26. září 2002
I na letošním, již 59. ročníku nejvýznamnějšího evropského veletrhu užitkových vozidel Internationale Automobil-Ausstellung Nutzfahrzeuge (IAA), který se konal ve dnech 12. až 19 září v německém Hannoveru, se výrobci prezentovali řadou novinek. Na jeho podobě se nicméně do jisté míry negativně podepsala přetrvávající nepříznivá hospodářská situace v západní Evropě.
O některých negativních vlivech, působících na automobilový průmysl a silniční dopravu, se v předvečer otevření veletrhu při setkání s novináři zmínil i prezident Německé asociace automobilového průmyslu (VDA) Bernd Gott-schalk. Upozornil na to, že po sedmi úspěšných letech nyní automobilový průmysl prochází již druhým rokem obdobím spíše obtížným. Připomenul, že počet nově registrovaných nákladních vozidel v Německu je i letos stále relativně nízký, pouze v segmentu dodávek je situace příznivější.
Již dlouhou dobu panuje nejistota z hlediska perspektiv dalšího vývoje hospodářství, která se podle Bernda Gottschalka dotýká Německa mnohem více než dalších evropských zemí. Za příklad zásahů, které se nepříznivě promítají do sektoru silniční dopravy, označil nové ekologické daně a připravovaný systém zpoplatnění dálnic podle ujetých kilometrů. Další negativní vliv podle něj představuje i přetrvávající nízká úroveň investic do ekonomiky jako celku, která vede k nižší poptávce po službách dopravců. „Zdá se, že ani během druhé poloviny roku se obraz v sektoru užitkových vozidel příliš nezmění,“ zdůraznil.
Odvětví podle Bernda Gottschalka trpí politikou zvyšování nákladů pro určité dopravní sektory. Například již nové mýtné pro nákladní vozidla bude pro dopravce představovat roční zátěž ve výši 3,4 miliardy €. Další zpoplatnění silniční dopravy podle něj bude působit i jako psychologický blok, který bude bránit dalším investicím v sektoru silniční dopravy; pro podnikání v této oblasti bude představovat stále větší hrozbu.
Nejvíce bude podle prezidenta VDA zavedením mýtného v polovině příštího roku ohrožena německá vnitrostátní doprava. Poplatky v Německu jsou již dnes vyšší než v okolních zemích – pro čtyřicetitunovou soupravu činí ročně (bez mýtného a nové ekologické daně) 23 500 €; v Itálii je to 17 800 € a v Nizozemsku dokonce ještě méně.
S odkazem na blížící se volby v Německu Bernd Gottschalk upozornil na to, že „ať se stane cokoli, jedna věc by měla být vzata v úvahu: mobilita by v žádném případě neměla být dražší“. Právě tato obava je hlavní příčinou postoje „počkáme a uvidíme“, který dopravcům brání pořizovat si nová vozidla. „A ještě jedna poznámka k mýtnému pro kamióny: možná to někoho překvapí, ale jsme zcela otevřeni myšlence vyměnit stávající fixní zpoplatňování na volné financování podle užívané komunikace, avšak za dvou podmínek. Za prvé by měly být vyčleněny fondy pro investice do silniční sítě a za druhé by tato změna neměla přinést žádnou další zátěž. V Německu ani v Evropě nepotřebujeme další zvyšování ceny mobility, ale naopak její ulehčení, aby ekonomika opět mohla jít kupředu,“ řekl dále Bernd Gott-schalk.
Prezident VDA prohlásil, že by bylo správné, aby byl v Evropě zaveden harmonizovaný systém zdanění pohonných hmot. „Avšak proč pouze pro vozidla nad 16 tun? Vždyť šestitunová vozidla jsou také používána pro podnikání – nižší daně by měly zvýhodňovat všechny stejně,“ dodal.
Poptávka po dopravě se bude dále zvyšovat. Více než jinými faktory to bude způsobeno především rozšiřováním Evropské unie směrem na východ, v jehož důsledku se objem nákladní dopravy bude v následujících deseti letech trvale zvyšovat. A velkou část tohoto navýšení – zhruba dvě třetiny – převezmou nákladní vozidla. „Také železnice se mění, avšak v budoucnu budou její služby představovat méně než pětinu služeb, které bude poskytovat silniční nákladní doprava, a to i přes nikdy nekončící diskusi o převodu zboží na železnici,“ prohlásil Bernd Gottschalk.
