19. září 2002
Obchodní rok 2001 skončil pro Rakouské spolkové dráhy ÖBB
úspěšně. Podnik dosáhl nárůstu zisku z běžné obchodní činnosti o 4,2 procenta na 122,1 miliónu €. V polovině srpna to ve Vídni oznámil generální ředitel ÖBB Rüdiger vorm Walde s tím, že obrat koncernu současně vzrostl o 2,2 procenta na 2,109 miliardy €.
Loňský rok byl pro podnik podle Rüdigera vorm Waldeho „rokem analýzy“. Hospodaření drah pozitivně ovlivnila například akce „sale-and-lease-back“ z let 1999 a 2000, kdy spolkové dráhy prodaly svůj park kolejových vozidel a zpětně si jej pronajaly, což jim vyneslo mimořádné příjmy ve výši 7 miliónů €. „Mezitím se prakticky celý movitý majetek podařilo převést do režimu strukturovaného leasingového financování, takže nyní již příliš prostoru pro další podobné operace nezbývá,“ dodal Rüdiger vorm Walde.
Finanční výsledky se díky prodeji a zpětnému leasingu zlepšily a namísto celkové ztráty 18,2 miliónu € podnik loni vykázal ztrátu již jen v poloviční výši – 9,4 miliónu €.
Koncern i v loňském roce pokračoval v racionalizačních opatřeních. Ve srovnání s rokem 2000 ÖBB propustily dokonce větší počet pracovníků. „V tomto duchu budeme dále pokračovat do té doby, dokud nebudou ÖBB plně konkurenceschopné,“ uvedl Rüdiger vorm Walde.
V oblasti nákladní dopravy podnik zvýšil přepravní výkony o dvě procenta na 86,4 miliónu tun. Nákladní složka tak dosáhla obratu 1,2 miliardy €, což bylo o 9,1 procenta více než v předchozím roce. Podíl dopravce na trhu se stabilizoval na 33 procentech.
Rakouské spolkové dráhy již loni pocítily dopad liberalizace domácího železničního trhu, která tlačí na snižování marží v nákladní dopravě. V této souvislosti člen představenstva ÖBB pro osobní a nákladní dopravu Ferdinand Schmidt zdůraznil, že podnik se v budoucnu bude více zaměřovat na komplexní logistická řešení v mezinárodním měřítku. Dokladem zájmu společnosti o zahraniční kontakty jsou například investice do terminálu San Stino v severní Itálii.
Do konce letošního roku by objem nákladní přepravy mohl dosáhnout 90 miliónů tun, řekl Ferdinand
Schmidt. Do roku 2004 pak vedení ÖBB očekává další nárůst na 95 miliónů tun. Podnik v této souvislosti hodlá investovat 600 miliónů € do nákupu nových vozů pro nákladní dopravu. A