Problematika bezpečnostních poradců

Pouhé splnění všeobecných podmínek daných živnostenským zákonem nestačí

Na stránkách Dopravních novin se rozvinula diskuze o institutu bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečných věcí. Toho podle ustanovení 1.8.3 restruk­turalizovaných příloh A a B Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (Dohody ADR) musí nejpozději do 31. prosince letošního roku jmenovat každý podnik, jehož činnosti zahrnují přepravu nebezpečných věcí nebo s touto činností související balení, nakládku, plnění nebo vykládku nebezpečných věcí. Jedná se tedy nejen o podniky, které jsou dopravci nebezpečných věcí, ale i o firmy, které jsou jejich odesilateli a příjemci.
Dosavadní příspěvky v Dopravních novinách (například článek ing. Jiřího Miletína v DN 14/02) byly zaměřeny zejména na to, kdo by měl provádět školení bezpečnostních poradců. O vlastní úloze bezpečnostního poradce však čtenář zatím příliš mnoho informací nezískal. Přitom při detailní znalosti problematiky podle mého názoru nároky na školicí organizaci nepřímo vyplývají z povinností bezpečnostního poradce a vysokých nároků na něho kladených.
Jsem toho názoru, že publikované návrhy neberou dostatečně v úvahu jeden z hlavních aspektů institutu bezpečnostního poradce, a to jeho praktickou činnost a přípravu na ni. Právě to však odesilatele a dopravce nebezpečných věcí zajímá především.
Budu se proto nejdříve zabývat tím, jaké úkoly má bezpečnostní poradce plnit.
Hlavní úkoly poradce
Hlavním úkolem poradce je při zachování odpovědnosti vedoucího podniku hledat vhodné prostředky a opatření k zajištění činností podniku v souladu s platnými předpisy.
S přihlédnutím k činnostem podniku má poradce zejména následující povinnosti: musí sledovat, zda jsou prováděné činnosti v souladu se stanovenými požadavky; dále provádí poradenskou činnost pro podnik při přepravě nebezpečných věcí; připravuje také roční zprávu o činnostech podniku při přepravě nebezpečných věcí pro vedení podniku a orgán místní veřejné správy, pokud je to vhodné.
Další povinnosti
Poradce má rovněž za povinnost sledovat následující činnosti a postupy vztahující se k činnostem podniku:
l postupy pro dodržování požadavků upravujících zařazování nebezpečných věcí – musí být dobře obeznámen s klasifikací nebezpečných věcí podle dohody ADR, s podmínkami pro balení nebezpečných věcí a jejich označování;
l pořizování dopravních prostředků při respektování všech zvláštních požadavků souvisejících s přepravou nebezpečných věcí – musí znát předpisy pro technické podmínky a provozní podmínky pro přepravu nebezpečných věcí z hlediska jejich konstrukce, vybavení, označení, kontroly a dokladů;
l postupy kontrol zařízení užívaného při přepravě, nakládce nebo vykládce nebezpečných věcí – musí se orientovat v předpisech pro technické podmínky a v provozních předpisech, včetně prostředí, ve kterých jsou zařízení používána;
l vlastní školení zaměstnanců podniku, vedení záznamů o tomto školení – musí být obeznámen nejen se školeními předepsanými Dohodou ADR, ale i se školeními předepsanými zákoníkem práce, zákonem o požární ochraně, zákonem o chemických látkách a přípravcích, dokladech o absolvování školení;
l uplatňovat postupy s cílem, aby ve vozidle byly doklady v souladu s kladenými požadavky – nákladní listy, pokyny pro případ nehody, povolení, a to i pro multimodální dopravu. Musí přesně znát obsah těchto dokladů, jejich zpracování, kde a kdy musí být tyto doklady k dispozici;
l uplatňovat postupy s cílem zajistit dodržování požadavků na nakládku a vykládku – musí dostatečně znát předpisy pro nakládku a vykládku jako omezené množství, zákazy společné nakládky, čištění vozidel, místa nakládky a vykládky. Dále musí být dobře obeznámen se způsoby uložení a zajištění nákladu na vozidlech. Musí znát i související předpisy pro místa, kde se nakládka, vykládka, popřípadě překládka nebezpečných věcí provádí;
l dbát na právní předpisy a zvláštní požadavky spojené s přepravou nebezpečných věcí, používání subkontrahentů a třetích osob – musí být obeznámen s problematikou smluvních vztahů, obsahem smluv, odpovědností, práv a povinností. K tomu musí znát příslušná ustanovení občanského a obchodního zákoníku a prováděcích předpisů, zákona o silniční dopravě a Dohody CMR. Dále pak zákona o odpadech, zákona o chemických látkách a přípravcích a zvláštních zákonů týkajících se výbušnin a radioaktivních látek.
