Ing. Ondřej ŠŤastný pro DN

„Obor silniční dopravy loni zaznamenal náznak určité stabilizace“

Obor silniční dopravy prošel v uplynulém roce řadou změn. O stručnou rekapitulaci vývoje v roce 2001 a o vyjádření k tomu, co lze očekávat v letošním roce, jsme požádali ředitele odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů ČR ing. Ondřeje Šťastného.
„Jaký je podle vás aktuální stav oboru silniční dopravy v České republice?“
„Obor silniční dopravy zaznamenal v loňském roce po zavedení náročnějších podmínek pro přístup na dopravní trh náznak určité stabilizace. V rámci jednání smíšených komisí byla dosažena celá řada zlepšení, a to především ve formě navýšení kontingentů povolení. Dále je třeba vidět pozitivní prvky vycházející ze skutečnosti, že Česká republika v oblasti silniční dopravy v podstatě splnila požadavky Evropské unie týkající se podmínek přístupu na dopravní trh a provozování silniční dopravy. To se odrazilo také při projednávání kapitoly Dopravní politika v rámci jednání o přidružení České republiky k Evropské unii, při němž byla ČR hodnocena pozitivně. Za úspěch lze považovat i přistoupení České republiky k dohodě Interbus – díky němu bude vytvořeno pozitivní klima ke sjednocení a zjednodušení podmínek pro provozování silniční dopravy osob.“
„Co loni nejvíce ovlivňovalo situaci v silniční dopravě?“
„Situaci v mezinárodní silniční nákladní dopravě nadále negativně ovlivňoval nárůst vozidlové kapacity dopravců, který, byť zpomalený, stále přetrvával. Tento nárůst totiž způsoboval snižování počtů povolení přidělených na jedno vozidlo – pravidelně navyšovat kontingenty se totiž daří pouze s některými zeměmi. Neuspokojivý je také stav provádění státního odborného dozoru, a to jak u tuzemských, tak i zahraničních dopravců. Není tak zcela zajištěna
potřebná vymahatelnost zákonů a právních předpisů. Tato oblast je ostatně kritizována i představiteli Evropské unie a její zlepšení je jednou z priorit MDS v letošním roce.
Naopak jednou z pozitivních skutečností, která ovlivnila provoz mezinárodní silniční dopravy, bylo zintenzivnění mezinárodních jednání smíšených komisí. Při těchto jednáních česká strana prosazovala liberalizaci silniční dopravy a v mnoha případech se jí podařilo dojednat lepší podmínky pro české dopravce – zejména v relacích, kde je neustále výrazný nedostatek povolení. Konkrétně se jedná o razantní navýšení kontingentů pro Německo a Francii. Usku-
tečnila se také jednání o liberalizaci silniční dopravy mezi státy Visegrádské čtyřky, která však prozatím skončila patovou situací.“
„Co očekáváte v letošním roce?“
„Je zde mnoho skutečností, které by mohly letos pozitivně ovlivnit si-tuaci v silniční dopravě. Zaměříme se například – v rámci reformy státní správy – na spolupráci při novelizaci příslušné legislativy tak, aby převod kompetencí z okresních úřadů na kraje byl plynulý a proběhl bez obtíží. Počítáme též s uskutečněním dalších mezinárodních jednání s cílem vylepšit stávající podmínky se zeměmi, s nimiž dosavadní jednání nebyla příliš úspěšná, tedy s Belgií a Itálií, ale především s Rakouskem. A to i přesto, že jednání s posledně jmenovaným partnerem jsou vždy obtížná a nevedou k výraznějším úspěchům.
Ministerstvo dopravy a spojů rovněž připravuje zpřísnění provádění státního odborného dozoru v silniční dopravě. V současné době je již zpracována nová koncepce kontrol v silniční dopravě, s jejímž náběhem se počítá v druhém pololetí letošního roku. Přestože nejsme pesimisté, předpokládáme, že k většímu posunu a k odstranění hlavních stávajících problémů v silniční dopravě dojde teprve až po přičlenění České republiky k EU.“
„Jak je podle vás česká doprava připravena na vstup do Evropské unie?“
„Připravenost české dopravy na vstup do Evropské unie se hodnotí velice těžko. Pokud se týče podmínek (včetně právních předpisů), byly do české legislativy zahrnuty prakticky všechny normy a předpisy, které oblast silniční dopravy v EU upravují. V současné době je česká ‚dopravní‘ legislativa plně slučitelná s evropskou a ČR je na vstup připravena bez požadavků na jakákoli přechodná období. Pochopitelně, existují části předpisů, které budou moci začít platit až ode dne vstupu Česka do unie. Jedná se například o různé dohody EU jako celku s třetími státy. I zde jsme však připravili českou legislativu tak, aby automatické či plynulé převzetí i těchto zbývajících norem nečinilo žádné potíže a nebylo zbytečnou brzdou pro podnikatele. Pro provozovatele dopravy bude významné zejména připravované vzájemné uznávání diplomů a vzdělání, což je důležité pro případné podnikatelské aktivity českých dopravců na území jiného členského státu EU.
Hodnotit podnikatelský sektor a jeho připravenost by měli spíše samotní dopravci. My předpokládáme, že bez zásadnějších potíží jsou na vstup připraveni dopravci podnikající v mezinárodní dopravě – ti podle našeho názoru mohou na trhu obstát.
Obtížnější možná je a bude situace pro dopravce vnitrostátní. Po legislativní stránce máme v této oblasti předpisy také slučitelné (i technické předpisy jsou prakticky totožné s předpisy EU), ale přesto máme dojem, že změny ve vnitrostátní nákladní dopravě neprobíhají tak rychle, jako v případě dopravy mezinárodní. Kromě toho, ve vnitrostátní dopravě je zapojeno výrazně více dopravců než v mezinárodní a je zde také podstatně větší počet menších a malých dopravců. Ti se v podmínkách velice tvrdé konkurence (za stavu, kdy je zřetelný přebytek dopravních kapacit), snaží v první řadě ‚přežít‘. Přizpůsobování se novým podmínkám je u nich tudíž o něco pomalejší, a to zejména v případě, že nové předpisy vyžadují (či budou vyžadovat) větší investice.“
(red) 

spinner