3. října 2002
Kritická situace v uplatňování systému TIR a zpřísnění podmínek přeprav na základě karnetů TIR do Ruské federace, Běloruska, Kazachstánu a Ukrajiny byly hlavními tématy zasedání Celní komise Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, které se uskutečnilo v září v nizozemském Haagu. Minulý týden to na internetových stránkách sdružení ČESMAD Bohemia oznámila vedoucí jeho celního odboru Michaela Havelková.
V úvodu jednání předseda Celní komise IRU Klaus Schröder seznámil účastníky jednání s kritickým nárůstem počtu reklamací na karnety TIR. Zatímco v roce 1997 bylo s podezřením na podvodné ukončení karnetů uplatněno 1800 reklamací, na konci letošního roku to podle současných odhadů bude již 4500 reklamací. Přitom 80 procent všech reklamací uplatněných celními orgány pochází od ruské celní správy. Přestože Státní celní výbor Ruské federace oznámil, že počet reklamací se podařilo snížit z třinácti na jedno procento, jedná se podle IRU i tak o neakceptovatelný stav, protože toto jedno procento představuje částku 25 miliónů USD. Výklad Ruské federace v tom smyslu, že záruční řetězec má automaticky fungovat jako plátce všech reklamací uplatněných na karnety TIR, stejně jako následné vedení soudního řízení o oprávněnosti nároků celních orgánů, je pro IRU a záruční sdružení naprosto nepřijatelný.
Hlavní část jednání se však točila kolem materiálu, který IRU zpracovala jako reakci na zpřísnění podmínek pro přepravy na podkladě karnetů TIR do Ruské federace, Běloruska, Kazachstánu a na Ukrajinu. Diskutující se shodli na tom, že zvýšení vstupních záruk pro dopravce zajišťující přepravy do těchto zemí by bylo nepřijatelné, prověřování finančního zázemí dopravních firem příliš nákladné a i některá další ustanovení navrhovaná v materiálu by nebyla v souladu se stávající praxí. Přesto však komise potvrdila nutnost zabývat se dále touto situací a přijmout účinné opatření, které by snížilo počet reklamací uplatňovaných z důvodu podvodného ukončování karnetů TIR.
Předložený materiál bude podle Michaely Havelkové upraven podle připomínek jednotlivých sdružení a předložen ke schválení Valnému shromáždění IRU, které se uskuteční v listopadu v Ženevě.
Celní komise také podpořila úsilí Mezinárodní unie silniční dopravy o vyjasnění kompetencí mezi orgány EHK/OSN a IRU a seznámila se s podporou Mezinárodní federace národních spedičních svazů (FIATA), která má k fungování orgánů EHK/OSN rovněž výhrady (viz DN 38/02).
Připravované změny
Komise se zabývala například i problematikou schváleného příjemce a odesilatele v systému TIR.
Vzhledem k tomu, že systém TIR je nyní opět v krizi, navrhla stažení celé problematiky z programu Výkonné rady TIR, neboť za této situace by bylo předčasné jednat o zásadních změnách.
Zástupci národních svazů byli také informováni o tom, že od ledna příštího roku budou změněna razítka i používaný inkoust; cílem je zabránit používání falešných celních razítek. Připravuje se rovněž zrušení koordinace tranzitu prostřednictvím Státního celního výboru v Moskvě) přes území Ruské federace pro zboží, které směřuje do Gruzie a Ázerbájdžánu. Pro kamióny jedoucí do této oblasti se vytvoří zvláštní kontrolní místo v Rostově.
Ještě koncem letošního roku bude dán do oběhu nový barevný druh karnetu TIR – o jeho vzhledu budou národní sdružení informována v průběhu října.
V Haagu byla také potvrzena informace o tom, že Státní celní výbor Ruské federace v současné době pracuje na vytvoření elektronické databáze ruských příjemců, kteří mají povolení k provádění mezinárodního obchodu. Každá oprávněná firma bude mít vlastní identifikační číslo. Přepravy, které budou prováděny pro příjemce bez tohoto čísla, budou celní orgány dodatečně kontrolovat. (lan)