Je proto důležité, aby v Evropě a obzvlášť v Německu byla k dispozici dobrá infrastruktura. Jinak tamní dopravci ztratí konkurenceschopnost. „Údržba dálnic v Německu do roku 2020 bude stát zhruba 30 miliard €. Infrastrukturní politika je politikou růstu. A růst je předpokladem pro další zaměstnanost,“ uvedl Bernd Gottschalk při setkání s novináři v předvečer zahájení veletrhu.
Skutečnosti, o nichž se zmínil Bernd Gott-schalk, jsou bezpochyby příčinou toho, že automobilový průmysl v Evropě i v Německu prochází obtížnou fází svého vývoje. Zřejmé to bylo i na menším rozsahu expozic, některé pavilóny nebyly ani zcela zaplněny – celková výstavní plocha činila 200 tisíc m2 oproti loňským 220 tisícům. Hlavní úbytek vystavovatelů postihl dodavatele pro automobilový průmysl, přesto však tato skupina tvořila 57 procent ze všech vystavujících.
Celkem se letošního IAA v Hannoveru zúčastnilo na 1200 vystavovatelů (o sto méně než loni ve Frankfurtu nad Mohanem) ze 42 zemí a k vidění bylo na 160 světových novinek (loni více než dvě stě). Přesto pořadatelé na počátku veletrhu očekávali stejnou návštěvnost jako v roce 2001 – kolem 200 tisíc osob, a to převážně z řad odborné veřejnosti.
Z velké „sedmičky“ pouze šest
Hlavním magnetem veletrhu byly bezpochyby expozice hlavních evropských výrobců nákladních vozidel. Z velké „sedmičky“ letos v Hannoveru chybělo pouze Iveco. Ukázky z produkce italského výrobce, ať již letošní novinka tahač Stralis či vozidla z řady Daily, však byly přesto zastoupeny v expozicích některých jiných vystavovatelů.
DaimlerChrysler
Expozice koncernu DaimlerChrysler co do velikosti i počtu vystavených exponátů neměla na veletrhu konkurenci. Výrobky značky Mercedes-Benz a Unimog výrobce představil v halách 14 až 17, a navíc i ve třech venkovních expozicích. Užitková vozidla, autobusy i speciální techniku doprovázela prezentace služeb, které s jejich provozem souvisejí.
Vozidla značky Mercedes-Benz byla vystavena především ve velkolepě pojaté expozici o rozloze 11 tisíc m2 v hale 14/15. Návštěvníci v ní měli možnost se na jednom místě seznámit se základní nabídkou německého výrobce. Čtyřicet pět vystavených vozidel bylo přehledně rozčleněno podle jejich určení – zastoupena byla vozidla pro stavebnictví, dálkovou dopravu, kurýrní a expresní služby, městskou dopravu, rozvážku na krátké vzdálenosti i dopravu osob. Ve světové premiéře DaimlerChrysler v Hannoveru představil dvě inovace – tahače Actros a dodávky Sprinter.
Vozidel první generace modelu Actros, která byla představena v roce 1996, se již vyrobilo více než 230 tisíc. Ve svém segmentu model obsadil kolem 20 procent západoevropského trhu. Nový Actros, s jehož uvedením na trh se počítá na jaře příštího roku, se vyznačuje řadou dalších inovací. Je vybaven zdokonalenými motory s vyšším výkonem (o 5 až 20 kW v závislosti na modelu) i točivým momentem (o téměř 10 procent). Ke zvýšení užitečné hmotnosti a ke snížení provozních nákladů vozidla přispívá například nová koncepce náprav a nové superširoké pneumatiky, které umožňují po-užití kol v jednomontáži. Změn doznalo i pracoviště řidiče – budka je vybavena například novými, ortopedicky přizpůsobenými sedadly a lůžky.
Inovovaný Sprinter vybavil DaimlerChrysler zejména novými bezpečnostními prvky – například systémem ESP (elektronický stabilizační program) a ASR (protiprokluzový kontrolní systém).
