6. března 2003
Novozélandská kurýrní služba Fastway Couriers pokračuje v dobývání evropských trhů. Krátce po otevření prvního zastoupení na starém kontinentu ve Velké Británii zřídila pobočky také v Německu a Irsku. Nejnověji své aktivity na konci loňského roku rozšířila i na francouzský trh. Fastway při své expanzi využívá výhod franšízigového podnikání.
Fastway nemá klasickou strukturu kurýrní expresní firmy jako její konkurenti. Základem je franšízingový systém, který dnes na celém světě sdílí více než tisíc místních firem. Síla této koncepce spočívá především v lokální zakotvenosti partnerů, kteří pokrývají přesně vymezenou oblast jako samostatné podniky, ovšem pod značkou poskytovatele franšízy.
V čele francouzského zastoupení stojí od konce listopadu loňského roku prezident John Goodhardt a provozní a obchodní ředitel Christian Houel. V pařížském sídle firmy se nachází také středisko franšízingové podpory FSO (Franchise Support Office), které zajišťuje vzdělávání a školení regionálních příjemců franšízy a poskytuje podporu při prodeji, marketingu, správě, výměně dat a tvorbě obchodního plánu. Regionální ředitelé mají na starost oblasti Lyonu, Marseille, Tours, Lille, Avignonu, Brestu a Besançonu. Příjemce franšízy se zavazuje investovat nejméně 20 tisíc €, jako vstupní poplatek musí navíc uhradit deset tisíc €. Regionální příjemci franšízy zaplatí za poskytnutí licence (know – how, používání firemního loga, podporu atd.) od 150 do 300 tisíc €, protože pro pokrytí větší oblasti potřebují vlastní distribuční sklad. Kromě toho platí příjemce ještě pravidelné odvody ve výši devíti procent obratu.
Regionální uspořádání až do příštího roku
Struktura tarifů je velmi jednoduchá. Stejná cena platí pro všechny zásilky dodávané v rámci jednoho regionu, pro distribuci v sousedních regionech platí druhý tarif a na všechny ostatní oblasti se vztahuje třetí sazba. Těžištěm činnosti každé „pobočky“ Fastway jsou však místní dodávky, na které připadá 60 až 65 procent veškeré distribuce. Toto regionální uspořádání zůstane zřejmě zachováno až do konce příštího roku, poté by mohli zákazníci podávat kurýrní zásilky pro doručení po celé zemi. Do té doby musí vedení Fastway vyřešit otázku, zda bude podnik dopravu zásilek mezi regionálními sklady zajišťovat vlastními vozidly nebo zda najme externího dopravce.
To, že systém se v praxi osvědčil a je plně životaschopný, dokládá soustavný růst franšízingové skupiny Fastway, která v loňském roce dosáhla s 1200 partnery obratu 80 miliónů €. Zjištění skutečného potenciálu je ovšem poněkud problematické, protože většinu obratu vytváří v Austrálii a na Novém Zélandu, kde jsou ceny za kurýrní služby podstatně nižší než v Evropě. „Za stejnou službu zaplatí Australan stejnou částku v australských dolarech jako Francouz v €,“ uvedl John Goodhardt. Ve srovnání s evropskou měnou má přitom australský dolar hodnotu přibližně poloviční.
n