Přezkušování řidičů

Odbory požadují změnu testů a omezení přezkušování

Odborový svaz pracovníků dopravy požaduje okamžitou novelizaci prováděcích vyhlášek zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, které podle něho diskriminují profesionální řidiče. Minulý týden to oznámil předseda svazu Stanislav Havrlík. Odboráři nemají námitky proti tomu, že řidiči z povolání absolvují zdokonalovací školení, což jim ukládal zákon i v minulosti. Protestují však proti tomu, že vznikly nové testy, ačkoliv předpisy se zásadním způsobem nezměnily, a proti přezkušování z řízení, protože řidiči z povolání denně prokazují znalosti a dovednosti v praxi. V nových testech připadá na jednu otázku více správných odpovědí, což je podle Stanislava Havrlíka matoucí. Otázky by podle svazu měly být jednoznačné. Odboráři rovněž kritizují odbornou náročnost zdravotnických otázek, které vyžadují spíše znalosti medika než běžného občana, a úroveň vyobrazení dopravních situací na křižovatkách, jež jsou podle nich nejasná. Stanislav Havrlík nesouhlasí s tvrzením tvůrců vyhlášky, že se Česká republika musela přezkušováním jízdy přizpůsobit normám Evropské unie. Odboráři poukazují na to, že v některých zemích unie se přezkoušení provádí pouze v prvních dvou až třech letech praxe. Změna systému přezkušování bude mít podle Stanislava Havrlíka i ekonomický dopad na provozovatele hromadné a nákladní dopravy. Například v Praze pracuje 2200 řidičů autobusů hromadné dopravy. Podle platné vyhlášky by polovina z nich měla každoročně při zkouškách jezdit nejméně 15 minut, což povede podle Stanislava Havrlíka k vyšší spotřebě nafty a ke zhoršování životního prostředí. (čtk)

spinner