DaimlerChrysler v Hannoveru představil i model Atego, určený pro distribuci zboží na kratší vzdálenosti. Řadu motorů pro tento model – s výkonovým spektrem od 90 do 204 kW – rozšířil o další pohonnou jednotku s výkonem 240 kW. Poprvé představil také Atego s automatizovanou převodovkou Telligent.
Světovou premiéru v Hannove-ru slavila i vozidla Unimog U 4000 a U 5000, určená do velmi náročného terénu. Po vybavení speciálními nástavbami naleznou uplatnění například při hašení lesních požárů, u různých bezpečnostních nebo záchranných jednotek či jako expediční speciály.
Hannoverský veletrh představoval vhodnou příležitost i pro představení nové vlajkové lodi značky Setra – stal se jí nový dvoupatrový (double-decker) autobus S 431 DT o délce 13,980 metru, výšce čtyř metrů a šířce 2,55 metru. V porovnání s jinými vozidly této kategorie nabízí nová Setra větší vnitřní prostor, který umožňuje přepravit o čtyři cestující více. Zvětšen byl také zavazadlový prostor – na 8,4 m3. Ke snížení provozních nákladů mají podle výrobce přispět mimo jiné i servisní intervaly, které byly prodlouženy na 90 tisíc kilometrů.
Světovou novinkou byl rovněž dvounápravový autobus Setra S 316 UL o délce 12,87 metru. Celkem Setra v Hannoveru představila deset vozidel.
MAN
Hannoverský autosalón využil k představení řady novinek také další renomovaný německý výrobce – MAN Nutzfahrzeuge AG. Svou světovou premiéru si zde odbyl čtyřnápravový tahač MAN TGA 41.660 s výkonem 485 kW, který rozšířil
dosavadní nabídku vozidel Trucknology Generation. Jeho výkon jej předurčuje pro nasazení v těžké nákladní dopravě nebo ve stavebnictví.
Důležité místo v expozici MAN zaujímaly pohonné jednotky se systémem vysokotlakého vstřikování common-rail. Návštěvníci si mohli prohlédnout například také nové řadové přeplňované šestiválce – D2876 o objemu 12,8 litru s výkonem 390 kW a D0836 o objemu 6,9 litru s výkonem 206 a 240 kW. Oba motory jsou určeny pro nákladní vozidla i autobusy. Novinkou je rovněž desetiválec D2840 LF25 s výkonem 660 kW, který dokazuje, že vozidla pro těžkou dopravu budou i v budoucnu představovat důležitou součást výrobního programu automobilky MAN. Nové motory splňují normu Euro 3 a jsou vybaveny motorovou brzdou EVB (Exhaust Valve Brake).
Světovou novinkou byl tzv. PriTarder, který společně vyvinuli konstruktéři společností MAN a Voith. Jedná se o agregát, který spojuje vodní čerpadlo a retardér; spolu s motorovou brzdou EVB přispívá k bezpečnému brzdění vozidla a méně častému a intenzivnímu používání provozní brzdy, což se projeví i v nižších provozních nákladech.
V expozici MAN byla k vidění i široká škála vozidel určených pro stavebnictví a zástupci lehčí řady L2000 a M2000, a to s mnoha technickými inovacemi.
V kategorii autobusů představil MAN hned několik novinek – společně s Neoplanem nyní nabízí zákazníkům tři nové autobusy, které jsou vytvořeny na unifikované platformě: Lion‘s Star (resp. Lion‘s TopStar) a Lion‘s Coach (resp. Lion‘s Top-Coach) z vlastní produkce MAN a studie X-Liner z konstrukčních dílen Neoplanu. Ve světové premiéře byly v Hannoveru představeny například třínápravový Lion‘s TopStar o délce 13,8 metru či nová vlajková loď značky Neoplan – Skyliner N 122/3C.
(Další informace o společnosti MAN Nutzfahrzeuge AG na str. 15)
DAF
Hlavním magnetem stánku nizozemského výrobce DAF byl jednoznačně inovovaný model DAF XF95. Na první pohled by se mohlo zdát, že změny nejsou příliš výrazné. Jedná se však pouze o první dojem a pak také částečně o záměr výrobce, aby tak jeho zmodernizovaná vlajková loď navenek skutečně působila. Výsledek: ani dosavadní verze „devadesátpětky“ nebude na silnicích vypadat zastarale.
