12. září 2002
Konečné řešení výstavby dopravního terminálu pro překlad zboží z Dálného východu k jeho další distribuci po Evropě by měly najít expertní skupiny polských a českých expertů. Překladiště by mohlo vyrůst jak v jihopolském Slavkově, tak i v severomoravském Bohumíně. Minulý týden to při pracovní návštěvě ve Varšavě oznámil ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský.
Ministři dopravy České republiky a Polska se během varšavských rozhovorů shodli na tom, že v otázce výstavby terminálů by podmínky neměl diktovat soukromý investor. Obě strany by nyní měly připravit ekonomickou rozvahu, která by měla naznačit perspektivy realizace záměru. Vlastní výstavbu by ovšem podle jejich názoru neměli realizovat zahraniční developeři; celou zakázku tak zřejmě nezíská společnost Shiran, která zatím stojí v čele mezinárodního konsorcia pro výstavbu buhumínského terminálu.
Čeští a polští vládní experti, kteří by se poprvé měli sejít již tento týden, by měli vypracovat časový plán a budou se také zabývat analýzou zatím nízké poptávky po službách terminálu.
Podle Milana Šimonovského by měly vzniknout terminály dva, jeden v severomoravském Bohumíně a druhý v jihopolském Slavkově, v němž širokorozchodná železnice končí. Zatím však podle něj není jisté, zda obě překladiště propojí nový úsek širokorozchodné tratě, nebo zda budou obě země hledat jiné řešení. Polsko již dříve navrhovalo například využití podvozků s proměnným rozchodem kol.
V první fázi bude podle českého ministra dopravy vedoucí zemí projektu Polsko. „Musíme to uchopit na základě meziresortní dohody. Bez Polska to nejde,“ řekl. Doplnil přitom, že obě země předpokládají využití prostředků Evropské unie. (čtk)
(Více viz „Jednání o terminálu na-
rážejí v Polsku na překážky“, str. 2)