12. prosince 2002
Jedním z prominentních řečníků Speditérského dne, který v listopadu v Bruselu uspořádala asociace evropských spedičních svazů CLECAT, byl předseda Rady ministrů dopravy EU a dánský ministr dopravy Flemming Hansen. Ve svém projevu, který přetiskujeme ve zkráceném znění, se mimo jiné věnoval i aspektům rozšíření Evropské unie o nové země střední Evropy.
„Rozšíření Evropské unie představuje historickou příležitost pro další evropskou integraci a musí být považováno za součást úsilí EU o prohloubení konkurenčního prostředí v hospodářské sféře.
Rozšíření unie na jedné straně nepochybně zostří konkurenci v evropském dopravním sektoru, na druhé straně se po přijetí nových zemí s rychle rostoucím hospodářstvím otevře trh s přibližně sto milióny spotřebitelů. V důsledku rozšíření se tak ve srovnání s rokem 1990 ztrojnásobí objem importu a exportu z nových členských zemí. Bude tedy nutné, aby si speditéři uvědomili možnosti různých druhů dopravy a dále rozvíjeli multimodální dopravní řešení.
Role speditéra
Spedice je spojnicí mezi průmyslem a dopravou a hraje významnou roli při hledání nejlevnějších a nejefektivnějších dopravních řešení. Cena za dopravu je přitom velmi důležitá pro zachování konkurenceschopnosti evropských průmyslových podniků na světovém trhu.
Jednou z cest, jak v Evropské unii tuto cenu snížit, je zajištění plné a spravedlivé konkurence pro všechny podniky, které na společném trhu působí. Noví členové EU proto nebudou profitovat z významnějších přechodných ustanovení; ani dosavadní členské země se nebudou moci schovávat za různá přechodná ustanovení. Dopad rozšíření na trh silniční dopravy by neměl být přeceňován, nicméně nelze přehlížet, že po určitou kratší dobu mohou potíže způsobovat nižší mzdy řidičů v kandidátských zemích.
Proces rozšiřování
Kandidátské země dokončují v sektoru dopravy zavádění evropského dopravního práva do národní legislativy. Nezdá se, že by jim přijímání dopravního zákonodárství EU činilo výraznější problémy. Hlavní výzvu v procesu rozšiřování tak bude představovat napojení nových členských zemí na transevropskou síť, která zásadním způsobem ovlivní jak jejich hospodářský rozvoj, tak plnou integraci do společného trhu.
Palčivý problém představují úzká místa na hranicích. Na hranici mezi Německem a Polskem nejsou výjimečné ani padesátikilometrové fronty kamiónů. Bude proto důležité, aby prioritu dostala právě infrastruktura.
Železniční doprava
Důležitým bodem je i udržení a zvýšení podílu železniční dopravy, které je v kandidátských zemích na poměrně vysoké úrovni. V železniční dopravě je hlavním tématem integrace služeb mezi drahami ze zemí EU a novými národními drážními podniky. Železniční doprava je ve srovnání s ostatními dopravními obory v EU liberalizována pouze zčásti a na rozdíl například od silniční dopravy nebyl v tomto oboru dosud vytvořen žádný společný trh. Hlavním důvodem je nedostatek harmonizace a přežívání technických bariér, jež stojí v cestě optimálnímu využití předností železniční dopravy.
Železniční doprava přitom může plnit široké spektrum služeb při přepravě osob a zboží. Její podíl na trhu během posledních několika desetiletí klesal, a proto bude nutné tento obor rozvíjet a zefektivňovat. „Uplatnění ‚druhého drážního balíčku‘ a zejména otvírání mezinárodního trhu železniční nákladní dopravy, přístup ke kabotážním službám, harmonizaci drážních bezpečnostních předpisů, podporu interoperability a ustavení Evropské drážní agentury proto Dánsko jako předsedající země Evropské unie považuje za svou prioritu,“
uvedl ve svém projevu Flemming Hansen.
(překlad a mezititulky jk)