Konstruktéři se při omlazování nejprodávanějšího vozidla DAF zaměřili především na zdokonalování již osvědčených prvků. Přestože jejich zásahům neušel ani vnější vzhled, většina inovací se skrývá „uvnitř“ vozidla. Řada XF95 má například nově vyvinutý podvozek, který díky své žebřinové konstrukci a použitým materiálům umožňuje dosáhnout nižší hmotnosti vozidla – celkově se ji podařilo snížit až o 200 kilogramů.
Vozidla jsou nyní osazena modernizovaným 12,6litrovým šestiválcem DAF, který se vyrábí ve čtyřech výkonových verzích – 280 kW (točivý moment 1750 Nm), 315 kW (2100 Nm), 355 kW (2100 Nm) a 390 kW (2350 Nm). Podle výrobce se podařilo snížit spotřebu o 1,5 až dvě procenta a prodloužit (při použití syntetického oleje) servisní intervaly až na 120 tisíc kilometrů. Vozidla mohou být na přání vybavena automatickou převodovkou AS-Tronic.
Za zmínku stojí také prodloužení horního lůžka v kabinách Comfort Cab a Space Cab na 2,05 metru. (Více informací viz DN 37/02)
Inovovaná řada XF95 nebyla jediným významným počinem nizozemské automobilky v letošním roce. Neméně důležité bylo rozšíření sé-rie CF. Zákazníci si tak dnes již mohou vybrat vozidla se znaky náprav 3×2, 6×4, 8×2 či 8×4. Vozidla jsou osazena 12,6litrovým motorem o výkonech 250, 280, 315 nebo 355 kW.
I u těchto modelů se výrobci podařilo snížit hmotnost vozidel – v porovnání s předchozí generací CF – až o 165 kilogramů. Nástavbáři bezpochyby ocení i skutečnost, že výrobce montoval většinu komponentů na vnitřní stranu podvozku a vytvořil tak rovnou horní platformu, čímž výrazně usnadnil montáž nástaveb.
V expozici DAF nemohl samozřejmě chybět ani úřadující „truck roku“ – řada LF.
Scania
Skandinávský výrobce založil svou expozici na osmi podvozcích a tahačích, které vycházejí z osvědčeného modulárního konceptu Scania a představují reprezentativní průřez nabídkou této společnosti. Ve světové veletržní premiéře v Hannoveru představil také nové autobusy Scania Irizar PB.
Největší pozornost odborníků však přitahoval dvanáctilitrový motor Scania 420 se vstřikováním Scania HPI. Přestože se nejedná o turbokompaudní motor (na rozdíl od motorů Scania 470 a 400), je výsledkem nové koncepce zvýšení točivého momentu oproti starším verzím o 100 Nm (5 procent) na 2100 Nm. Výrobce předpokládá, že tímto moderním vstřikovacím zařízením ročně vybaví na 15 tisíc motorů (kromě dvanáctilitrových motorů Scania do vozidel montuje také pohonné jednotky Cummins Signature a ISX).
Nový systém vstřikování vyvinula Scania ve spolupráci s firmou Cummins koncem devadesátých let; v současnosti je vyráběn ve společných závodech obou firem ve Spojených státech amerických.
Scania HDI představuje hydraulicky ovládaný vstřikovací systém, který je na rozdíl od systému PDE (Pumpe Düse-Elemente) ovládán elektromechanicky. Oba systémy regulují časování vstřikovačů individuálně pro každý válec, avšak v případě Scania HDI je k ovládání vstřikovačů pou-žito odděleného paliva.
Pro systém jsou charakteristické otevřené trysky vstřikovačů, které se ovládají mechanicky vačkovou hřídelí motoru a hydraulicky pomocí „časovacího“ paliva. Výkon motoru se zvyšuje při použití paliva s nízkým obsahem síry a s malou hustotou. Velké množství ohřátého paliva vrací systém zpět do nádrže. To je výhodné především při provozu za velice nízkých teplot, neboť palivo v nádrži se tak ohřívá na přijatelnou teplotu. K hlavním přednostem systému podle výrobce patří jednoduchost a odolnost. Ovládání a dodávka paliva probíhají při nízkém tlaku; vysoký vstřikovací tlak se vytváří až ve vlastním vstřikovači.
