Rakousko

Ökombi nepostoupila v jednání s Rakouskými spolkovými drahami

Již osmnáct měsíců vedou představitelé Rakouských spolkových drah ÖBB a operátora kombinované dopravy Ökombi jednání o podobě jednotného podniku kombinované dopravy v Rakousku, ale stále bez konkrétního výsledku. „ÖBB pro nás stále zůstávají partnerem číslo jedna,“ uvedl na počátku února generální ředitel Ökombi Stefan Hofer. Současně však poznamenal, že podmínky, které spolkové dráhy nabízejí, jsou pro Ökombi v současné podobě zcela nepřijatelné.

Stefan Hofer průtahy v jednání vnímá stále netrpělivěji, protože musí komandistům Ökombi v dohledné době předložit přijatelnou koncepci dalšího rozvoje podniku. „Pokud se vedení ÖBB brzy nerozhodne, budeme muset hledat alternativní řešení. V úvahu přichází, že bychom oslovili nějakou investorskou skupinu nebo navázali partnerství s některou jinou železniční společností, silným partnerem z Unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR nebo navýšili podíl některého z kapitálově dobře vybavených komandistů Ökombi,“ řekl.

Rakouské spolkové ministerstvo dopravy je přesvědčeno o tom, že šance na rychlé sblížení stanovisek obou firem je minimální.

Loni 680 tisíc zásilek

Operátor kombinované dopravy Ökombi si v plánu na loňský rok vytkl ambiciózní cíl – přepravit 700 tisíc zásilek. Tento záměr se mu však splnit nepodařilo: desetiprocentní nárůst objemu přeprav vedl jen k dosažení hranice 680 tisíc zásilek. Výsledek negativně ovlivnila mimo jiné například nucená technická odstávka nízkoplošinových vozů na trati rakouskoněmecké Ro-La Manching-Brennersee, v jejímž důsledku nemohla být kapacita spoje plně využita.

V polovině loňského roku totiž německé spolkové ministerstvo dopravy zavedlo přísnější technické kontroly nízkoplošinových vozů, při nichž část vozového parku rakouského operátora nevyhověla novým předpisům. Z celkového počtu 750 vozů, kterými Ökombi disponuje, jich nyní ještě stále asi 130 stojí na odstavných kolejích, protože nemohou být nasazeny do provozu kvůli technickým nedostatkům. Stefan Hofer v této souvislosti vyjádřil údiv nad tím, že Německo zavedlo přísné kontroly pouze na brennerské Ro-La, zatímco ostatní linky doprovázené kombinované dopravy (například přes Švýcarsko) po technické stránce nekontroluje vůbec.

V příštích letech hodlá vedení Ökombi rozšířit park kolejových vozidel o dvě stě nových nízkoplošinových vozů. První z nich by měl operátor převzít již na konci letošního roku. Díky tomu, že na společně provozované trase Ro-La Wörgl-Verona uvede do provozu nové vozy italský operátor Cemat, bude moci Ökombi uvolněné vagóny použít na relaci Brennersee-Manching. Kapacita trati se tak zvýší ze současných jedenácti na patnáct párů vlaků denně. Na třináct párů vlaků se frekvence zvýší již v průběhu února.

n

www.oekombi.at

spinner