22. února 2001
„V oblasti normálních bilaterálních i třetizemních přeprav je jednoznačně naším zájmem plná liberalizace. Nejlépe postupná s plnou liberalizací v době vstupu, aby se předešlo tzv. velkému třesku dopravního sektoru,“ řekl Dopravním novinám zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia v reakci na informaci o snaze Evropské unie uplatnit vůči svým budoucím členům přechodná období ve sféře silniční dopravy (viz „EU uvažuje o přechodném období…“ na str. 13). „V tomto směru plně podporujeme strategii Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), která je založena na zmíněném principu,“ uvedl Martin Špryňar. Vstup do Evropské unie bez přechodného období v oblasti dopravy prosazuje také ministerstvo dopravy a spojů. „Česká republika nepředpokládá na poli dopravy žádné přechodné období. Pokud však bude Evropská komise nějaká jednání iniciovat, budeme na to reagovat,“ řekl minulý týden ředitel Odboru integrace do Evropské unie Ministerstva dopravy a spojů ČR ing. Jan Suntych. Podle Martina Špryňara vyvolává největší obavy v některých zemích Evropské unie levnější pracovní síla z kandidátských zemí. „Avšak ostatní náklady jsou pro mezinárodní dopravce takřka stejné, protože nafta je tankována v zahraničí, poplatky, například za eurovinětu, jsou stejně vysoké atd. Navíc žádné studie nezmiňují výhodnější pozici dopravců z Evropské unie v oblasti financování (například přístup ke kapitálu či výše úroků), větší kapitálové zázemí a dlouholeté know how,“ upřesnil Martin Špryňar. Sdružení ČESMAD Bohemia podle jeho vyjádření zatím nemá vyhraněný názor na oblast kabotáže (provozování vnitrostátní dopravy na území cizího státu). „V této souvislosti musíme brát v úvahu i fakt, že ještě před pár lety byla kabotáž regulována i uvnitř Evropské unie – byla stanovena kvóta povolení, která se každoročně zvyšovala až do plné liberalizace. Možná by to bylo vhodným kompromisním řešením i v našem případě, tedy kompromisem mezi plnou liberalizací a ´stop stavem´ na dalších pět až sedm let,“ řekl Martin Špryňar. (lan)