14. listopadu 2002
Nový slovenský ministr dopravy, pošt a telekomunikací Pavol Prokopovič hodlá prosadit, aby byla výstavba dálnic v zemi financována nejen ze státního rozpočtu, ale i ze soukromých zdrojů. Ministr chce dále zefektivnit hospodaření slovenských drah, aktivněji vstoupit do řízení společnosti Slovenské telekomunikácie a pokračovat v transformaci státního podniku Slovenská pošta. Ministr, který do funkce nastoupil v polovině října, to uvedl minulý týden v Bratislavě.
Na financování dálnic slovenská vláda v návrhu státního rozpočtu na příští rok vyčlenila 8,5 miliardy Sk. „Zdá se to málo, aby výstavba dálnic pokračovala tím tempem jako dosud. Nepředpokládám, že dálnice budou financovány pouze ze státního rozpočtu,“ prohlásil minulý týden Pavol Prokopovič.
Železničná spoločnosť a Železnice SR, které vznikly na počátku letošního roku po rozdělení státních drah na dva subjekty, získají v příštím roce z rozpočtu dohromady 6,6 miliardy Sk. Tato částka podle Pavla Prokopoviče pokryje ekonomicky oprávněné náklady podniků zhruba z 80 procent. „Zbytek bude nutné najít uvnitř společností, a proto bude nutné racionalizovat jejich náklady,“ uvedl ministr. Vyšší příjmy by dráhy měly získat také díky zvýšení jízdného o 15 procent a zrušení některých slev. Ani nový nárůst cen však nepokryje inflaci z loňského a letošního roku a předpokládanou inflaci v roce příštím, poznamenal ministr.
Pavol Prokopovič je rozhodnut zamezit nárůstu zadluženosti obou společností tak, že jim neodsouhlasí žádný nový úvěr na krytí provozních nákladů. Staré závazky drah na sebe převzalo ministerstvo financí, které je bude splácet z mimorozpočtových zdrojů.
Tunel Branisko bude otevřen od příští letní sezóny
Nový ministr zároveň informoval o tom, že dálniční tunel pod horským přejezdem Branisko bude otevřen do začátku příští letní sezóny. Původně měl být tunel, jehož výstavba si vyžádala kolem pěti miliard Sk, odevzdán do zkušebního provozu již v polovině září (viz DN 33/02).
(čtk)