Ing. Jiří Matějovič pro DN

„Nízký rozpočet ministerstvu neumožňuje realizovat nezbytná opatření“

Na přelomu května a června se v rumunské Bukurešti uskutečnilo 86. zasedání rady ministrů Evropské konference ministrů dopravy (CEMT). Zasedání se zúčastnil i náměstek ministra dopravy a spojů ČR ing. Jiří Matějovič. Předtím, než se v dubnu letošního roku ujal své funkce na ministerstvu dopravy, působil přes dva roky v sekretariátu CEMT v Paříži, kde se zabýval integrací nových členských států, problematikou kriminality v dopravě a inteligentními dopravními systémy. Hovořili jsme s ním o výsledcích zasedání CEMT i o aktuálních problémech, s nimiž se resort dopravy potýká.
„Jak jste spokojen s výsledky zasedání Evropské konference ministrů dopravy?“
„Zasedání v Bukurešti, jehož jsem se poprvé zúčastnil jako zástupce ministerstva dopravy, považuji za zdařilé. Ministři například důkladně diskutovali o problematice silniční dopravy, bezpečnosti silniční dopravy, ochraně dopravy proti terorismu a o infrastruktuře na Balkánu. Přijali řadu rezolucí a doporučení, které jsou pro členské země závazné, například Rezoluci o zjednodušení procedury při vydávání víz profesionálním řidičům, Konsolidovanou rezoluci o kombinované dopravě, která nahradila několik předchozích dokumentů, Rezoluci o rozvoji evropských železnic, Doporučení o bezpečnosti silniční dopravy na vedlejších komunikacích v Evropě, Deklaraci o potírání terorismu v dopravě a řadu dalších dokumentů.“
„Jedním z bodů, o němž účastníci zasedání diskutovali, by i otázka budoucí činnosti CEMT…“
„CEMT je organizací, která se může pyšnit tím, že téměř padesát let propojovala rozdílné politické systémy a ovlivňovala rozvoj dopravy v Evropě i mimo ni. V současné době má 42 řádných a pět přidružených členů. Přestože tyto přidružené státy – Spojené státy, Kanada, Japonsko, Austrálie a Nový Zéland – nemají hlasovací právo, mohou činnost CEMT také ovlivňovat. CEMT příští rok oslaví padesátileté výročí svého založení a v této souvislosti se objevují i snahy, aby z ní byla vytvořena světová organizace. Osobně se ovšem domnívám, že CEMT bude i nadále spíše evropskou organizací a že se – jako doposud – bude zabývat především pozemní dopravou, tedy silniční a železniční dopravou a vnitrozemskou plavbou. Předpokládám, že si CEMT zachová postavení jedné z nejdůležitějších mezivládních organizací, která je schopna řešit dopravní problémy v širším měřítku, nikoli například jen v rámci Evropské unie.“

