Česko-německá smíšená komise

Německo přistoupilo na navýšení kontingentu vstupních povolení

V polovině května se v Praze uskutečnilo jednání česko-německé Smíšené komise pro silniční osobní a nákladní dopravu. Hlavním bodem jednání bylo stanovení kontingentu povolení pro letošní a předběžně i pro příští rok. Vedoucím německé delegace byl Ulrich Näke ze Spolkového ministerstva dopravy, českou delegaci vedl ředitel odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů ČR

Ondřej Šťastný. Za Sdružení ČESMAD Bohemia se jednání zúčastnili jeho viceprezident Antonín Hrazdíra a vedoucí odboru povolení Jaroslava Černá.

Na základě předložených statistik, z nichž je patrný vzestupný trend obchodní výměny, navrhla česká strana ještě v letošním roce navýšit kontingent jednorázových povolení pro „Euro 2 (3) bezpečná“ vozidla o 10 tisíc kusů. Německá delegace s tímto návrhem souhlasila. Považovala však za nezbytné, aby byl o deset tisíc kusů snížen letošní kontingent jednorázových povolení pro neekologická vozidla a o 20 tisíc kusů zvýšen kontingent pro „superzelená a bezpečná“ vozidla; tímto způsobem bylo dosaženo souhrnného navýšení kontingentu jednorázových povolení o 10 tisíc kusů.

Z dohody vyplývá, že čeští dopravci budou mít v druhém pololetí letošního roku k dispozici dramaticky omezený počet povolení pro ne-ekologická vozidla; počet povolení pro vozidla šetrná vůči životnímu prostředí bude naopak vyšší.

Německá strana přislíbila, že v případě naléhavé potřeby letos eventuálně přistoupí i k dalšímu navýšení počtu jednorázových a trvalých povolení, ovšem pouze za předpokladu, že Česká republika do té doby při jednání o vstupu do EU uzavře kapitolu 9 – „Dopravní politika“.

Pro příští rok se delegace dohodly na předběžném kontingentu na úrovni letošního roku s tím, že 500 kusů trvalých povolení pro neekologická vozidla bude vyměněno podle klíče 1 : 1,5 za 750 trvalých povolení pro „superzelená a bezpečná“ vozidla.

Ro-La: Odměnné povolení jen za jízdu v obou směrech

Komise se dále zabývala oblastí kombinované dopravy. Vzhledem k tomu, že na trase Ro-La Lovosice–Drážďany bylo loni uskutečněno podstatně méně jízd než v roce 2000, kladla německá strana důraz na nutnost většího využití tohoto způsobu dopravy. Po rozsáhlé diskusi bylo dohodnuto, že s platností od 1. července letošního roku bude zaveden nový systém prokazování použití kombinované dopravy na trase Ro-La Lovosice-Drážďany. Podmínkou výdeje odměnného povolení bude zakoupení celého okruhu přepravy, tedy jízdy v obou směrech.

Dopravce, který takový okruh bude chtít uskutečnit, obdrží potvrzení o zakoupení jízdenky tam a zpět, na jehož základě mu regionální pracoviště Sdružení ČESMAD Bohemia vydá odměnné povolení. Při povinném zakoupení celého okruhu nemusí jízda tam a zpět na sebe navazovat; jednotlivé přepravy mohou být provedeny různými vozidly v majetku jedné firmy. Doklad o zakoupení jízdenky však není přenosný na jinou firmu a odměnné povolení může být vydáno pouze dopravci, na jehož jméno doklad zní. Celý okruh musí být uskutečněn během jednoho kalendářního roku. Do 30. června letošního roku obdrží česká strana 11 tisíc odměnných povolení, která budou moci být vydána firmám, jež linku Ro-La využily v prvním pololetí. Ve druhém pololetí bude vydáno maximálně tolik odměnných povolení, kolik dokladů o zakoupení jednoho okruhu bylo vystaveno.

Doprava osob

V oblasti dopravy osob se obě delegace shodly na tom, že bilaterální i tranzitní silniční osobní doprava se uskutečňuje bez větších problémů. Problémy, které případně vznikají, se řeší operativně a v krátkých lhůtách.

Obě strany se vzájemně informovaly o konkrétní situaci v oblasti

povolování bilaterálních i tranzitních linek. Obě delegace shodně potvrdily, že vydání povolení pro mezinárodní linku je možné pouze tehdy, jestliže byla žádost o povolení předána příslušným úřadem domovského státu dopravce a se stanoviskem tohoto úřadu. Jen tak lze totiž předpokládat, že budou splněny předpoklady pro provozování linkové dopravy.

Česká strana informovala o tom, že podle platné české právní úpravy lze ve stejném dopravním spojení, v němž jsou již provozovány nejméně dvě mezinárodní linky čtyřmi různými dopravci, povolit další linku jen v případě, že dosavadní linky dopravu uspokojivě nezabezpečují.

K problematice příležitostné dopravy se konstatovalo, že v minulosti dohodnuté zásady pro vzájemné povolování vjezdu prázdných autobusů za účelem odvozů třetizemních skupin cestujících z letišť jsou vyhovující a dodržují se. Německá strana předala české straně na vědomí „Věstník o zdanění mezinárodních přeprav osob autobusy, které nejsou registrovány ve Spolkové republice Německo“. Věstník vydalo spolkové ministerstvo financí letos . dubna.

Obě strany rovněž projednaly některé jednotlivé případy, při nichž docházelo k potížím při odbavování autobusů na hraničních přechodech.

