Volvo

Největší evropský montážní závod Volva je v belgickém Gentu

Závod Volvo Europa Truck (VET) v belgickém Gentu je s roční kapacitou 40 tisíc nákladních vozidel největším montážním pracovištěm koncernu Volvo v Evropě. Je také jediným závodem na světě, v němž Volvo vyrábí svou řadu FL; zbytek jeho produkce tvoří vozidla řad FM a FH. V Gentu se dále nachází i evropský centrální sklad náhradních dílů Volvo Parts Gent a servisní operační centrum Volvo Action Service. Jak se mohli při své návštěvě na konci loňského roku v Gentu přesvědčit čeští novináři, klade švédský výrobce i v Belgii mimořádný důraz na kvalitu své produkce: závod Volvo Europa Truck získal jakostní certifikát ISO 9001 již v roce 1994 a v letech 1995 až 96 navíc obdržel i ocenění belgické konfederace zaměstnavatelů za pozitivní přínos pro životní prostředí. Splnění vysokých kvalitativních a enviromentálních kritérií Volvo vyžaduje i od svých subdodavatelů. Ekonomický, a ve svém důsledku i ekologický, přínos představuje podle představitelů koncernu Volvo globální modulární systém, na němž je výroba vozidel této značky založena a který umožňuje unifikovat řadu komponentů. V současnosti má dvě základní platformy – řadu FL a vozidla těžké kategorie. Cílem konstruktérů je počet potřebných dílů dále snižovat – ze současných 44 tisíc by se v průběhu několika let měl snížit na polovinu. Náhradní díly pro celou Evropu V Gentu je umístěn také centrální sklad náhradních dílů Volvo pro celou Evropu. Na rozloze 81 tisíc m2 je uskladněno v průměru 190 tisíc druhů dílů. Z Gentu je zásobováno sedm podpůrných skladů – S1 v Rugby, S2 v Lionu, S3 v Gothenburgu, S4 v Helsinkách, S5 v Madridu, S6 v Bologni a S8 v Brucku, který pokrývá mimo jiné i potřeby zákazníků v České republice. K základním činnostem centrálního skladu patří skladování, zadávání výroby potřebných dílů, administrativa objednávek a expedic, vracení a zpětný odkup použitých dílů, výměna zboží a některé pomocné funkce. Zaměstnáno je v něm přes šest set zaměstnanců, z čehož zhruba polovinu tvoří dělnické profese. K vysokému pracovnímu tempu přispívá nejen moderní technika a vysoká míra automatizace, ale také přísné normy pro výkon jednotlivých činností. Například limit pro vyložení kamiónu s dodávkou náhradních dílů činí 15 minut. Schopnost dodržet stanovený harmonogram je také jedním z kritérií pro výběr dodavatelů, kterých má dnes Volvo na dva tisíce. K důležitým činnostem skladu patří i balení expedovaných dílů. Důraz přitom Volvo klade nejen na kvalitu, ale i na ekologickou šetrnost – proto používá vratné obaly z recyklovatelných materiálů a minimalizuje spotřebu surovin na jejich výrobu. Volvo Action Service V Gentu se nachází také centrála „první pomoci“ pro provozovatele nákladních vozidel a autobusů Volvo – tzv. Volvo Action Service. Po dvacet čtyři hodin denně v něm pracují telefoničtí koordinátoři, kteří pomáhají řidičům, jejichž vozidlo postihla porucha. Řidič se s nimi domluví v některém z dvanácti evropských jazyků (včetně slovanských). Číslo, na které je třeba volat, je uvedeno v kartě, kterou má každý majitel vozidla. Koordinátor po telefonu zjistí, o jakou závadu se pravděpodobně jedná, přes počítač si vyhledá potřebné informace, jak o porouchaném vozidle, tak i o dostupnosti náhradních dílů v nejbližším okolí, a zajistí další postup. Že se jedná o náročnou práci, svědčí i skutečnost, že středisko vyřizuje týdně na 15 tisíc telefonátů. Milan Frydryšek

spinner