26. září 2002
Německý rodinný podnik Bernard Krone Holding GmbH & Co. KG se v současné době zaměřuje na výrobu valníkových a chladírenských přípojných vozidel a zemědělských strojů. Se 14 tisíci vyrobenými a prodanými vozidly v loňském roce a s obratem 500 miliónů € se ve svém segmentu mezi evropskými výrobci užitkových vozidel zařadil na druhé místo, v prodeji valníkových návěsů dokonce na první. Na německém trhu s chladírenskými návěsy si udržuje druhou pozici. Na konci srpna to v německém Spelle oznámili zástupci společnosti.
Firmu, která se původně zabývala pouze výrobou zemědělských strojů, založil v roce 1906 ve Spelle Bernard Krone. I dnes zůstává Krone ryze rodinným podnikem, v jehož čele stojí zástupce již třetí generace. Na zemědělské stroje se společnost orientuje stále – například v segmentu travních sekaček si udržuje vedoucí postavení v Evropě. Zároveň na německém trhu zastupuje americkou značku John Deere. S výrobou užitkových vozidel začal Krone v roce 1971 ve Spelle a v roce 1987 přesunul výrobu valníkových návěsů a přívěsů do nově vybudovaného závodu ve Werlte.
Před dvěma lety, kdy převzal výrobu chladírenských návěsů v dánském Hvamu, rozšířil nabídku i o tyto komodity.
Valníková vozidla
Výroba valníkových přípojných vozidel je soustředěna do moderního výrobního závodu ve Werlte, který se 430 zaměstnanci vyrábí denně ve dvousměnném provozu kolem padesáti vozidel. Základní strategií firmy je nevyrábět vše samostatně, ale využívat možností, které nabízí globalizace světové ekonomiky. Například zhruba 50 procent rámů pro vozidla značky Krone tak pochází ze Slovenska. Firma Tomark z Prešova je pro firmu Krone vyrábí na zařízeních, jež byla zhotovena v závodě ve Werlte. Slovenská továrna nejenže splňuje německé standardy, ale dosahuje dokonce vyšší produktivity než výrobci ve spolkových zemích. Zbývající část podvozků nakupuje Krone u německých dodavatelů, nacházejících se v okruhu do 25 kilometrů od Werlte.
Konečnou úpravu rámů však zajišťuje Krone ve vlastním závodě. V roce 1996 holding vybudoval za 25 miliónů DEM novou moderní lakovnu a stal se prvním výrobcem návěsů v Evropě, který měl vlastní kataforézu. Tato technologie lakování spolu s ošetřením dalších součástek pozinkováním umožňuje výrobci nabízet své výrobky s dvanáctiletou zárukou na prorezivění. Nová lakovna pracuje v tří-směnném provozu.
Podle představitelů společnosti je dnes Krone jednou ze dvou evropských firem vyrábějících návěsy, které vykazují nárůst prodejů, což vysvětlují výrobní orientací na moderní a kvalitní produkt.
Příkladem může být návěs typu Safe Liner. Jedná se o vozidlo, jehož rám není umístěn klasicky mezi koly, nýbrž vně, a je zakryt kapotou, která překrývá i kola a sahá téměř až k vozovce. V případě nárazu do návěsu funguje v podstatě jako svodidla a brání podjetí účinněji než klasické zábrany. Navíc – v prostoru mezi koly návěsu a tahače vzniká další prostor, do něhož mohou být umístěny europalety.
Užitečným prvkem je rovněž systém Multilock, který umožňuje uchytit náklad ve vzdálenosti každých deseti centimetrů.
Významní zákazníci od Krone odebírají až 1500 vozidel ročně. Mezi největší klienty (i v zahraničí) patří především pronajímatelé, nejčastěji v americkém vlastnictví.
Výměnné nástavby
Velmi úzkou spolupráci navázal holding se svým kompetenčním partnerem v německém Brüggenu, který pro Krone vyrábí výměnné nástavby a skříňové nástavby na suché zboží. V roce 2000 zde zahájila provoz největší kataforézní lakovna v Evropě, jež umožňuje ošetření celých nástaveb, přičemž 80 procent produkce závodu je určeno pouze pro Krone. Lakovna srovnatelných parametrů se podle vedení koncernu Krone nachází pouze v Japonsku.
Chladírenské nástavby
V roce 2000 převzal Krone výrobu chladírenských návěsů v dánském Hvamu. Výrobu, která započala v roce 1968 pod značkou Frigor Trans, převzala od roku 1978 norská společnost a vozidla pak nesla označení Norfrig. V současnosti má závod o rozloze 15 tisíc m2 se jménem Krone kolem dvou set zaměstnanců, kteří by do konce letošního roku měli vyrobit dva tisíce vozidel a vytvořit obrat 56,8 miliónu €. V příštím roce by se produkce měla zvýšit ještě o dalších 500 jednotek. Kromě finální montáže návěsů se ve Hvamu vyrábějí také všechny sendvičové panely, potřebné pro výrobu nástavby.
V současnosti zaujímá Krone v segmentu chladírenských návěsů v Dánsku 45 procent trhu. Většina vozidel se vyváží do Švédska (40procentní podíl na trhu chladírenských návěsů), Norska (35 procent), Nizozemska (18) a Německa (15 procent). Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že podíl v Německu je v porovnání s ostatními zeměmi nízký, je třeba si uvědomit, že společnost Krone na tento trh vstoupila s chladírenskými vozidly teprve před dvěma lety a za tu dobu obsadila na trhu druhé místo.
Značku v ČR zastupuje společnost PEMA
Na českém trhu značku Krone zastupuje společnost PEMA Praha, s. r. o., která je dceřinou společností německé firmy PEMA, Nutzfahrzeug- Handels- GmbH. Vedle České republiky provozuje pobočky i ve Švýcarsku a na Slovensku. V Německu se zabývá pouze pronájmem užitkových vozidel, v ostatních zemích také prodejem a finančním leasingem. V současnosti vlastní PEMA kolem 10 tisíc vozidel – velký počet z nich (v Praze aktuálně asi 80 kusů) je k dispozici na skladě, aby v případě potřeby mohla být zákazníkům ihned dodána. V České republice PEMA pro-dává také nová vozidla značek Iveco a Volvo a návěsy značky Krone.
Pronájem zahrnuje, stejně jako v případě německé centrály a ostatních poboček, komplexní služby, jejichž cílem je převzetí veškeré péče o údržbu vozidla; dopravce se tak může zaměřit pouze na vlastní dopravní činnost. Například ve všech zemích, kde působí, zajišťuje PEMA přímý nepřetržitý servis, který umožňuje provádět běžné opravy v době, kdy vozidlo není využito – například přes noc v době odpočinku řidiče.
O tom, že PEMA zvolila správnou strategii, svědčí následující údaje: zatímco prodej nákladních vozidel v Německu loni klesl o 30 procent, jejich pronájem se zvýšil o 20 procent. Milan Frydryšek