Mjr. PhDr. Rostislav Plachý, CSc. pro DN

"Nehodovost se loni snížila, ale přibylo závažných nehod"

Celkový počet dopravních nehod v České republice se loni ve srovnání s rokem 1999 snížil o zhruba čtrnáct tisíc, tedy o xxx procent. O tom, jaký byl vývoj nehodovosti v oblasti silniční nákladní dopravy, a o problémech souvisejících s bezpečností silničního provozu, jsme hovořili s policejním radou Správy Středočeského kraje Policie ČR mjr. PhDr. Rostislavem Plachým, CSc. „Jak hodnotíte loňskou nehodovost v oblasti silniční nákladní dopravy?“ „Na první pohled bychom mohli být spokojeni, protože počet nehod se snížil i v této oblasti. Podle statistiky loni zavinili řidiči nákladních vozidel 26 369 a řidiči autobusů 1845 dopravních nehod, což ve srovnání s rokem 1999 představovalo pokles v prvním případě o 73 a v druhém o 17 nehod. Na druhou stranu se však zvýšil počet závažných nehod při přepravách nebezpečných věcí. Zatímco v roce 1999 jich bylo pouze deset, loni to bylo již dvacet pět nehod, při nichž byly navíc usmrceny tři osoby. Takovou bilanci jsme od roku 1996, kdy jsme oblast přepravy nebezpečných věcí začali sledovat systematičtěji, ještě nezaznamenali. Kromě toho jsou při nehodách také častější úniky nebezpečných látek.“ „Je podobný trend patrný i v letošním roce?“ „Na základě dosavadních údajů bych se zatím nechtěl pouštět do nějakých prognóz. Jedno je však zřejmé již nyní: při kontrolách prováděných v silničním provozu zjišťujeme větší počet přestupků než ve srovnatelném období loňského roku. Domnívám se, že je to způsobeno tím, že policie před koncem roku neprováděla kontroly tak často a řidiči si na tento stav zvykli. Výsledkem je, že se opět objevují stejné přestupky, s nimiž jsme se setkávali při prvních důkladnějších kontrolách. Konkrétně se jedná o nedostatky technického stavu vozidel a průvodních dokladů. Tyto přestupky zjišťujeme jak při přepravách nebezpečných věcí, tak i při ostatních přepravách včetně osobní dopravy.“ „Jak se dodržují ustanovení Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR)?“ „V porovnání s dodržováním ustanovení Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR) je v tomto případě situace mnohem horší. Je to zřejmě podmíněno i stávající ekonomickou situací, která dopravce nutí, aby vozidla provozovali ´naplno´. Můžeme pro to snad mít do jisté míry pochopení, ale to není důvod, abychom nad jejich nedostatky přivírali oči. Ze statistik je totiž jasně patrné, že řada nehod, zejména na dálnici, je způsobena právě nedodržováním ustanovení AETR. A jinak než tvrdými sankcemi dodržování dohody AETR prosadit nelze.“ „Nespočívá ale problém v tom, že sankciován je především řidič, a nikoli dopravce?“ „Je třeba postupovat přísně vůči oběma. Zákon však policii neumožňuje, aby tyto přestupky projednávala na místě. Policista může udělit blokovou pokutu pouze za porušení Dohody ADR, ale nikoli za přestupky vůči ustanovením Dohody AETR či zákonu o silniční dopravě. Tyto přestupky můžeme pouze oznámit na dopravní referát příslušného okresního úřadu, který je pak oprávněn je projednávat. Je nezbytné, aby jeho pracovníci postupovali stejně důsledně, jako my.“ „Přestupek však spáchá řidič, a nikoli dopravce…“ „Ale už skutečnost, že řidiči určitého dopravce budou často pokutováni, by měla být pro daný dopravní referát podnětem k tomu, aby u dopravce provedl hloubkovou kontrolu zaměřenou na to, jakým způsobem své řidiče zaměstnává a úkoluje – tedy jestli jim umožňuje dodržovat předepsané přestávky, zda mají dostatečnou dobu na odpočinek atd. A právě v tomto je třeba být nekompromisní.“ „Dohoda AETR je v české legislativě zakotvena pouze částečně. Nekomplikuje to policii práci při prosazování jejích ustanovení?“ „Ano, skutečně se často setkáváme s názory, že to, co se vyžaduje v mezinárodní kamiónové dopravě, nemůžeme požadovat ve vnitrostátní dopravě. Pokud však chceme vstoupit do Evropské unie, měla by mít Dohoda AETR neomezenou platnost, obdobně jako Dohoda ADR. Poslanci by si v tomto případě měli uvědomit, že svou benevolencí nechrání občany, ale právě ty, kteří je ohrožují. A nelze vůbec argumentovat tím, že se počet dopravních nehod snížil. Není snad nic nebezpečnějšího, než když se neovladatelný kamión řítí na lidi stojící na autobusové zastávce nebo na osobní vozidlo.“ „Jaké máte zkušenosti s dodržováním nových dopravních předpisů?“ "Zatím je všichni řidiči plně nerespektují a asi ještě nějakou dobu potrvá, než jim přejdou do krve. Mezi nejčastější přestupky patří jízda ve dne bez rozsvíceného osvětlení. Stále se také setkáváme s tím, že řidiči či jejich spolucestující nepoužívají bezpečnostní pásy. I v tomto případě bych však s podrobnějším hodnocením počkal ještě několik měsíců. Již nyní však mám obavu, že nový zákon ve stávající podobě ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu nepřispěje. Z našeho hlediska je bezesporu chybou, že policii odebral některé pravomoci, které jí měly zůstat. To, že dnes nemůžeme ani v závažných případech zadržet řidičský průkaz, mi připadá naprosto absurdní. Nový systém, který umožňuje odebrání řidičského oprávnění až po – často velmi zdlouhavém