Divácky vděčné byly dva designové koncepty – Scania eXc (vozidlo s extra dlouhou spací kabinou) a Scania STAX (vozidlo s kapotovou kabinou).
Volvo
Druhý skandinávský výrobce nákladních vozidel – Volvo – využil hannoverský veletrh především k prezentaci svých nových řad FH a FM. Že se mu podařilo vytvořit vozidla, která vycházejí vstříc náročným požadavkům zákazníků, dokládají i prodejní výsledky – od uvedení nových řad FH a FM na trh loni v listopadu do letošního července se prodalo již na 36 tisíc těchto vozidel.
Uvedení nových modelů FH12, FM12 a FM9 na trh představovalo završení jednoho z největších programů obnovy produktové řady v celé dosavadní historii firmy Volvo. Zahrnoval mimo jiné konstrukci zcela nového dvanáctilitrového motoru D9 o výkonu 368 kW, automatického řadicího systému I-Shifts, elektronického systému, nové řady šasi, kabiny s lepšími aerodynamickými vlastnostmi a novým interiérem. Celková investice, kterou na tento program výrobce vynaložil, dosáhla výše kolem 600 miliónů €. Vlastní projekt byl odstartován v roce 1997 a podílelo se na něm 1200 pracovníků.
Vozidlo Volvo FH12 je nejprodávanějším modelem firmy Volvo – od jeho uvedení v roce 1993 se prodalo již téměř 200 tisíc kusů. Série FM byla poprvé představena v roce 1998 a byla určena především pro těžší rozvážkovou dopravu a stavebnictví. Důkladnou inovací obou řad se výrobce snažil vyjít vstříc současným nárokům dopravců na nízkou spotřebu a provozní náklady, bezpečnost provozu, a v neposlední řadě i zohlednit nové emisní normy. Například interval výměny oleje u nového tahače Volvo FH12 byl prodloužen na 90 tisíc až 100 tisíc kilometrů.
Spolu s novými modely výrobce loni představil také tři nové pohonné jednotky – již zmíněný zcela nový devítilitrový motor, dále pak dvanáctilitrový motor a nový turbokompaudní motor s výkonem 368 kW.
Příspěvkem ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu je například elektronický stabilizační systém ESP, který je instalován u tahačů v provedení 4×2. Pomáhá řidiči udržet kontrolu i v neočekávaných situacích, kdy by mohlo hrozit například převrácení vozidla. Dalším bezpečnostním prvkem je integrovaný systém proti podjetí vozidla, který je součástí standardního vybavení.
Také Volvo v Hannoveru představilo reprezentativní výběr z nabídky svých autobusů – od modelu 700 určeného pro městskou dopravu až po luxusní autokar Volvo 9900, který nyní nabízí také v třínápravovém provedení.
Renault
Nabídka francouzského výrobce v oblasti užitkových vozidel pokrývá hmotnostní kategorie od 2,8 do 40 tun. Letos Renault v Hannoveru představil celkem třináct vozidel –
tři modely Master, jeden Mascott, dva Midlum, jeden Kerax, čtyři Premium a tři Magnum. Kromě těchto modelů se návštěvníci veletrhu mohli seznámit i s možnostmi jejich financování, servisu a pronájmu.
V současnosti je Renault Trucks třetím největším evropským výrobcem nákladních vozidel. Za první pololetí letošního roku prodal celkem 32 862 vozidel, z toho 16 141 kusů v těžké řadě. V meziročním srovnání to sice představovalo pokles o 1,8 procenta, tento pokles byl však výrazně nižší než celkové snížení poptávky na trhu v Evropě.
V západní Evropě prodal Renault v prvním pololetí 27 943 vozidel, ve střední a východní Evropě 1817 kusů, zbytek připadl na další země světa.
Soustavně se zvyšuje zájem o vlajkovou loď značky – Renault Magnum. V některých východoevropských
zemích byl dokonce zaznamenán až 50procentní nárůst objednávek a zvýšení prodeje až o 81 procent.
