23. února 2025, lan

24.2. - Slovenský nákladní dopravce ZSSK CARGO už převzal všechny lokomotivy z dvaceti kusové série modernizací řady 742, které mu pod označením EffiShunter 1000-M dodala společnost CZ LOKO. Poslední tři stroje obdržel koncem ledna. „Šlo o první takto rozsáhlou zakázku pro slovenského železničního dopravce. Zároveň je to jeden z našich nejúspěšnějších modernizačních projektů a otevírá nám dveře na další trhy,“ uvedl Jan Kutálek, obchodní ředitel a člen představenstva CZ LOKO. Smlouva byla podepsána v červnu 2022, samotné práce začaly v únoru 2023. Čtyři EffiShuntery 1000-M jsou vybaveny evropským zabezpečovačem ECTS.
Spolupráce nadále pokračuje, neboť ZSSK CARGO uplatnilo loni v červenci smluvní opci na dalších 10 lokomotiv. Ty budou dodány postupně od letošního srpna do dubna 2026. Všechny budou vybaveny technologií ETCS od dodavatele CAF.
„Dosavadní zkušenosti s provozem těchto modernizovaných lokomotiv jsou velmi pozitivní. Například uspořádání kabiny je kombinací designu, který maximalizuje komfort a minimalizuje rizika pro zdraví a bezpečnost strojvůdce během směny,“ říká Miroslav Hopta, člen představenstva a ředitel provozního úseku ZSSK CARGO. Firmy, která velký důraz klade na vyhodnocování spolehlivosti, jež je jedním z klíčových ukazatelů výkonnosti.
Radikální modernizace ze starých, poruchových lokomotiv ČKD řady 742 z let 1977 až 1986 dělá stroje, odpovídající 21. století. Na původním rámu vzniká prakticky nové vozidlo. V jihlavské provozovně CZ LOKO se modernizovaly podvozky a připravovaly technologické pakety, z nichž se lokomotiva nadále stavěla.
„Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám. I tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Právě využití původního rámu znamená u projektů s desítkami lokomotiv významnou celkovou finanční úsporu. Připočítáme-li vyšší spolehlivost a řádově nižší náklady na provoz a údržbu, dělá to z EffiShunterů 1000-M velmi vyhledávané stroje,“ říká Andrea Németh z obchodního oddělení CZ LOKO.
Lokomotivy EffiShunter 1000-M využívá třeba ČD Cargo, České dráhy, Rail Cargo Career, CER nebo ostravský ODOS. Spalovací motor 1000 kW vyhovuje evropské emisní normě Stage IIIA a jeho výkon přitom umožňuje maximální rychlost 100 km/h.
(lan)
Foto: CZ LOKO