Labe

Německo pokračuje ve výstavbě labské plavební cesty

Navzdory odporu ochránců životního prostředí a i přes některé protichůdné informace o pozastavení prostředků na výstavbu labské plavební cesty hodlá německá vláda pokračovat ve vytváření lepších podmínek pro lodní dopravu na tomto toku. V Berlíně o tom minulý týden informoval náměstek spolkového ministra dopravy Ralf Nagel.
„V rozpočtu je připraveno 5,1 miliónu €, které budou investovány v letošním roce,“ konstatoval Ralf Nagel. Do roku 2008 pak podle něj spolkový kabinet hodlá do budování labské plavební cesty investovat celkem 255 miliónů €.
Na zlepšování splavnosti Labe mají tradičně zájem čeští zákazníci. Na rozdíl od značně regulovaného toku v Čechách si však řeka na německém území uchovává převážně přírodní ráz s poříčními nivami, protože pro německou dopravu Labe nemá tak velký význam. Na německém území bývá také po značnou část roku nesplavné kvůli nízkému stavu vody.
Podstatou stavebních úprav v Německu nebude „kanalizace“ řeky, upozornil Ralf Nagel. Nezvýší ani nebezpečí záplav, neprohloubí erozi a neohrozí říční nivy. Ekologicky přijatelná plavba naopak bude podle německé vlády v budoucnu příznivá svými náklady, odlehčí silniční dopravě a přinese nová pracovní místa.
Expertizy ministerstva ukázaly hospodárnost záměru další výstavby labské cesty, konstatoval Ralf Nagel. Pokračování ve výstavbě podporují i investice soukromých firem a polabských spolkových zemí do přístavišť a překladišť zboží, které se v posledních letech pohybovaly kolem 300 miliónů €.
Ralf Nagel svým stanoviskem reagoval mimo jiné na zprávy, že berlínské ministerstvo financí pozastavilo peníze určené na regulaci Labe, aby se přešetřila efektivnost investice, především pak na dolním toku Labe mezi Magdeburkem a Lauenburgem.
V názorech na nutnost výstavby labské vodní cesty se však liší i politikové uvnitř spolkové vlády. Menší koaliční Zelení regulaci kritizují. „Labe je pro nás jedním z nejdůležitějších projektů ochrany přírody na východě Německa,“ uvedl spolupředseda Zelených Fritz Kuhn.
Jednotné nejsou ani spolkové země. Sasko, které sousedí s Čechami, není regulaci příliš nakloněno, i když svůj definitivní názor hodlá nová zemská vláda Georga
Milbradta teprve zformulovat. Hamburk jako největší německý námořní přístav naopak v minulosti několikrát úpravy na Labi podpořil.
(čtk) 

spinner