Francouzský výrobce v Hannoveru ohlásil i zvýšení poptávky po modelu Midlum – počet objednávek se letos meziročně zvýšil o 59 a prodej o 41 procent.
V kategorii nad šest tun získal Renault Trucks v tomto období 13,2procentní podíl na celkovém trhu v Evropě (11,9procentní podíl v kategorii od 6 do 16 tun a 13,7procentní podíl v kategorii nad 16 tun).
Aby byl výrobce schopen vyhovět stále rostoucím nárokům na nákladní vozidla, vynaloží v následujících několika letech více než 100 miliard € na rozvoj svých závodů. Například 43 miliónů € bude určeno na výrobu motorů ve Vénissieux, kde je soustředěn vývoj motorů o objemu od tří do jedenácti litrů. Ve stejném závodě bude vyrábět i motory s objemy od devíti do jedenácti litrů, a to nejen pouze pro Renault Trucks, ale pro celou skupinu Volvo Group.
Dalších 30 miliónů € výrobce investuje v Blainville-sur-l’Eau, kde se vyrábí řada Midlum. K hlavním projektům bude patřit vybudování nové kataforézy. Tento krok umožní zvýšit současnou kapacitu továrny, která zajišťuje i výrobu pro Mack Truck a výrobu kabin pro DAF.
Schmitz Cargobull
Nedílnou součástí veletrhu IAA jsou i expozice renomovaných výrobců přípojných vozidel. Přední evropský producent Schmitz Cargobull využil letošního veletrhu mimo jiné k představení svých ekonomických výsledků – navzdory obtížné situaci na evropských trzích se mu v uplynulém finančním roce podařilo zvýšit obrat o 12,5 procenta na 736 miliónů €; počet jeho zaměstnanců se současně zvýšil o 7,1 procenta na 2652.
Na domácí půdě – v Německu – se společnosti podařilo zvýšit tržní podíl v segmentu plachtových přípojných vozidel o čtyři na 35 procent. Zároveň upevnila své prvenství v kategorii chladírenských návěsů, kde její podíl vzrostl o dvě procenta na 64 procent. Pouze v segmentu vozidel určených pro stavebnictví se tržní podíl značky Schmitz Cargobull snížil na 14 procent. Tento pokles výrobce vysvětluje obtížnou situací ve stavebním sektoru a prudkým poklesem poptávky po nových vozidlech.
Na předpovídaný pokles obratu firem působících na německém trhu zareagovala společnost otevřením tzv. Cargobull Trailer Centres (CTCs) po celé Evropě. Tato střediska nabízejí – jako doplněk k prodeji nových i použitých vozidel -další služby, jako například financování, prodej náhradních dílů či servisní služby. CTCs již byla založena v Německu, Velké Británii, Dánsku, Francii, Španělsku, Portugalsku, Rakousku, Maďarsku, Polsku, Litvě, Řecku, Makedonii, Bulharsku, Rumunsku a v České republice.
V expozici značky Schmitz Cargobull se návštěvníci mohli podrobně seznámit s kompletní nabídkou výrobků i služeb. Schmitz Cargobull je například prvním výrobcem, který poskytuje desetiletou záruku proti prorezivění svých žárově galvanizovaných šasi – do budoucna má v plánu vyrábět s pomocí této technologie většinu vozidel.
Novinku představuje „mega-návěs“ s vnitřní výškou do tří metrů a koly o průměru 22,5“.
Návěs s dvoupodlažním nakládacím systémem s boční shrnovací plachtou (tzv. curtainsider) umožňuje podle prvních zkušeností z praxe dosáhnout díky optimalizaci využití ložné plochy snížení nákladů až o 33 procent.
Magyar a Chereau
Na letošní IAA mezi výrobci přípojné techniky a nástaveb nechyběly ani firmy Magyar a Chereau, které na českém trhu zastupuje firma Cargo-trans Group.
První z nich, francouzský výrobce cisternové techniky Magyar, představil jednokomorový cisternový návěs o objemu 30 tisíc litrů a jednokomorový výměnný kontejner s objemem 35 tisíc litrů – oba výrobky pro přepravu chemikálií.