„Jaký je aktuální vývoj přístupových jednání České republiky s Evropskou unií?“
„Kapitolu ‚Dopravní politika‘ se – ne vinou České republiky – dosud nepodařilo uzavřít, přestože ČR splňuje kritéria stanovená v oblasti dopravy pro vstup do EU, nevyžaduje žádné přechodné období a je připravena dokončit včas všechny procedury v dané oblasti nezbytné pro vstup ČR do EU. Členské země se naproti tomu dohodly na společné pozici, která předpokládá až pětiletý (2 + 2 + 1) odklad práva podnikat v oblasti silniční nákladní kabotáže na vnitřním trhu členských zemí. Česká republika je vlastně poslední z kandidátských zemí – o nichž se předpokládá, že budou přijaty ve stejném termínu – která nemá kapitolu ‚Dopravní politika‘ uzavřenou. Jistou ironií je, že Česká republika patřila k těm zemím, které měly vstupní podmínky v dopravě nejlepší. Další jednání budou vedena na mezivládní přístupové konferenci v nebližších dnech.“
„Komisař pro rozšíření EU minulý týden prohlásil, že problém kabotáže bude po volbách v Německu vyřešen za několik hodin. Problematika kabotáže je zástupným problémem i podle českých dopravců. Bude možné tuto otázku řešit po vstupu ČR do Evropské unie uzavíráním bilaterálních smluv s jednotlivými zeměmi?“
„Dopravci mají pravdu, když tvrdí, že kabotáž je pouze zástupný problém, a to vzhledem k nízkým výkonům v této oblasti. Po dvou letech omezení kabotáže bude situace vyhodnocena a v případě potřeby se vůči některým dalším zemím uplatní další dvouleté, případně roční období. Všechno nasvědčuje tomu, že pro Českou republiku tato záležitost nebude mít velký význam. Rovněž předpokládám, že se nám s většinou členských zemí Evropské unie podaří dvoustranně uzavřít příznivější podmínky. Chtěl bych připomenout, že nejde jenom o to, co nejrychleji liberalizovat kabotáž se stávajícími členskými zeměmi EU, ale také o ochranu českých dopravců před konkurencí dopravců z nových členských zemí na území České republiky.“
„Podařilo se v rozpočtu ministerstva nalézt dodatečné finanční prostředky na obnovu vozového parku autobusů?“
„Na obnovu vozového parku linkových autobusů zůstává pro letošní rok vyčleněno 200 miliónů Kč, další prostředky se v rozpočtu ministerstva nenašly. Původně jsme počítali s 300 milióny Kč, sto miliónů bylo ovšem převedeno na podporu kombinované dopravy. Vyhrazené finanční prostředky postačují pouze na dílčí dotaci na pořízení zhruba 300 nových autobusů v linkové dopravě, což znamená, že při tomto tempu by vozový park autobusů v České republice byl obnoven za přibližně dvacet let. Tento stav samozřejmě není dobrý. Je třeba si ovšem uvědomit, že kapitola ministerstva dopravy a spojů byla ve státním rozpočtu značně poddimenzována a neumožňuje ministerstvu realizovat ani některá nezbytná opatření. Po vládě například požadujeme, aby navýšila kapitolu MDS v rozpočtu o 850 miliónů Kč na tzv. dopravně-správní agendy.“
„Jak ministerstvo pokračuje při budování orgánu státního odborného dozoru v oblasti silniční dopravy?“
„Koncepce státního odborného dozoru v silniční dopravě předpokládá, že bude vytvořeno nové oddělení v odboru silniční dopravy ministerstva dopravy a spojů, které se bude skládat z centrální jednotky a ze dvou až tří jednotek mobilních. Centrální jednotka by měla mít deset až jedenáct zaměstnanců; mobilní jednotky přibližně devět. Kvůli nedostatku finančních prostředků v rozpočtu ministerstva jsme ovšem museli vznik oddělení odložit na druhé pololetí letošního roku. Nicméně úkoly, které nejsou podmíněny finančním krytím, jsou již zabezpečeny. Probíhá například školení zaměstnanců a připravují se společné kontrolní akce s Policií ČR, které umožní zlepšit kontrolní činnost zejména v mezinárodní kamionové dopravě.“
„Na které oblasti by se ministerstvo dopravy a spojů podle vašeho názoru mělo zaměřit v příštím volebním období?“
„Již na podzim bude třeba zahájit přípravu nové dopravní politiky České republiky. Měla by se především zaměřit na rovnoprávný vstup do EU a na první období po vstupu země do Evropské unie. Budeme se muset snažit, abychom maximálně vy-užili výhody, které našim dopravcům poskytne členství České republiky v Evropské unii, ať už tím, že se rozšíří trh, nebo tím, že budeme moci při budování dopravní infrastruktury využívat strukturální či kohezní fondy Evropské unie, a současně omezit nevýhody. Pozornost budeme muset věnovat i zlepšení dopravních služeb českých dopravců a technické úrovně jejich dopravních prostředků. Rovněž bude důležité, aby Česká republika maximálně využila svého potenciálu jako tranzitní země.“
„Mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí se rozhořel spor o vyhlášce, která upravuje provoz motorových plavidel. Jak by se podle vašeho názoru měly rozporné zájmy dopravců a ochránců životního prostředí řešit v budoucnosti?“
„Nad vztahem dopravy a životního prostředí se budeme muset i nadále vážně zamýšlet, protože tato problematika bude stále palčivější. Česká republika patří k zemím, které mají důkladně propracovaný způsob posuzování vlivu staveb i dopravy na životní prostředí. Přesto se ocitáme v situaci, kdy je stále obtížnější skloubit právo člověka na mobilitu s jeho právem na život ve zdravém prostředí, tedy zajistit udržitelný rozvoj dopravy ve vazbě na zdraví obyvatel a životní prostředí. Společnost si bude muset zvolit, co je pro ni důležitější a pracovníci MDS budou muset její představy promítnout do dopravně-politických materiálů. V této souvislosti bych rád připomenul, že na růstu HDP a na vysoké životní úrovni, která byla v západní Evropě dosažena po druhé světové válce, se přibližně ze čtyřiceti procent podílel právě rozvoj dopravy. Bude nutno zvážit, zda přírůstek HDP je i nadále hlavním kritériem ekonomického
růstu a vyřešit socio-ekonomický vztah společnosti k dopravě jako jedné ze základních lidských činností a potřeb.“ (von) 

spinner