Poradce je rovněž povinen ověřovat, že zaměstnanci podniku účastnící se přepravy, nakládky nebo vykládky nebezpečných věcí mají k dispozici podrobné provozní postupy a pokyny. Musí být obeznámen s obecnou odpovědností v podnikatelské činnosti, systémy řízení a kontroly, delegací pravomocí a odpovědnosti, uplatňování povinností na jednotlivá pracoviště a zaměstnance. Musí znát systém zpracování provozních postupů a pokynů a musí být schopen posoudit, zda jsou systémy pro zajištění bezpečnosti dostatečné.
K jeho povinnostem patří i uplatňování vlastních nouzových postupů v případě nehody nebo příhody, která může nepříznivě ovlivnit bezpečnost přepravy, nakládky nebo vykládky nebezpečných věcí – musí být obeznámen s nebezpečnými vlastnostmi jednotlivých produktů, způsoby a postupy likvidace nebezpečí.
Nelze opomenout ani vyšetřování a – pokud je to vhodné – vypracovávání zpráv o vážných nehodách, příhodách nebo nedostatcích, uplatňování vhodných opatření k zamezení opakování těchto nehod, příhod nebo nedostatků – poradce musí být obeznámen s celou problematikou přepravy nebezpečné věci, aby mohl jednotlivé děje spolehlivě posoudit, vyhodnotit a navrhnout potřebná opatření.
Požadavky na školení školitele
Tato náplň činnosti v podstatě definuje požadavky na školení a školitele.
Za samozřejmou se pokládá podrobná znalost speciální legislativy pro přepravu nebezpečných věcí v teoretické rovině. Nezastupitelné jsou však i praktické zkušenosti, permanentní zpětná vazba školitele na subjekty, které se přepravou zabývají z hlediska ověřování účinnosti školení, a jeho reakce na konkrétní a aktuální problémy. Smyslem školení nemůže být složení zkoušky, ale zejména příprava bezpečnostního poradce pro praxi. Školení musí reagovat na analýzu nejčastějších problémů v praxi.
Vedle specializované legislativy je nezbytná podrobná znalost aktuálně příslušné všeobecné legislativy, zejména předpisů a dohod uvedených v tabulce. Z jejich výčtu je patrné, že školitel musí mít napojení na mezinárodní organizace a instituce jednotlivých států.
Z náplně činnosti bezpečnostního poradce vyplývá, že osobně za provádění jednotlivých činností při přepravě nebezpečných věcí neodpovídá – jeho činnost je zejména systémová a kontrolní. Školicí organizace musí být proto fundovaná i v problematice systémů managementu a controllingu a být schopna připravit bezpečnostního poradce i v této oblasti.
Z uvedeného výčtu požadavků na obsah školení logicky vyplývají požadavky na školitele. Je zřejmé, že ustanovení školitele bezpečnostních poradců musí být vázáno na splnění podmínek, které budou garantovat nezbytnou úroveň školení a znalosti absolventů školení.
Uvedený, byť ne zcela úplný výčet požadavků na školitele dokládá, že pro kvalitní výkon jeho funkce nestačí pouze splnění všeobecných podmínek stanovených živnostenským zákonem, ale že příslušný orgán musí stanovit i další kritéria.
Ustanovení restrukturali­zovaných příloh A a B Dohody ADR, o jmenování bezpečnostních poradců, není věcně úplnou novinkou. Směrnice Rady 96/35/ES z 3. června 1996, o jmenování a kvalifikaci k výkonu povolání bezpečnostního poradce pro přepravu nebezpečného zboží po silnici, železnici a vnitrozemské vodní cestě stanovila ve státech
Evropské unie povinnost jmenovat bezpečnostní poradce nejpozději do 31. prosince 1999.
Uplatňování zahraničních zkušeností
V zemích Evropské unie tento institut funguje již dva a půl roku a existují tudíž určité zkušenosti s jeho uplatňováním. Do řešení problematiky bezpečnostních poradců je zapojena i Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, jejímž členem za Českou republiku je Sdružení ČESMAD Bohemia. Toto Sdružení je proto se způsobem řešení, stejně jako s problémy a potřebami souvisejícími s ustanovením bezpečnostních poradců v zemích EU obeznámeno;
je zapojeno do řešení této problematiky v rámci expertní skupiny IRU pro přepravy nebezpečných věcí (GEMD).
Již v roce 2000 si například Sdružení ČESMAD Bohemia nechalo v rámci programu Phare vyškolit základní lektorský sbor, do nějž jsou zařazeni pouze lektoři, kteří výše uvedené podmínky splňují.
Nezbývá tudíž než souhlasit s ing. Jiřím Miletínem, že „i v České republice lze školit bezpečnostní poradce“. Toto školení však svou úrovní musí odpovídat důležitosti institutu bezpečnostního poradce a nárokům na něj kladeným – viz výše. V žádném případě však nelze souhlasit s názorem, že by se výběr školicí organizace neměl provádět vůbec a následnou selekci absolventů by pak zajistila nestranná zkouška. Obávám se, že v takovém případě by hrozilo, že institut bezpečnostního poradce v ČR skončí fiaskem ještě dříve, než tato povinnost 31. prosince vstoupí v platnost.
Ing. Jaromír Kahuda,
Sdružení ČESMAD Bohemia 

spinner