  • správním řízení, je v přímém rozporu s naší snahou

o zajištění maximální bezpečnosti na silnicích. Nezodpovědný řidič, který zavinil dopravní nehodu, tak může ještě dlouhou dobu prakticky beztrestně řídit a způsobit třeba další, mnohem závažnější nehodu. Ještě markantnější je to v případě jízdy pod vlivem alkoholu. I když dnes opilému řidiči další jízdu zakážeme, nemůžeme zajistit, aby poté, co odjedeme, s vozidlem sám neodjel. To bychom u každého vozidla museli čekat, až je odveze někdo jiný. Totéž je v případě technických závad, které činí vozidlo nezpůsobilé pro další provoz. Pokud zjistíme, že vozidlo nesplňuje technické podmínky, nemůžeme řidiči zadržet osvědčení o technickém průkazu (OTP) – a vozidlo může být dále v provozu až do doby, než vše projedná dopravní referát. Když jsme dříve OTP zadrželi, byl majitel nucen přistavit své vozidlo co nejdříve k technické kontrole. Dnes ho k tomu donutí pouze jeho svědomí." „Nová legislativa však měla policii mimo jiné umožnit, například převodem dopravně-správní agendy na civilní sektor, aby zintenzivnila svou kontrolní činnost na silnicích…“ „S tímto aspektem naprosto souhlasíme a například náš dopravní odbor ze Správy Středočeského kraje Policie ČR tohoto uvolnění kapacit již začal využívat. Chtěl bych proto touto cestou řidiče upozornit, že kontroly budou stále častější a budou se týkat všech vozidel, včetně autobusů. Mnozí pracovníci z ČSAD si totiž nechtějí připustit, že řidiči autobusů jsou stejnými účastníky silničního provozu jako kdokoli jiný. Vzhledem k závažnosti případných nehod je v tomto případě přísnost více než na místě. Kontroly budou zaměřeny jak na technický stav vozidel, tak na dodržování podmínek Dohody AETR či požívání alkoholu.“ Milan Frydryšek

spinner