve spolupráci s operátory kombinované dopravy, uvedl dále Vladimír Fišer. Za konkrétní příklad označil aktuální západoevropskou nabídku mezinárodních dálkových ucelených vlaků kombinované dopravy bez přeřazování vozů na cestě, které podle něj do oboru kombinované dopravy přinášejí novou kvalitu. „Přímé ucelené vlaky, spojující terminály v důležitých evropských průmyslových a obchodních centrech, s sebou pro zákazníka přinášejí pozitivní efekt v podobě podstatně příznivějšího poměru ceny a kvality, než jaký dosud byla schopna zajistit přeprava jednotlivých zásilek běžnými vlaky. V tomto přepravním systému se vztah silničního a železničního dopravce transformuje z pozice vzájemné konkurence do polohy
oboustranně výhodného vzájemného doplňování; namísto vztahu konkurence nastupuje vztah zákazník-
- dodavatel,“ řekl.
Linka Ro-La Lovosice-Drážďany, kterou Bohemiakombi provozuje, loni zaznamenala meziroční pokles počtu přepravených vozidel o 18,7 procenta na 84 040. Ve srovnání s předchozím rokem se současně snížila i vytíženost vlaků na zhruba 70 procent.
Hlavním důvodem poklesu zájmu o služby Ro-La bylo otevření nového hraničního přechodu Cínovec-Altenberg na konci roku 2000, zvyšování počtu německých vstupních povolení udělovaných českým dopravcům a mírná zima. Od svého zprovoznění v roce 1994 do konce loňského roku již nicméně Ro-La přepravila 641 170 kamiónů na 40 958 ucelených vlacích.
Mýtné v Německu
Prvního července příštího roku bude na německých dálnicích zavedeno mýtné pro nákladní vozidla. Následné navýšení nákladů silničních dopravců v mezinárodních přepravách východ-západ se postupně projeví na zvýšení zájmu o zmíněný systém dálkových přímých vlaků, upozornil Vladimír Fišer. Silniční dopravce, který bude disponovat přepravními prostředky schopnými překládky silnice/železnice (výměnné nástavby), tak neztratí možnost operativní volby výhodnějšího druhu dopravní cesty, při níž autodopravce dosahuje efektu navyšování přepravních objemů při konstantním počtu silničních vozidel (tahačů), dodal.
(spa)