16. května 2002
Navzdory odporu ochránců životního prostředí a i přes některé
protichůdné informace o pozastavení prostředků na výstavbu labské
plavební cesty hodlá německá vláda pokračovat ve vytváření lepších
podmínek pro lodní dopravu na tomto toku. V Berlíně o tom minulý týden
informoval náměstek spolkového ministra dopravy Ralf Nagel.
„V rozpočtu je připraveno 5,1 miliónu €, které budou investovány
v letošním roce,“ konstatoval Ralf Nagel. Do roku 2008 pak podle něj
spolkový kabinet hodlá do budování labské plavební cesty investovat celkem
255 miliónů €.
Na zlepšování splavnosti Labe mají tradičně zájem čeští zákazníci.
Na rozdíl od značně regulovaného toku v Čechách si však řeka na
německém území uchovává převážně přírodní ráz s poříčními
nivami, protože pro německou dopravu Labe nemá tak velký význam. Na
německém území bývá také po značnou část roku nesplavné kvůli
nízkému stavu vody.
Podstatou stavebních úprav v Německu nebude „kanalizace“ řeky,
upozornil Ralf Nagel. Nezvýší ani nebezpečí záplav, neprohloubí erozi a
neohrozí říční nivy. Ekologicky přijatelná plavba naopak bude podle
německé vlády v budoucnu příznivá svými náklady, odlehčí silniční
dopravě a přinese nová pracovní místa.
Expertizy ministerstva ukázaly hospodárnost záměru další výstavby labské
cesty, konstatoval Ralf Nagel. Pokračování ve výstavbě podporují
i investice soukromých firem a polabských spolkových zemí do přístavišť
a překladišť zboží, které se v posledních letech pohybovaly kolem
300 miliónů €.
Ralf Nagel svým stanoviskem reagoval mimo jiné na zprávy, že berlínské
ministerstvo financí pozastavilo peníze určené na regulaci Labe, aby se
přešetřila efektivnost investice, především pak na dolním toku Labe mezi
Magdeburkem a Lauenburgem.
V názorech na nutnost výstavby labské vodní cesty se však liší
i politikové uvnitř spolkové vlády. Menší koaliční Zelení regulaci
kritizují. „Labe je pro nás jedním z nejdůležitějších projektů
ochrany přírody na východě Německa,“ uvedl spolupředseda Zelených Fritz
Kuhn.
Jednotné nejsou ani spolkové země. Sasko, které sousedí s Čechami, není
regulaci příliš nakloněno, i když svůj definitivní názor hodlá nová
zemská vláda Georga
Milbradta teprve zformulovat. Hamburk jako největší německý námořní
přístav naopak v minulosti několikrát úpravy na Labi podpořil.
(čtk)