14. listopadu 2002
Allianz pojišťovna zavádí od příštího roku pro oblast povinného ručení systém malusů. Dále výrazně zvyšuje sazby povinného ručení pro tahače a o pět procent navyšuje sazby pro užitková a nákladní vozidla. Na letošní úrovni naopak zůstanou zachovány sazby pro autobusy. Nejvíce tak pojišťovna navyšuje sazby pro kategorie vozidel, u nichž jsou škodní průběhy velmi vysoké. Na konci října to oznámili představitelé pojišťovny.
Systém malusů bude pojišťovna uplatňovat u řidičů, kteří způsobí dopravní nehodu (pojistnou událost); tito řidiči musí počítat s podstatným zvýšením sazby povinného ručení v dalším období. Naopak za každý rok bezeškodního průběhu pojištění získá klient Allianz bonus – slevu ve výši pěti procent; celková výše slevy pak může postupně dosáhnout až padesáti procent. „Převážná většina našich klientů bude moci v příštím roce čerpat bonus ve výši 15 procent. Klientům samozřejmě přiznáme bonus také v případě, že měl
i pojištění dosud sjednáno u jiné pojišťovny. Musí nám pouze doložit potvrzení o délce trvání a škodním průběhu dřívějšího povinného ručení,“ uvedl místopředseda představenstva
Allianz pojišťovny Jiří Charypar.
Podle představitelů Allianz pojišťovny není zatím v České republice dostatek potřebných dat pro přesné stanovení rizikovosti jednotlivých kategorií řidičů. Proto zůstává kategorizace povinného ručení stejná jako v předchozích letech, pojišťovny pouze na základě škodních průběhů u jednotlivých kategorií upravují sazby povinného ručení. Se změnou a rozšířením jednotlivých kategorií lze podle představitelů Allianz pojišťovny počítat nejdříve v horizontu dvou až tří let. „Abychom změnili systém kategorizace v povinném ručení, potřebujeme minimálně pět let spolehlivých dat. Systémy z ciziny nelze jednoduše převzít, ale slouží nám jako inspirace a poučení. Lokální podmínky v každé zemi jsou totiž natolik odlišné, že musíme pracovat s českou skutečností. Do té doby, než budeme mít k dispozici dostatek dat, preferujeme udržet systém stabilní,“ řekl Jiří Charypar s tím, že k přehodnocení povinného ručení dochází co nejméně, maximálně jednou do roka. „Nejen abychom zaručili stabilitu pro klienty, ale také kvůli nárokům každé změny na administrativu,“ doplnil. (mna)