Německá strana dále komisi informovala o tom, že plnění již dříve dohodnutých minimálních technických standardů autobusů (v současné době Euro 1) bude v Německu vyžadováno a kontrolováno z důvodů právní jistoty pouze v linkové, kyvadlové a příležitostné dopravě, která podléhá povolení, a to v případě, že vydané povolení tyto podmínky obsahuje. Česká strana vzala tuto informaci na vědomí a bude v budoucnu postupovat obdobně.

Obě delegace se také dohodly, že si co nejdříve vymění novelizované vzory dokladů vozidel, respektive potvrzení, kterými jejich dopravci budou splnění technických standardů prokazovat. Shodně konstatovaly, že autobusy s datem výroby po 1. lednu 1994 jsou uznávány jako autobusy vyhovující standardu Euro 1.

Rozšiřování EU

Delegace se dále zabývaly otázkami silniční dopravy v souvislosti s rozšiřováním EU. Česká strana informovala o stavu asociačních vyjednávání v kapitole 9 – „Dopravní politika“ a sdělila, že v rámci bilaterálních jednání zjišťuje názory jednotlivých zemí EU k možnosti postupné liberalizace kabotáže. Obě strany se dohodly, že se zasadí o to, aby byly na bilaterální úrovni vytvořeny teoretické předpoklady pro stanovení kontingentu povolení pro kabotáž po rozšíření EU.

Další bod jednání byl zaměřen na vývoj silniční dopravy mezi oběma zeměmi. Delegace si vyměnily informace o rozvoji zahraničního obchodu se zvláštním zřetelem na silniční nákladní dopravu. Shodně konstatovaly, že objem zahraničního obchodu mezi ČR a SRN se loni ve srovnání s předchozím rokem zvýšil o přibližně 14,7 procenta, tedy na více než 29 miliard €, přičemž se ovšem současně mírně snížil objem obchodní výměny vyjádřený v tunách. To znamená, že ve vzájemné výměně dochází ke změně struktury zboží přesunem ke komoditám s vyšší hodnotou. Podíl silniční nákladní dopravy na dopravě mezi Německem a Českou republikou zůstal loni podle německých podkladů na stejné úrovni jako v roce 2000, tedy zhruba okolo 58 procent.

Kontroly využívání povolení budou v SRN častější

K tématu dodržování platné dohody o silniční dopravě česká strana konstatovala, že v ČR nebyly zaznamenány žádné vážnější případy porušení této dohody německými dopravci. Německá delegace sice také neměla zásadní výhrady k jejímu provádění, ale uvedla, že čeští dopravci se v některých případech pokoušejí využívat trvalá povolení současně pro více vozidel, což Německo nutí zavést častější kontroly zaměřené na používání povolení. Dále německá strana uvedla, že se vyskytují případy předstíraného pronájmu vozidla za účelem provádění tzv. přepravy na vlastní účet, která nepodléhá povolovacímu řízení. Proto i přepravy v rámci závodové dopravy budou přísně sledovány a důsledněji kontrolovány. Česká delegace souhlasila s tím, že pokud k takovýmto případům dojde, musí si být dopravci vědomi, že budou potrestáni v souladu s platnými předpisy.

Nebezpečné věci na Cínovci

Kromě těchto tematických okruhů se delegace při jednání zabývaly i řadou dalších otázek. Německá strana například podala informace o provedené kontrole používání povolení CEMT a o návrhu na nové rozdělení základního kontingentu těchto povolení.

Zástupce saské vlády přednesl informaci o připravovaném záměru omezit provoz na některých úsecích silnice B 170 (Cínovec-Drážďany) pro přepravu nebezpečných věcí, která by měla být odkloněna na jiné hraniční přechody, popřípadě by se při ní měla využívat kombinovaná doprava. V současné době saská vláda prověřuje právní aspekty zavedení tohoto opatření. V případě, že k němu přikročí, oznámí to diplomatickou cestou.

Německá delegace dále informovala o připravované změně placení poplatků za použití silnic v SRN a upozornila na právní úpravu, která zatím bez stanovení termínu mění poplatky za užití silnic z časových na kilometrové. V závěru letošního roku má být dokončena prováděcí vyhláška k tomuto zákonu, v níž bude určeno, odkdy bude změna platit (předpokládá se, že od 1. července příštího roku) a v jaké výši bude stanoven poplatek za kilometr (očekává se 0,15 € za jeden kilometr).

Česká strana požádala o ujasnění doby platnosti trvalých povolení, neboť v několika případech byli čeští dopravci neoprávněně pokutováni za použití těchto povolení v průběhu ledna následujícího roku po jejich vydání. Německá strana potvrdila, že trvalá povolení z aktuálního roku jsou platná do 31. ledna následujícího roku, ale navrhla, aby byla tato problematika v případě nespokojenosti německých dopravců znovu projednána. Za dostačující řešení považuje, aby byla nová trvalá povolení vydána dopravci teprve tehdy, až vrátí povolení z uplynulého roku.

Atesty CEMT dokladující ekologické a bezpečnostní prvky vozidel mohou být pro letošní rok předkládány buď ještě původní – v souladu s textem, který je uveden na zadní straně jednotlivých druhů povolení – nebo již nové, které odpovídají pravidlům rezoluce CEMT/CM(2001)9F­INAL. Pro příští rok musí být předkládány pouze nové atesty CEMT/CM

(2001)9FINAL s výjimkou vozidel Euro 1 (v jejich případě dostačuje splnění rezoluce 91/2).

Celé jednání probíhalo v přátelské a konstruktivní atmosféře. Německá strana pozvala českou delegaci na příští zasedání do SRN s tím, že místo a doba jednání budou dohodnuty dodatečně. Jaroslava Černá,

vedoucí odboru povolení

Sdružení ČESMAD Bohemia

spinner