Společnost Che-reau, která se specializuje na výrobu chladírenských nástaveb, přivezla do Hannoveru tři návěsy a dvě nákladní vozidla s těmito nástavbami.
Krone
Německý výrobce přípojných vozidel Krone (další informace viz Německý rodinný podnik zaujímá v Evropě první pozici v prodeji valníkových návěsů na str. 17) na IAA představil celou řadu svých inovovaných vozidel včetně světové premiéry – nového návěsu Cool Liner s bočními posuvnými dveřmi. Nejednalo se však o jedinou novinku, kterou Krone v Hannoveru představil. K vidění byl například nový Fresh Liner, kterým výrobce doplnil svou stávající nabídku počínající plachtovými a končící chladírenskými návěsy. Představil rovněž vozidla sérií Profi, Mega a Safe Liner.
Nový Cool Liner s bočními posuvnými dveřmi vyrábí Krone ve svém závodě v Dánsku. Zatímco pravá boční strana je vyrobena ze 60milimetrových sendvičových panelů, levá je tvořena deseti posuvnými dveřmi o stejné tloušťce a může být rychle a snadno otevřena. Díky boční nakládce a vykládce se celý přepravní proces značně urychluje. Stejně jako celá řada Cool Liner, i model s posuvnými dveřmi vyhovuje evropským bezpečnostním standardům.
Krone nabízí Cool Liner s bočními dveřmi rovněž v multiteplotním provedení, jež umožňuje přepravu různých druhů zboží. V tomto případě je vozidlo vybaveno posuvnou přepážkou, která rozdělí vnitřek skříně na dvě teplotní zóny.
Kögel
Na IAA nemohl chybět ani další z tradičních německých výrobců přípojných vozidel – Kögel Fahrzeugwerke AG. I ten pro návštěvníky připravil reprezentativní průřez svou nabídkou. Mohli se tak seznámit například i s novinkou – vozidlem Cargo MAXX TIR, které jako první „curtainsider“ (vozidlo s boční shrnovací plachtou) s celní uzávěrou vyhovuje novým regulativům pro operace TIR. Představen byl také nový návěs Cargo MAXX plus – jedná se opět o „curtainsider“, který vyniká vysokou adaptabilitou. Díky modulárnímu konceptu může být základní model upraven přesně podle potřeb dopravce.
Další velkou skupinu tvoří vozidla s označením „BOXX“ – od nejmenšího Cargo BOXX postaveného na platformě Iveco Daily a určeného pro místní distribuci až po nový Truck BOXX, který představuje návrat k těžší kategorii vozidel s hmotností od 16 do 25 tun.
Nedílnou součástí nabídky značky Kögel, kterou představila i na veletrhu, jsou také vozidla s výměnnými nástavbami, chladírenská technika a sklápěcí vozidla. General Trailers
Expozici General Trailers (od roku 1999 zastřešuje značky Trailor, Fruehauf, Benalu a Blond-Baudouin) vévodila čtyři vozidla s označením Agriliner Ultra, Powderliner, Expresliner a Maxispeed Euro. Kromě nich se však návštěvníci mohli seznámit s kompletním výrobním programem všech čtyř značek i s možnostmi financování a poprodejních služeb.
Doprovodný program
Již tradičně veletrh IAA doprovází řada odborných akcí. Například společnosti DRI a WEFA, které působí v oblasti IT, uspořádaly společný seminář „Zaostřeno na Evropu“ o vyhlídkách evropského hospodářství a perspektivách trhu užitkových vozidel v Evropě.
Německé dopravní fórum a sdružení VDA uspořádaly setkání s názvem „Harmonizace daní v evropské silniční nákladní dopravě – Nekonečný příběh“, na němž experti a zástupci silniční nákladní dopravy diskutovali s politiky o konkurenčních podmínkách v členských zemích Evropské unie a na jednotném trhu.
Společnost DHL připravila „Fórum o řešeních pro automobilový průmysl“, na němž představila příklady úspěšných projektů z oblasti automobilové logistiky.
Řadu zájemců přitáhly i semináře „Kombinovaná doprava v evropských logistických řetězcích“, „Změny v právním rámci přepravy nebezpečného zboží“, či „Rozšíření Evropské unie na východ – nové nároky na infrastrukturu“.